Dag allemaal,
Op het moment zijn er twee fietsen waar ik aan werk of meer informatie over zoek. Een 90-er jaren Fausto Coppi stalen racefiets (geel frame met groene letters), en een m42 Zweedse legerfiets. Van die laatste lijkt de remnaaf versleten, dus ik ben aan het uitzoeken hoe ik hem het beste kan laten repareren. Theo van Kampen uit Amsterdam wil het graag doen, maar hij stelt voor er een hele nieuwe naaf in te zetten, omdat die Torpedo's sowieso slecht remmen. Maar ik zou liever deze naaf behouden en er evt nieuwe onderdelen in zetten. De M42 heeft serienummer (op de zadelbuis) 2579377 en zal tussen '46 en '58 gemaakt zijn. Echter op de naaf staat NOVO CN, en de cijfers 08 61, wat zou duiden op aug 1961. Wellicht is er al rond die tijd een nieuw achterwiel ingezet, hoewel voor en achterwiel identiek zijn, en het voorwiel de trommelrem heeft.
Kan iemand hier mij verder helpen? Zijn er makkelijk onderdelen voor deze naaf te vinden?
Vriendelijke groet, Thijs Wolzak
even voorstellen
Re: even voorstellen
Beste Thijs,
Ik heb in het andere topic een reactie geplaatst.
Het is zo dat bij legerfietsen er een beperkt aantal modellen fietsen zijn, dit om zo min mogelijk verschillende onderdelen op voorraad te hoeven hebben. Maatvoering en type velgen kunnen hetzelfde zijn uit latere jaren. Van de Zwitserse legerfiets, de MO-05, zie je vaak dat er wielen en andere onderdelen van verschillende jaren door elkaar gebruikt zijn. Een wiel vervangen is nl. kinderlijk eenvoudig, als je daarmee de fiets weer rijdende krijgt.
Ik heb in het andere topic een reactie geplaatst.
Het is zo dat bij legerfietsen er een beperkt aantal modellen fietsen zijn, dit om zo min mogelijk verschillende onderdelen op voorraad te hoeven hebben. Maatvoering en type velgen kunnen hetzelfde zijn uit latere jaren. Van de Zwitserse legerfiets, de MO-05, zie je vaak dat er wielen en andere onderdelen van verschillende jaren door elkaar gebruikt zijn. Een wiel vervangen is nl. kinderlijk eenvoudig, als je daarmee de fiets weer rijdende krijgt.
Sportief fietsend!
Re: even voorstellen
Dag Thijs,
Welkom op dit forum.
Mijn ervaring is dat een Husqvarna naaf (een Torpedo is van Fichtel & Sachs, die een heleboel kopieën kent, maar een NOVO van Husqvarna is volgens mij ook geen kopie van een Torpedo) best goed remt.
Ik weet niet wat er precies aan je naaf mankeert, maar bij het model dat ik heb, een NOVO special CN uit 1954 in een Gazelle No. 1, zit een koppelconus die symmetrisch is, die je dus bij slijtage waardoor hij gaat doortrappen, zou kunnen omdraaien.
Ik zou sowieso gaan voor repareren en de Zweedse naaf in je Zweedse fiets proberen te behouden.
Groeten,
Victor
Welkom op dit forum.
Mijn ervaring is dat een Husqvarna naaf (een Torpedo is van Fichtel & Sachs, die een heleboel kopieën kent, maar een NOVO van Husqvarna is volgens mij ook geen kopie van een Torpedo) best goed remt.
Ik weet niet wat er precies aan je naaf mankeert, maar bij het model dat ik heb, een NOVO special CN uit 1954 in een Gazelle No. 1, zit een koppelconus die symmetrisch is, die je dus bij slijtage waardoor hij gaat doortrappen, zou kunnen omdraaien.
Ik zou sowieso gaan voor repareren en de Zweedse naaf in je Zweedse fiets proberen te behouden.
Groeten,
Victor
Twee wielen één gedachte