RADIA racefiets jaren 20?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Mischa

RADIA racefiets jaren 20?

Bericht door Mischa »

Heb net een oude racefiets gekocht. Het merkplaatje zegt RADIA en daarboven staat in het frame het nummer 302 gedrukt. Verder kan ik geen nummers ontdekken.

Het frame lijkt 20-er jaren, mooie gebogen cranks, houten velgen (geen maat of merk teken met gelijmde tube (?) bandjes van Hutchingson), stuur, lampje en kettingbeschermer zijn m.i. van latere datum, tot jaren 50 denk ik.

Alle metaal ziet er subliem uit. Iemand heeft er ooit veel werk in gestopt.

- Wie kent het merk en weet hier iets vanaf?
- iemand een idee van de leeftijd?
- heeft iemand een adresje om de houden velgen te laten beoordelen op bruikbaarheid en nieuwe banden (de oude zijn nog heel, maar erg droog)
- en natuurlijk ben ik ook benieuw of ik voor de eerste keer in mijn leven iets gekocht heb wat misschien wat waard is :D

Groet,
Mischa
Bijlagen
IMG_0272.jpg
IMG_0272.jpg (14.12 KiB) 5101 keer bekeken
IMG_0270.jpg
IMG_0270.jpg (13.09 KiB) 5101 keer bekeken
IMG_0269.jpg
IMG_0269.jpg (11.21 KiB) 5101 keer bekeken
IMG_0268.jpg
IMG_0268.jpg (12.78 KiB) 5101 keer bekeken
velophile

Re: RADIA racefiets jaren 20?

Bericht door velophile »

Dag Mischa,

Ik heb nooit van RADIA gehoord, en heb ook niets erover kunnen vinden. Het oogt wel serieus oud. De remgrepen doen Frans aan. Als het een Franse fiets is, moeten de buizen metrisch zijn.
Als je over een schuifmaat beschikt, meet de zitbuis dan 28mm i.p.v.28,6mm.
De bovenbuis is dan 26mm i.p.v. 25,4mm.

De waarde van een oude fiets, is wat de gek ervoor geeft. Om daar het maximale uit te halen, moet je verkopen via E-bay, want daar vind je de grootste gekken.
De gebogen cranks zijn collector-items en hebben zeker een marktwaarde. Het idee is al vele malen op de markt gekomen; dit is de oudste variant die ik ken, van voor 1900.
https://www.flickr.com/photos/kurtsj00/ ... otostream/
Liefhebbers van oude fietsen beschouwen het in onderdelen verkopen, als plundering, maar de onbekendheid van het merk RADIA heeft een negatief effect op de waarde van het geheel.

Groet, Wiel
J&L Lexm

Bericht door J&L Lexm »

Hallo, Mischa

De Fiets is gemaakt bij onze zuiderburen in Herstal(Luik) ben even de naam van de bouwer kwijt, heb zelf een fiets van dat merk heel prettige fiets ,de bouwer gebruikte vooral de lugs van Brampton de mijne zal uit de eind jaren 10 of begin 20 stammen.

De voorzitter van de Belgische fietsclub herkende het kopschild verleden jaar bij de rit in Antwerpen.

gr Jan
Bijlagen
radia.jpg
radia.jpg (461.5 KiB) 5066 keer bekeken
Mischa

Bericht door Mischa »

Ik wist wel dat als er iemand van het merk gehoord zou hebben het hier moest zijn.

Even voorop gesteld; verkoop is mijn doel niet. Dus "choppen voor onderdelen", now way. Hooguit vervanging van het stuur voor een ouder exemplaar en andere wielen om hem gewoon te kunnen gebruiken. Daar ben ik nog niet over uit. Ik vind dat hout wel heel gaaf, maar wil het niet kappot rijden.

Grappig dat de cranks in het andere voorbeeld andersom gebogen zijn. Verschillende experimenten? of verkeerd gemonteerd?

En hoewel de afkomst nu bekend is, ik heb er toch even een schuifmaat op gezet: zitbuis: 25mm, bovenbuis: 22mm.

Nou nog een idee van de leeftijd en wat te doen met de wielen.

Groeten,
Mischa
Bijlagen
IMG_0271.jpg
IMG_0271.jpg (15.32 KiB) 5060 keer bekeken
velophile

Bericht door velophile »

Die dunne buizen wijzen op een vroeg frame, vermoedelijk voor de jaren 20. Dan zijn de meeste andere delen niet meer origineel. De cranks lijken op deze Chandeze uit 1931. Ik betwijfel dat de wielen van voor de oorlog zijn. Na laten kijken door een clublid of een ouderwetse fietsenmaker. Handig als de woonplaats bekend is.

Groet, Wiel
Bijlagen
chandeze.png
chandeze.png (356.39 KiB) 5048 keer bekeken
Mischa

Bericht door Mischa »

Tilburg, of all places ;)
velophile

Bericht door velophile »

Misschien wil clublid maartenB er naar kijken, die woont ook in Tilburg en is deksels handig...

Groet, Wiel
http://www.fluidr.com/photos/80253671@N ... 0398164122
Plaats reactie