K naven

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Fongers1952

K naven

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb al jaren een paar mooie Sturmey Archer naven liggen van het type K

De achternaaf is een trommelrem met 3 versnellingen met als inslag KB6 (1936 ?) Sturmey Archer staat als een soort wimpel geschreven. Remankerplaat is zwart, de naaf draait zeer mooi en soepel
De voornaaf is de bekende trommelrem met een groene remankerplaat, er staat geen jaartal of ook maar iets op. Hij komt wel van dezelfde fiets. Draait ook zeer mooie en soepel.

Vraag; zijn dit nou zeer bijzondere naven? Hoe moe ik dat zien? Alvast bedankt.

Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Maarten Waarlé

Re: K naven

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Peter,
De K naven waren van af plm 1921 het gevoerde model van S.A.
Een behoorlijk probleemloze naaf die door heel veel fietsfabrieken is toegepast. KB6 is inderdaad 1936.
Je kan wel stellen dat dit model naaf ten opzichte van de BSA versnellingsnaaf en de Duitse versnellingsnaven de meest toegepaste is in nederlandse fietsen.
Als trommelrem variant mogelijk nog meer . Ik ken geen andere merken met trommelrem uit die periode.

Uiteraard was een met trommelrem en versnellingen uitgevoerde fiets een luxer en daarom minder vaak verkocht produkt in de jaren 30. In die zin is de KB naaf wat minder voor handen.
Maar zou ik een fiets uit die jaren willen opknappen en miste ik zo`n naaf dan zou ik me als het gaat om verkrijgbaarheid niet onmiddellijk zorgen maken. Ze zijn best te vinden en de meeste onderdelen komen overeen met de gewone K .

Groeten,
Maarten
Fongers1952

Re: K naven

Bericht door Fongers1952 »

Bedankt voor je reactie Maarten. Ik hoop met deze K naven van S/A een ruiltje te kunnen maken met iemand voor een paar chromen wielen (28 x 1 1/2) met S/A trommelremmen en 3 versnellingen. Periode 1955 - 1965
Eventueel met bijbetaling

Als iemand interesse heeft dan hoor ik het graag

Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie