Ik ben bezig met een Ornatus herenfiets uit 1966 en overweeg de trapas te vervangen.
De rechtercup ging linksom los, betekent dit automatisch dat er 'Italiaanse draad' in zit, of waren er in die tijd nog allerlei andere maten en schroefdraden om rekening mee te houden?
Welke trapas Ornatus 1966?
Re: Welke trapas Ornatus 1966?
er zijn diverse soorten draad en afmetingen van cups in omloop.
Meestal is het toch zoeken in bakjes, met het origineel bij de hand.
Dit moet geen probleem zijn.
Overigens ken ik het merk ornatus niet.
Meestal is het toch zoeken in bakjes, met het origineel bij de hand.
Dit moet geen probleem zijn.
Overigens ken ik het merk ornatus niet.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Klaas Zwetsloot
Daan, als ik het mij goed herinner heb je een schuifmaat. Als je de cup er uit hebt en je meet de schroefdraad, is de Italiaanse cup ongeveer 36 mm dik en de BSA cup is 34,64 mm dik. Je meet dan dus de buitenmaat van de schroefdraad van de cup en niet de binnenkant van de bracket.
Je schijnt ook franse cups te hebben die bij de rechtercup linksom los gaan, maar die verder dezelfde dikte draad hebben als de BSA. Die zijn door sommige franse merken nog gebruikt tot in de jaren 70 dacht ik.
Groetjes Klaas.
Je schijnt ook franse cups te hebben die bij de rechtercup linksom los gaan, maar die verder dezelfde dikte draad hebben als de BSA. Die zijn door sommige franse merken nog gebruikt tot in de jaren 70 dacht ik.
Groetjes Klaas.
http://www.rijwiel.net/dcr_n.htm
Hier wordt het merk genoemd, maar had er zelf eerder ook niet van gehoord.
Ik heb de fiets in belabberde staat gekocht en ben niet van plan erg veel van het originele karakter heel te houden, behalve dat het een onbekend merk is zie ik er niet veel bijzonders in. Mocht iemand zich toch nog geroepen voelen om zo'n onbekend merk aan z'n collectie toe te voegen moet diegene hem maar snel komen ruilen voor een vergelijkbaar barrel, anders gaat hij van de week naar de poedercoater.
De originele trapas loopt nog prima, maar ik wilde er misschien een vierkante as inzetten vanwege de extra vrijheid met crankkeuze. Als het een rare maat is, dan is er nog geen man overboord, dan kan ik altijd alleen de as wisselen en de cups behouden. Ik zoek wel even een italiaanse cup om te proberen of die past!
Hier wordt het merk genoemd, maar had er zelf eerder ook niet van gehoord.
Ik heb de fiets in belabberde staat gekocht en ben niet van plan erg veel van het originele karakter heel te houden, behalve dat het een onbekend merk is zie ik er niet veel bijzonders in. Mocht iemand zich toch nog geroepen voelen om zo'n onbekend merk aan z'n collectie toe te voegen moet diegene hem maar snel komen ruilen voor een vergelijkbaar barrel, anders gaat hij van de week naar de poedercoater.
De originele trapas loopt nog prima, maar ik wilde er misschien een vierkante as inzetten vanwege de extra vrijheid met crankkeuze. Als het een rare maat is, dan is er nog geen man overboord, dan kan ik altijd alleen de as wisselen en de cups behouden. Ik zoek wel even een italiaanse cup om te proberen of die past!
- Bijlagen
-
- 20150811_160211kl.jpg (172.61 KiB) 4768 keer bekeken
Dat er nog een DCR-verzamelaar opduikt die de fiets wil ruilen verwacht ik niet, maar toch krijg ik er een beetje rillingen van als ik van je plan lees (hoewel natuurlijk iedereen zelf beslist wat hij met zijn fiets doet). Poedercoaten - je hebt nu een degelijke laag moffellak die eventueel met wat Owatrol+zwarte lak bijgewerkt zou moeten worden, maar die kwalitatief beter is dan moderne podercoating. Ik heb ook een gepoedercoate fiets in de verzameling, maar als je hem gewoon gebruikt krijg je naar verloop van tijd dat hier en daar stukjes lak bij een slag of stoot eraf springen. Dat ziet dan tamelijk slordig uit, en de veel degelijkere oorspronkelijke lak krijg je dan nooit meer terug. En ook de "gloed" van zo'n laag poedercoating ziet er veel te modern en clean uit, maar dat is toegegeven puur een kwestie van smaak.
Wat de trapas betreft: ook hier zou ik zeggen maak het jezelf niet onnodig moeilijk door goede onderdelen te vervangen voor iets nieuws. Crankkeuze? Ik zie niet wat met de huidige cranks mis is. Hoe dan ook, de cups zijn bij zo'n oud-Hollandse toerfiets gewoon Engels, dus voor Italiaanse of Franse maten hoef je geen moeite te doen.
Groeten,
fietser
Wat de trapas betreft: ook hier zou ik zeggen maak het jezelf niet onnodig moeilijk door goede onderdelen te vervangen voor iets nieuws. Crankkeuze? Ik zie niet wat met de huidige cranks mis is. Hoe dan ook, de cups zijn bij zo'n oud-Hollandse toerfiets gewoon Engels, dus voor Italiaanse of Franse maten hoef je geen moeite te doen.
Groeten,
fietser
Ornatus was een van de merken van DCR in Rotterdam (1908-1982). Het is misschien niet zo'n bijzondere fiets maar hij is wel bijna 50 jaar oud en met wat goede wil is er wel iets leuks van te maken. DCR stelde zelf fietsen samen uit diverse onderdelen, om die reden kunnen bracket en cups allerlei specificaties vertonen, mede afhankelijk wat er op dát moment in het magazijn lag. Dat geldt ook voor allerlei andere onderdelen (behalve natuurlijk deze pedalen). Leuk is bijvoorbeeld de bagagedrager: in het algemeen lijkt het fietsje nog redelijk origineel.
Wim
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Foto's flatteren, zo blijkt, want ik denk dat mijn plannen met deze fiets de enige optie zijn om hem van de schroothoop te redden. Hij is inderdaad nog redelijk origineel, afgezien van de kleine onderdelen, maar in deze staat koop je daar niet veel voor.
De lak van deze fiets is flink beschadigd, al het chroom is roestig en de meeste transfers zijn verdwenen, dus helaas is hij beyond Owatrol (dat was wel lekker goedkoop geweest). Bovendien zit er een deukje in de balhoofdbuis, hopelijk krijg ik die er nog een beetje uit.
Vandaar dat ik vroeg om een DCR-liefhebber. Dat zou de enige zijn die hier nog het geld en de moeite voor over zou hebben om hem te restaureren, voor ieder ander is er op elk station een betere oldtimer te vinden om op te knappen. De slechte staat maakt hem wel bij uitstek geschikt om iets nieuws van te bouwen, want het blijft een prachtig frame.
De lak van deze fiets is flink beschadigd, al het chroom is roestig en de meeste transfers zijn verdwenen, dus helaas is hij beyond Owatrol (dat was wel lekker goedkoop geweest). Bovendien zit er een deukje in de balhoofdbuis, hopelijk krijg ik die er nog een beetje uit.
Vandaar dat ik vroeg om een DCR-liefhebber. Dat zou de enige zijn die hier nog het geld en de moeite voor over zou hebben om hem te restaureren, voor ieder ander is er op elk station een betere oldtimer te vinden om op te knappen. De slechte staat maakt hem wel bij uitstek geschikt om iets nieuws van te bouwen, want het blijft een prachtig frame.