Trapas oude bakfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Niekolaas

Trapas oude bakfiets

Bericht door Niekolaas »

Beste mensen,

Ik heb hier thuis een oude bakfiets staan die ik graag zou willen opknappen. Ik heb geen idee wat voor merk de fiets is, dit staat ook niet op de fiets. Er staat enkel op waar de fiets gemaakt is, alleen bestaat deze winkel niet meer (zie foto's). Ik ben bij een aantal fietsenmakers geweest voor hulp maar geen van hun kan mij helpen. Omdat ik zelf best wel een leek ben op dit gebied, zoek ik jullie hulp.

Mijn probleem: het einde van mijn trapas is verroest waardoor er geen crank meer op kan en ik dus een nieuwe trapas nodig heb. De huidige trapas is 140mm lang en de bracketpot van de fiets is 78mm. Niet echt de meeste gebruikelijke maat dus. Zelfs zo ongebruikelijk dat ik hem nergens meer op internet kan vinden en ook al tientallen fietsenwinkels heb gebeld zonder resultaat. Ik denk dat het erg moeilijk gaat worden om nog een zelfde trapas te vinden en ben daarom opzoek naar een andere mogelijke oplossing. Ziet iemand van jullie mogelijkheden voor deze fiets? Ik zat zelf te denken om misschien aan beide kanten van de bracketpot 5mm af te halen en er een andere trapas in te bouwen.

Nu heb ik geprobeerd om mijn trapas los te halen om te kijken wat erin zit, maar dit is me tot op heden niet gelukt. Ik zou daarom ook graag jullie advies willen vragen. Hoe krijg ik deze trapas los en heb ik hier speciale sleutels voor nodig of kan het ook met wat huis tuin en keuken gereedschap?

Als ik weet wat er in de bracketpot zit dan is het misschien makkelijker om een oplossing te bedenken? Ik hoorde laatst iets over een inslagtrapas? Kunnen die in elke bracketpot of moet je dan een bracketpot hebben zonder schroefdraad?

Ik denk genoeg vragen voor nu. Is er iemand die me kan helpen? Alle informatie is welkom.

Alvast bedankt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
maartenB

Re: Trapas oude bakfiets

Bericht door maartenB »

eerst even dit. Kritisch is de volgende maat: wat is de diameter (met schuifmaat) van de schroefdraad van de cup die je er nu half uit hebt geschroefd? En wat is exact de diameter van je trapas?

Cranks en tandwiel heb je wel en die zijn nog bruikbaar?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Niekolaas

Re: Trapas oude bakfiets

Bericht door Niekolaas »

De diameter van de schroefdraad is 35mm. De schroefdraad heb ik er overigens nog niet uitgedraaid, ik heb alleen een ringetje eraf gehaald wat daar op gedraaid zat.
Plaats reactie