Hallo fietsende collega's,
Het valt me op dat er heel wat carbid/carbuur lampen bestaan voor de voorkant. Maar waarom geen of zo weinig achterlichten? Werden er dan in die vervlogen tijden geen of weinig achterlichten op fietsen geplaatst?
Hoe zit het met het achterlicht op jullie carbuur-fietsen?
Groeten,
Denis
carbid fietsen
-
Re: carbid fietsen
Inderdaad. Verlichting aan de achterkant was lang een achtergebleven kindje.
In 1908 werd de reflector uitgevonden door Lea and Francis maar pas eind 20er jaren zie je ze op Nederlandse fietsen (lees in catalogi) verschijnen.
Zelfs met breed toegepaste electrische verlichting in de jaren 30 blijft het achterlicht achter. Pas eind jaren 30 wordt het algemeen goed.
Gazelle gaat het zelfs vast onderdeel maken van het achterspatbord.
Carbuur verlichting achter bestaat al wel heel lang en meestal gevoed door een slang vanaf voor en een enkele keer door een zelfstandige unit.
OP Ebay UK komen ook regelmatig olielampen voorbij die een rood glas hebben en vaak eenvoudig van vorm zijn. Deze waren bedoelt als achterlicht met een lamphaak aan de achteras bevestigd.
Groeten,
Maarten
In 1908 werd de reflector uitgevonden door Lea and Francis maar pas eind 20er jaren zie je ze op Nederlandse fietsen (lees in catalogi) verschijnen.
Zelfs met breed toegepaste electrische verlichting in de jaren 30 blijft het achterlicht achter. Pas eind jaren 30 wordt het algemeen goed.
Gazelle gaat het zelfs vast onderdeel maken van het achterspatbord.
Carbuur verlichting achter bestaat al wel heel lang en meestal gevoed door een slang vanaf voor en een enkele keer door een zelfstandige unit.
OP Ebay UK komen ook regelmatig olielampen voorbij die een rood glas hebben en vaak eenvoudig van vorm zijn. Deze waren bedoelt als achterlicht met een lamphaak aan de achteras bevestigd.
Groeten,
Maarten
-
hallo allemaal ik heb een carbid lamp van invicta maar ik kan hier niets over vinden de foto lijkt er veel op maar dit is geen invicta ik hoor het graag
- Bijlagen
-
- carbidlamp1a.jpg (4.06 KiB) 3085 keer bekeken
-
Dag Frans,
Invicta is een merknaam van Gazelle zo als je wel zal weten.
Zij kochten dit soort artikelen in bij lampenfabrikanten en mochten na bijbetaling en/of grote afname hun eigen naam er in laten zetten.
Dit soort Amerikaanse carbidlampen zijn in grote getale verkocht.
Een robuste lamp met steeds weer een andere naam boven op de kap.
Ik meen dat in een van de Gazelle catalogi hier op de groep (voor leden DOF) zo`n Invicta lamp staat afgebeeld.
Groeten
Maarten
Invicta is een merknaam van Gazelle zo als je wel zal weten.
Zij kochten dit soort artikelen in bij lampenfabrikanten en mochten na bijbetaling en/of grote afname hun eigen naam er in laten zetten.
Dit soort Amerikaanse carbidlampen zijn in grote getale verkocht.
Een robuste lamp met steeds weer een andere naam boven op de kap.
Ik meen dat in een van de Gazelle catalogi hier op de groep (voor leden DOF) zo`n Invicta lamp staat afgebeeld.
Groeten
Maarten