Hallo,
Bij het restaureren van mijn oude fiets loop ik tegen het volgende probleem.
Mijn voorband loopt tegen het spatbord van mijn fiets. Zelfde wiel, zelfde spatbord maar nieuwe band. Maar neem aan dat de band niet hoger is geworden.
Nu heb ik de afstelling zo gedaan dat bij een lege band er niets tegen het spatbord aanloopt, maar bij een harde band wel.
Ik zie dat de band niet helemaal mooi op de velg zit. Tenminste het lijkt of er een soort slag in de band zit.
Inmiddels heb ik de band gemasseerd en lucht erin en eruit gelaten maar ik blijf met een slag in de band zitten.
De vraag is dus:
Hoe krijg ik een slag uit een nieuwe band?
Alvast bedankt
slag in de band??
Re: slag in de band??
Het zal toch niet zo zijn dat het ventiel de boosdoener is? Ik neem aan dat je na het omleggen van de buitenband de velgmoer van het ventiel helemaal omhoog hebt gedraaid en vervolgens het ventiel diep in z'n gaatje hebt geduwd, zodat de hiel van de bb zich heeft kunnen zetten. 't Is maar een idee. Veel succes, als de nood het hoogst is, is redding nabij
Wim

Wim
DCR gaat nooit verloren....
soms zit een band ook op de ene plaats dieper in de velg dan elders. Leeg laten lopen en opnieuw oppompen.
Ik heb dit probleem best regelmatig, maar dan uitsluitend met oude of NOS banden. Soms is het niet goed op te lossen: andere band of accepteren.
Ik heb dit probleem best regelmatig, maar dan uitsluitend met oude of NOS banden. Soms is het niet goed op te lossen: andere band of accepteren.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Het euvel dat je nieuwe buitenbanden niet zonder "slag" op de velg krijgt komt vrij vaak voor. Een oplossing is om de banden keihard op te pompen, Zelfs 1 a 2 bar boven het op de band aangegeven maximum. Meestal schiet hij dan na enige tijd alsnog recht op de velg en kun je de spanning tot onder het maximum verlagen. Deze methode heeft wel als nadeel dat de kans bestaat dat de band van de velg knalt. Bij oude velgen moet je allereerst zorgen dat dat de wangen van de velg aan de binnenzijde goed schoon en glad zijn, zodat de staaldraad in de hiel van de band niet blijft hangen op vastgekoekte resten oud rubber. Ook is het handig om voornoemde plek met een vinger bandenvet in te smeren; ook dat helpt om de hiel van de band op zijn plek te laten komen. Maar keihard oppompen is de enige manier (die ik ken) . Succes, Rutger
Hallo,
Ik pomp nu de banden elke dag een keer hard op en laat de band dan ook weer leeglopen. Ik merk dat de band zich beter op de velg gaat zetten.
Dank voor de tip.
Ik pomp nu de banden elke dag een keer hard op en laat de band dan ook weer leeglopen. Ik merk dat de band zich beter op de velg gaat zetten.
Dank voor de tip.
- HJvMontfort
Zeepzop tussen band en velg, rustig oppompen en vaak zit hij dan perfect 

opzoek naar een Phoenix van het eerste uur