Vastzittende kabels

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
klassiekeracefiets

Vastzittende kabels

Bericht door klassiekeracefiets »

Ik ben bezig met het opknappen van mijn 37 jaar oude Rih racefiets. Daarbij loop ik tegen het probleem dat een van de remkabels en een van de derailleurkabels (met het tonnetje / peertje) muurvast zitten in de remgreep en de commandeur (beide Campagnolo). Ik ben al bezig geweest met kruipolie en WD40. Heb al geprobeerd met een grote schroevendraaier om in de remgreep het houdertje iets open te buigen. Ik heb al geduwd met een tang. Maar, er komt geen beweging in.
Heeft een van jullie hier een beproefde oplossing voor?
remurk

Re: Vastzittende kabels

Bericht door remurk »

Remgreep: kabel zo dicht mogelijk bij het tonnetje met een zijkniptang afknippen en met een dunne drevel (of met een spijker zonder punt) het tonnetje naar achter er uit tikken; niet te hard slaan; op gegeven moment komt hij echt wel los; er zit waarschijnlijk wat (witte) corrosie a.g.v. vocht. Indien de remgreep nog op het stuur zit, laat dan een ander even het stuur vasthouden en de remgreep open houden, dan kun je zelf nauwkeuriger tikken; het werkt wel makkelijker als je de remgreep van het stuur afhaalt.Kijk dan gelijk of er ook corrosie onder het stuurlint zit. Zo ja: oud lint verwijderen en stuurbocht polijsten, voordat je er nieuw lint op zet.
Commandeur: haal de commandeur los van het asje op de buis en zet hem vast in de bankschroef; pak de kabel zo dicht mogelijk bij de commandeur stevig vast met een combinatietang en maak afwisselend draaiende, trekkende en duwende bewegingen; op gegeven moment komt ie dan wel los. Succes, Rutger
klassiekeracefiets

Bericht door klassiekeracefiets »

Hallo Rutger,
Bedankt voor je tips!
De derailleurkabel brak tijdens het draaien en duwen. Die heb ik inmiddels deels uitgeboord. Het is duidelijk dat deze fiets wat aandacht nodig had.
Groeten,
Thomas
remurk

Bericht door remurk »

Succes met je RIH, Thomas; het zijn bijzondere fietsen. Stuur je eens een foto als ie weer klaar is? Onderdelen van oude fietsen demonteren, zoals stuurpen, zadelpen, cranks, pignons e.d., is vaak lastiger dan het weer monteren ervan, met name als de je oude onderdelen ook weer wilt hergebruiken. Groet, Rutger
Plaats reactie