Gazelle trapas zit muurvast

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
FongersFreak

Gazelle trapas zit muurvast

Bericht door FongersFreak »

Zoals de titel het al zegt zit de trapas van mijn Gazelle 'P' uit 1953 muurvast
Ik heb hem dit weekend laten inweken met WD40 en kruipolie, en er is nog steeds geen beweging in te krijgen.
Het lijkt mij dat dit niet de eerste keer zal zijn, dus heeft er iemand een goede tip voor mij?

Groetjes,
Levi
Klaas Zwetsloot

Re: Gazelle trapas zit muurvast

Bericht door Klaas Zwetsloot »

Heb je hem al geprobeerd in de bankschroef vast te zetten en het frame te draaien? Ik kreeg deze tip van Daan88 en het werkte voor mijn fiets perfect.

Je moet natuurlijk wel even uitzoeken welke kant je op moet draaien en ik weet niet welke vorm hij heeft en of je hem dus in een bankschroef kan fixeren.

Groet Klaas.
frankjonkerz

Bericht door frankjonkerz »

Draairichting: Als je achter het frame staat, en je maakt de beweging van vooruit trappen, dat is de richting waarin je de trapas los draait.
Dit betekent: aan de rechterzijde linkse draad en aan de linker zijde rechtse draad.

Ik vind de bankschroef een goed idee. Ikzelf heb de hamer, een beitel en een drevel genomen. Daar maak je beschadigingen mee, maar hij ging wel los.
FongersFreak

Bericht door FongersFreak »

Hallo

Bedankt voor de reacties, maar dit was ik vergeten te zeggen: ik heb de buitenste ring er al af maar de cup krijg ik niet los.

Groetjes
Klaas Zwetsloot

Bericht door Klaas Zwetsloot »

Dus de cup zit niet meer in het frame, maar de trapas zit vast in de cup? Of heb je de trapas er wel uit, maar zit de cup vast in het frame?
fietser

Bericht door fietser »

Er zit een misverstand in deze conversatie. De tip van frankjonkerz met het linker schroefdraad geldt voor een Thompson-trapas (= borgmoer en schroefconus op de trapas, cup zit in de bracket geperst). Maar FongersFreak heeft een Gazelle "P", en die hebben een BSA-trapas. Daarbij is vrijwel alles omgekeerd. Borgmoer zit tegen de bracket aangeschroefd, cups zitten ín bracket geschroefd (waarbij de linker cup gewone schroefdraad heeft, dus rechtse) en de conus is één geheel met de as.

De fiets met de twee platte vlakken van de cup in de bankschroef zetten zal lastig worden, de platte vlakken zijn relatief smal zodat de zaak makkelijk uit de bankschroef zal schieten. Fiets plat leggen en met een flinke Engelse sleuten of pijpentang (met nog niet versleten bekken) plus gevoel losdraaien. Lokaal warmstoken wil soms ook nog helpen.

Groeten,
fietser
Plaats reactie