Bij deze twee foto's. De lak (op deze jaren '50 fiets) krijgt iets van 'aderen' die er voor het aanbrengen van de Owatrol in ieder geval nog niet waren. Een mid-jaren '30 Fongers herenfiets, die ik ook met Owatrol had behandeld, had hetzelfde patroon.
Denk inderdaad wat MaartenB al aangeeft dat het lak-afhankelijk is en misschien dat het droogtempo door een warmere temperatuur ook wel van invloed is.
Andere oorzaak zou nog kunnen zijn dat er roestvorming onder de lak zit wat gaat werken als het met de Owatrol in aanraking komt. Ik gebruik het voorlopig maar even niet meer in ieder geval. Daar waar eerst nog mooie glanzende lak zat is het nu hobbelig en bobbelig...
De binnenkant van de spatborden zet ik in de tectyl, de rest van de fiets conserveer ik met vaseline, was of olie. Zware roestplekken werk ik bij met Hammerite. Klein penseeltje gebruiken en het valt later nog nauwelijks op.
Ik gebruik Owatrol al lang. maar alleen op verroeste delen die eerst zoveel mogelijk roestvrij zijn gemaakt. . Niet als laag over lak heen. Ik heb dat rimpelen nog nooit meegemaakt. gebeurt waarschijnlijk alleen als je een dikke laag aan brengt. Ik heb het bij een aantal fietsen ook met een doekje dun aangebracht. dan roest het niet zo snel verder.
Ik zal het morgen eens testen op een oud spatbord. De constatering van de gerimpelde lak was in ieder geval erg spijtig. Gelukkig had ik het alleen op de getoonde plekken gesmeerd met een kwastje en heb ik de overtollige owatrol vrijwel direct daarna weggeveegd met een katoenen doek. Als mijn bewering klopt moet het reproduceerbaar zijn tenslotte...
Ik heb laatst een pot met ijzermenie gehaald. Het idee is dat te gebruiken op geschuurde delen die verroest waren, dan aflakken.
Binnenkant van spatbord met tektiel is inderdaad geen gek idee! Dat deed mijn baas laatst ook bij een fiets waar ik mee bezig was werkt goed!
Tectyl is makkelijk verkrijgbaar, ik denk echter alleen in spuitbussen. Voordeel is dat het snel droogt, het stopt bestaande roest, beschermt door middel van een elastische laag en is waterafstotend. Ideaal dus voor de binnenkant van spatborden
het gebruik van tectiel in de binnenkant van de spatborden lijkt mij weinig meerwaarde te bieden ,of je moet de fiets echt zomer en winter continu gebruiken daarbij zijn het meestal de randen van de spatborden waar de lak afbladdert
Uit allerlei tests blijkt dat tectyl over roest de zaak enkel erger maakt.
Het sluit af en eronder roest het verder. Owatrol is beslist beter spul. En goedkoper.
Ook ik heb zelf geen ervaring met Owatrol, echter wel met Tectyl. Ik wil graag de claim van Fongers1952 dat Tectyl bestaande roest stopt, ontkrachten. Het is inderdaad een waterafstotende elastische laag, en werkt zeer goed als bescherming aan de binnenkant van spatborden. Maar het oppervlak moet toch echt eerst roestvrij zijn, anders corrodeert het onder de Tectyl gewoon verder. Ik zou persoonlijk de roestige delen na het schuren behandelen met menie en lak voordat ik de extra beschermlaag aanbreng.
Verder droogt het goedje inderdaad snel (maar niet helemaal), is het makkelijk te verwijderen (met terpentine) en is het makkelijk te verkrijgen. Ook in grote potten, zodat je het lekker dik kunt aanbrengen met de kwast.
Ik heb bescheiden ervaring met Hammerite. Vooralsnog werkt dat inderdaad wel goed bij roest, het lijkt voortgang daarvan te stoppen maar het is raar spul. Ik heb al eens meegemaakt dat lak ging bladderen, zowel als Hammerite op een andere lak werd gebracht als wanneer een andere lak op de Hammerite kwam. Voorts heb ik met de spuitbus (zwart) rare vlekkerige effecten gekregen en strijkt het niet echt lekker uit. Binnenkanten van spatborden heb ik ooit met Tencopal chassislak behandeld, ook troep en niet lekker te verwerken maar na gebruik er van nooit roestvorming geconstateerd.
Succes,
Wim