nieuw lid

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
B.Nobel

nieuw lid

Bericht door B.Nobel »

Ik ben uit grote nieuwsgierigheid lid van De Oude Fiets geworden.
Ik ben een Raleigh tourist uit 1974 aan het restaureren en nu heb ik net een setje wielen via een aanbieder op marktplaats kunnen kopen - 26 inch bij 1,3/8, maar met een dynohub in het achterwiel van 40 spaaks.
Mijn oude wiel was te er verbogen om er iets nog mee te kunnen en deze dynohub vervangt kompleet de kapotte.
Maar gelijk dan maar een vraag hierbij: de dyno is niet van Sturmey Archer, maar er staat SWISS en patent nr. en waarschijnlijk jaartal '44 in gestempeld.
Bij S.A. Heritage site vind ik onder jaartal 1940 de bekendmaking dat de tekeningen en maatvoeringen van de Dynohub naar Zwitserland zijn "gebracht" om met concurrentie etc. voor te blijven en de produktie van de dynohubs of ook fietsen?? kon doorgaan. S.A. was bang voor de concurrent van het continent.
Kan iemand mij meer details verschaffen, zijn er andere wielen of zaken hieromtrent bekend, of zijn het hersenspinsels?
Verder zstaat er een ARROW, zeer oude damesfiets nog opknappen te wachten, maar die gegevens moet ik nog verzamelen.
groet en misschien weet iemand meer over deze onderwerpen.
Bob Nobel
B.Nobel

Re: nieuw lid

Bericht door B.Nobel »

Forumleden,
gedreven door enthousiasme heb ik de naaf verder schoongemaakt en tref de volgende notaties daarop aan;
mijn vorige notitie bleek maar gedeeltelijk waar te zijn, maar hier de juiste dan:
het betreft een Dyno unit, deze is duidelijk gemarkeerd met de tekst: made in England, maar op de hub zelf, waarin de 3 versnellings naaf staat:
DYNO 3 three
waaronder de cijfers 46 en 11
PATENT 527029
527632
FROV 21069/44
Swiss
216572
219045
? Her COUNTRIE?
Applied for
De velg is Raleigh Star Bright 26 x 1, 3/8 gestempeld.
groet, en ik hoop van iemand iets te vernemen.
Bob NObel
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Bob,
Ik denk dat de 46 en 11 cijfers betrekking hebben op het jaartal en de maand van productie. Dat was bij naoorlogse S.A. naven gebruikelijk. Daarvoor ,in de jaren 30 werd de leeftijd aangeduid met een modelcode plus jaartal BK 7 = trommelrem drieversnellingen uit het jaar 1937. Voor de 30er jaren was het een lang nummer. Daar is voor zover bekend nog geen lijst met overeenstemmende jaartallen van gemaakt.

Raleigh heeft ook een tijdje fietsen gemaakt met voor de dynamo trommel. Je had dan achter een trommelrem en voor een velgrem omdat de trommel dus in gebruik was als dynamo.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

die Dyno 3 naven heb ik ook weleens gehad (misschien nog steeds wel liggen, als ik er zo over nadenk) , is volgens mij gewoon een licentiebouw van SA, constructief hetzelfde. Dat er Swiss op staat, slaat enkel op het feit dat er ook een Zwitsers patent voor was.

succes met je project!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
B.Nobel

Bericht door B.Nobel »

bedankt beide Maarten's voor jullie beantwoording.

Ik zit nu te zoeken naar of het zelf willen maken of lenen van een Keeper om de dynohub magneten, sterk magnetisch te laten blijven bij demontage.
De gehele hub van mijn project moet uit elkaar, want de as komt niet vrij rond en kraakt.
De weg zal met veel WD 40 moeten starten en verder lossen dan, maar dat ik de magneetring en de stator tezamen dien te houden, dat is mij bekend.
Op de website Gentleman Cyclist staat vermeld onder "parts" dat de maak van een keeper eraan komt!
Volgens inzichten dient dit ook van weekijzer gemaakt te zijn, anders verliezen de magneten hun spanning al doordat deze gewoon ijzer al magnetisch te maken. Anders zou ik met een draaibank al iets passends kunnen maken.
maartenB

Bericht door maartenB »

Wat is dat, een 'keeper'?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

De keeper ring is de Engelse term voor de magneethouder GD495, genoemd op pag. 23 van de S.A. handleiding 1960 (zie Documentatiebank).

Groeten van
Henk
remurk

Bericht door remurk »

Club- en Forumlid Durabo heeft er eentje; stuur hem een Pb-tje, misschien mag je 'm een keer lenen. Maar voordat je met de demontage begint zou ik eerst even meten of hij nog wel voldoende stroom levert. Klem de as van het wiel in de bankschroef, sluit een spanningsmeter aan en geef een flinke slinger aan het wiel; je kunt dan meteen zien of hij nog voldoende produceert. Oudere Dynahubs leveren dikwijls veel te weinig stroom om de koplamp voldoende licht te laten geven. Groet, Rutger
B.Nobel

Bericht door B.Nobel »

Bedankt Rutger,
Ik laat eerst de hub nog wat weken, alvorens teveel rond te laten draaien. Maar ik zal zeker kontakt opnemen.
Ik heb nog een dynohub liggen, jaartal 1977, deze kan als reserve dienen. Voor de opbouw aan de Raleigh miste ik een wiel/velg met 40 spaakopeningen, daarvoor heb ik deze dynohub in een 40 spaaks Raleigh wiel aangekocht. Deze hub van 1946 is eigenlijk te oud voor mijn rijwiel uit 1975/6.
Reden was eigenlijk om er een Berini eitje op te gaan bouwen, maar de RDW keurt naar jaartal fiets en dezen moeten van voor 1972 zijn anders krijg je geen goedkeuring en document voor.
Daarom zoek ik nog een stevige fiets, ik wil ruilen, aankopen of deels ruilen om een vroege Berini M 13 - het Eitje - dus met AMAL carburateur, weer op te gaan bouwen.
Ruilen mede door 2 grote, originele Herod folders, 1925 maar deze is reeds als document in de databank, maar de andere die ik bezit is van 1939, ook origineel en tevens een grote uitklapbare Torpedo montagehandleiding type H 3111,( 3 versnel. met rem).
Maar deze laatste wens/vraag zal ik waarschijnlijk op een andere plaats moeten neerleggen?
groet,
Bob N.
Plaats reactie