Ik had met iemand een fiets willen ruilen. Is een oude vooroorlogse Batavus. Omdat hij niet in de gelegenheid was om hem op te halen heb ik maar hem opgestuurd. Maar diegene die hem wou hebben wou hem niet hebben want
"er zit een enorme scheur in het frame"
Ik heb om een foto gevraagd en dit is dus het probleem:
Volgens diegene was het heel gevaarlijk omdat het frame kapot kan gaan. Nu heb ik mijn twijvels, maar goed daarom de vraag hier. Natuurlijk wil ik niemand een slecht frame geven en is zoiets ook te maken?
Het gaatje zit op een vervelende plaats in een dragend deel: de liggende achtervork aan de kant van het tandwiel. Het is niet denkbeeldig dat er van hieruit inderdaad een scheur in de buis kan ontstaan, ook omdat je op de foto niet goed kunt beoordelen hoe de overige conditie van dit onderdeel is. Natuurlijk is dat te lassen en als dat goed gebeurt wordt het frame er niet echt zwakker door, maar het kost geld en moeite en ik denk dat de ontvanger daar nou niet op had gerekend.
Het lijkt me echter dat zoiets in redelijke onderhandeling opgelost moet kunnen worden en dan is iedereen weer blij.
Succes, Wim
aangezien de lak ook bobbelig is op plekken. zal de rest eromheen ook aardig krokant zijn. ik denk dat het niet meer te lassen valt. of je moet een stuk achterbrug gaan vervangen. denk dat het aardig in de kosten loopt als je het moet laten doen!
(ps ik weet dat je me geblokt hebt op fb) maar ik geef je bij deze alleen raad. suc6
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Elibert, volgens diegene die hem van mij zou overnemen valt het mee en is het er om heen niet rot. Het feit dat het bobbelig is, is omdat de fiets is overgeverfd. Het is niet de originele lak wat te zien is.
Maar goed, ik ga morgen even contact opnemen met de TIG lasser in de buurt. Die heeft vroeger gelast aan vliegtuigen en doet veel laswerk aan motoren, brommers en ook fietsen. En geeft altijd een eerlijke mening of iets veilig te lassen valt of niet.
Het lijkt inderdaad zo, maar mijn ervaring is dat je meestal niet alleen kan afgaan op foto's. En volgens diegene die hem wou hebben viel het wel mee. (hij is fietsenmaker). Maar het moet zeker gemaakt worden. Dus ergens volgende week even regelen.
Vandaag bij de lasser geweest. Het frame bleek gelukkig prima te repareren.
Ook heeft hij mogelijk zwakke plekken verstevigd.
Voor een ex Fokker lasser die vroeger laste aan vliegtuigen heb ik veel vertrouwen.
Mocht iemand in de buurt dus van Amsterdam een lasser nodig hebben, ik kan hem van harte aanbevelen!