Hallo fietsers en kenners,
Van Cyrus is er blijkbaar maar weinig geweten ... A.h.v. het framenummer 81835 kon geen ouderdom gegeven worden.
Dan maar misschien a.h.v. details.
'k ben 'm stilletjes i.f.v. een restauratie aan 't 'strippen, en dan kom ik eigenaardigheden tegen, die voor mij nieuw zijn, die bij jullie misschien wel een belletje doen rinkelen:
- om het voorwiel in de vork te laten passen, zijn er in de vork nog gaten aan het uiteinde, en geen schuifopeningen: enig idee tot wanneer dit systeem gebruikt werd?
- het 'frame' van een linnen kettingbeschermer had ik voordien nooit uit één stuk gezien; 'k dacht dat de achterkant steeds als U-vormig extra deel in het voorste geschoven moest; hier is enkel aan de onderkant een opening, die 'opengewrongen' moet worden om het achterwiel er uit te krijgen. Tot wanneer zou dit toegepast zijn geweest?
- de kaderbuis tussen zadel en achterwiel is aan beide kanten met een bout vastgemaakt; daar weer: tot wanneer werd zo'n systeem toegepast?
- de fiets werd overschilderd: dus nu heel voorzichtig de verf er af schuren, om de biesjes terug te vinden, en jawel het lukt! Maar ook het achterspatbord: het wit er lichtjes afschuren, en over de volledige lengte is er een zwarte laag onder, en de binnenkant van de spatbord is wit; zou dit kunnen betekenen dat origineel het een zwart spatbord was (dus voor 1935), en nadien overschilderd?
Dank voor jullie mogelijk reacties!
Denis
ouderdom van deze Cyrus?
-
ouderdom van deze Cyrus?
- Bijlagen
-
- Afb9085.jpg (441.87 KiB) 2520 keer bekeken
-
- Afb9288.jpg (231.6 KiB) 2520 keer bekeken
-
- Afb9207.jpg (477.05 KiB) 2520 keer bekeken
-
- Afb9215.jpg (311.29 KiB) 2520 keer bekeken
-
- Afb9069.jpg (305.73 KiB) 2520 keer bekeken
- HJvMontfort
Re: ouderdom van deze Cyrus?
Veel details die je noemt zijn toch tot in de jaren 50 geen uitzondering geweest bij bepaalde merken. Heb fietsen van laat in de jaren 40 met dergelijke details.
Wat mij wel opvalt aan de fiets is dat er geen aangelaste nokjes op zitten voor lamp, slot of dergelijke en de achtervork vastgezet is met boutjes en niet vast zit aan de liggende achtervork. Dat zijn wel details die naar een oudere fiets wijzen.
Heb je enig idee of de naven origineel zijn? meestal is aan een originele naaf veel te zien over de leeftijd van een fiets. Als de binnenzijde van een spatbord met de buitenkant wit gemaakt is is dat waarschijnlijk gebeurd door hem te dopen in een bad dat is iets wat juist na 1935 gebruikelijk was.
Is de fiets voorzien van chroom of nickel? Dat is een goede indicatie van leeftijd, ook is het achterlicht van een aardige leeftijd, maar nog geen definitieve leeftijd te geven voor mij:)
Wat mij wel opvalt aan de fiets is dat er geen aangelaste nokjes op zitten voor lamp, slot of dergelijke en de achtervork vastgezet is met boutjes en niet vast zit aan de liggende achtervork. Dat zijn wel details die naar een oudere fiets wijzen.
Heb je enig idee of de naven origineel zijn? meestal is aan een originele naaf veel te zien over de leeftijd van een fiets. Als de binnenzijde van een spatbord met de buitenkant wit gemaakt is is dat waarschijnlijk gebeurd door hem te dopen in een bad dat is iets wat juist na 1935 gebruikelijk was.
Is de fiets voorzien van chroom of nickel? Dat is een goede indicatie van leeftijd, ook is het achterlicht van een aardige leeftijd, maar nog geen definitieve leeftijd te geven voor mij:)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: ouderdom van deze Cyrus?
Zoals Harrie al zegt: als de binnenkant van het achterscherm onderaan wit is, werd dit af-fabriek gedaan en is in elk geval het spatbord nieuwer dan 1935.
Kijk op de remnaaf: die geeft de meeste aanknopingspunten voor bouwjaar.
De dichte voorvorkgaten waren inderdaad tot midden jaren 50 bij enkele merken in gebruik.
Wat ik apart vind van je fiets is de voorvork, van Raleigh model maar ook bij Gruno gebruikt.
succes met je zoektocht!
Maarten
Kijk op de remnaaf: die geeft de meeste aanknopingspunten voor bouwjaar.
De dichte voorvorkgaten waren inderdaad tot midden jaren 50 bij enkele merken in gebruik.
Wat ik apart vind van je fiets is de voorvork, van Raleigh model maar ook bij Gruno gebruikt.
succes met je zoektocht!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net