Vragen over ADLER 1950

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Marlies0

Vragen over ADLER 1950

Bericht door Marlies0 »

ADlLER DIRECT NA AANSCHAF, OP DE CAMPING.
ADlLER DIRECT NA AANSCHAF, OP DE CAMPING.
image.jpg (258.02 KiB) 5095 keer bekeken
Hallo,

Op de foto mijn nieuwste aanwinst.
Op dit moment ligt hij al in onderdelen in mijn schuur en ben ik volop aan het schoonmaken en poetsen.
Graag zou ik weten welke kleur banden hier origennel op horen ( zwart, whitewall, bruin gummi?).
En ik wil graag weten welk soort pompje er op hoort ( metaal, bakeliet, houten handvat, welke kleur).

Alle tips zijn welkom!

Marlies
Durabo88

Re: Vragen over ADLER 1950

Bericht door Durabo88 »

Dat is leuk zeg. Duitsers waren gek met alles dat F&S maakte in eigen land. Zo hier de Kettenschaltung oftewel derailleur. Drie versnellingen? Interessante fiets. Alles goed schoonmaken en weer vetten. Let op dat je alle kogeltjes bij twijfel vervangt. Pas op bij de derailleurwieltjes, die kogeltjes zijn haast zo klein als grote zandkorrels.
Sportief fietsend!
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

Dank voor de reactie.
Alles waar kogeltjes in zitten blijft dicht, want het loopt prima en er is geen speling.
Het is idd een F&S 3versnellingen met terugtraprem. Het werkt allemaal nog prima.
In het voorwiel zit een verkeerde naaf, want het is een trommelrem met het merk KLAUE er op. Gelukkig heb ik al een goede vervanger gevonden, voornaafje van F& S.
Die wordt er op dit moment in gezet.
Ook het stuur incl. de stempelrem heb ik gevonden op Ebay, is onderweg.
Kortom, het gaat eigenlijk best goed met de restauratie, wel een beetje lam van het schuren en poetsen.....maar ja, dat was voorspelbaar!

Marlies
fietser

Bericht door fietser »

Klaue is jaren 50 en zeldzaam. De velgen zijn voor en achter identiek. Waarom moet de voornaaf vervangen worden?

Groeten,
fietser
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

Fietser, bedankt voor je reactie.
Omdat ik het stuur moet vervangen (onmetelijk veel oxidatie en niet het orginele stuur) en er bovendien een groot gat in het voorspatbord zit (dat er gewoon hoort te zitten), kies ik er voor de naaf te vervangen naar een F&S naafje. Er komt een stuur op dat voorzien is van de stempelrem die volgens mij oorspronkelijk op de fiets hoort. Volgens mij is dat zoals de fiets ooit is verkocht.
De KLAUE remnaaf is nu dus fietsloos en beschikbaar voor een ander project van een liefhebber.

Marlies
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Marlies,

Het kan best zijn dat alles nog soepel loopt, maar ook die delen haal ik uit elkaar en het vet is altijd aardig vuil. Om te voorkomen dat je lagers pitten krijgen moet je ze once in a while schoonmaken.
Mocht je daar niet veel ervaring mee hebben, dan kun je het misschien beter niet zelf doen.
Sportief fietsend!
Plaats reactie