Onbekende SA naaf

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Michiel Röben

Re: Onbekende SA naaf

Bericht door Michiel Röben »

Overigens een bijzonder vondst Jasper!!!!

Groeten,
Michiel ;)
JasperA

Bericht door JasperA »

Helaas geen tandring... :?

Enig idee wat voor naaf dit is?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (199.45 KiB) 7348 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (214.1 KiB) 7348 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
JasperA

Bericht door JasperA »

En nog wat foto's van de Eadie Coaster waar ik het over had.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (206.41 KiB) 7346 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (202.98 KiB) 7346 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (164.77 KiB) 7346 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Jasper,
De naaf die je hier laat zien ( in de mailing voor de eady naaf) is een coasternaaf .
Een drieversnellingen naaf met terugtrap rem.
Ik denk van het type K dat heet dan KC. meen ik.
Dat gaat inderdaad niet werken voor jouw V naaf.

Dan wordt het toch in September Beaulieu Jasper!

Michiel, Jouw Tandem is uit 1901 en toen had je nagenoeg geen versnellingsnaven .Ik meen dat er een enkele 2 versnellingen naaf bestond toen der tijd.
S.A. moest nog bedacht worden door de heer Bowden en consorten.
De beste optie lijkt mij een Amerikaanse new departure coasternaaf en als tweede gewoon een doortrapper. eventueel gecombineerd met een velgrem zonder rollerhendel aan het stuur maar met een remhevel zo als op de smalle hoge Fongers affiche met fietsende dames.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben

Ahh, Het Philips remsysteem. en dan met een velgrem ala Fongers Groningen? Daar heb ik nog een meganiekje van liggen in het nikkel. (over van de Fongers Groningendames 1915) Het Philips remsysteem (de handel aan het stuur) heb ik toen ook in Beaulieu gekocht. Heb jij trouwens wel eens een shifter gezien voor zo'n Eady coaster? Ik heb dus geen coaster maar een single speed van Eady.

Groeten, Michiel ;)
maartenB

Bericht door maartenB »

een coaster is toch gewoon hetzelfde als wat jij nu singlespeed noemt?
Coaster staat voor terugtraprem. En Eadie naven zonder terugtraprem ken ik niet. Wel gewoon die Jasper op de foto zet (daar heb ik er ook diverse van liggen, zijn lang gebouwd) en natuurlijk de wat zeldzamer variant met versnellingen.

Overigens heb ik je ooit een fraaie New Departure zien kopen, is die al gebruikt in een fiets?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Inderdaad, een coaster is een terugtraprem.

Ik zou even kijken in de Groninger beeldbank voor details van een vroege velgrem. Er staan enkele damesfietsen, herkenbaar omdat ze de andere kant (naar links) op kijken met dergelijke remmen.
Die fietsen zijn uit 1903 meen ik.

Overigens zag ik in de 1899 en 1900 catalogus gewoon een bandrem op een tandem zitten. Waarom doe je dat niet?
Een jaar later zal het verschil mogelijk niet zo groot zijn in gebruikte remmen.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben

Halloi Maarten,
\
Ik heb er momenteel een bandrem opzitten. Helaas geen oude dus maar matzwart gespoten, beter dan dat dat chromen ding wat je tegemoet grijnst.
Er moet alleen eens een keer een mooie oude hevel aan. Hoewel het machientje wonderwel goed remt heb ik liever een achterrem ipv een freewheel die er nu inzit en je wilt toch iets wat er een beetje uit de tijds lijkt op hebben... Dus vandaar de vraag: New Departure Type A (vanaf 1900) zie de Burgers van Gert Jan Moed in Velorama. Eady coaster is denk ik wat later 1910??? En dan heb ik nog een roestige SA 3coaster die volgens mij nog werkt ook. Die is ook uit 1910/20. Snap je mijn vraag? Dus of tijdsgebonden fraai New Departure maar dan nog niet echt remmen... Met die eng dunne lamellen. Wel een zeer fraaie naaf. De Eady coaster loop ik niet echt warm van . En de SA vind ik fijn vanwege de versnellingen. En er mag in de loop van de tijd wel iets veranderd zijn toch?

Groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé

Ha Michiel,
Wat zou je er allemaal in kunnen zetten?? Heel veel .
Kan natuurlijk altijd later iets in gezet zijn.
Een Shimano Alfin met schijfrem dat remt pas!
Nee grapje.
Maar je voelt wel dat het er op aankomt wat je er zelf van wil maken toch?

Ga er maar van uit dat die Tandem origineel remde naar maatstaven van 1900 en dat is met uitzondering misschien van de doortrapper flink onder de maat.
Auto`s tot plm 1925 hadden ook maar twee remmen (op de achterwielen) en motorfietsen uit die tijd schijnen ook voor geen meter te remmen volgens Maarten B.
Overigens een S.A. K naaf kan op z`n vroegst van 1921 zijn.
Of heb je een N type liggen? die zijn vroeger inderdaad maar remmen dan ook minimaal. S.A. K C ook niet echt goed trouwens...
Baksteen met een touw er om dan maar? Kan je als er gestopt moet worden over boord gooien.

Groeten,
maarten
Michiel Röben

Dan zal het de New Departure wel worden... Ook geen sensatie wat betreft remmen maar met de bandrem standby moet het wel lukken.

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie