Verweerde vervuilde laklaag van Gazelle

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fongers1952

Verweerde vervuilde laklaag van Gazelle

Bericht door Fongers1952 »

Ik wil graag advies hebben hoe de originele laklaag van mijn GROENE Gazelle uit 1955 schoon te maken en weer te laten glimmen.
De groene lak ziet op sommige plaatsen bruin, op andere plaatsen lijkt het haast wel een gore vernislaag die over de lak zit.
Ik probeer hem met autowas (zonder cleaner)en tandenborstel weer mooi te krijgen maar dat gaat heel langzaam omdat het allemaal uiterst moeilijk te verwijderen is.

Ik durf niet goed thinner, wasbenzine of petroleum te gebruiken omdat ik bang ben de lak aan te tasten en de biezen er mee af te wrijven. Zelfde voor een polijstmiddel. Dat zal vast wel werken maar dan zijn de biezen ook weg :shock:

Iemand een gouden tip om zonder risico deze vuile laag te verwijderen? Dank, dank

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
TheodK

Re: Verweerde vervuilde laklaag van Gazelle

Bericht door TheodK »

mijn ervaring is dat dit een kwestie is van heel voorzichtig proberen. Met thinner kan je zelfs later aangebrachte laklagen weg krijgen, maar je moet dan inderdaad heel voorzichtig zijn bij biezen. Snel afvegen voordat de bies weg is. je kan beter eerst proberen met minder aggressieve middelen. B.V. commandant en dan ook heel voorzichtig proberen. probeer eerst op een plek die niet zo in het zicht zit. Dan is het niet zo erg als er een stukje bies per ongeluk verdwijnt.
wellicht heeft iemand anders nog een gouden tip.

succes ermee

Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
asterduc

Bericht door asterduc »

Peter,

wat is het bruine, is dat roest of olie?

Bij roest zul je het bruin er uit moeten wrijven. Dat kan best met een borstel (van tandenborstel tot koperborstel) en perslucht.

Bij olie of misschien vernis, zul je de laag eraf moeten poetsen. eerst maar eens goed poetsen, gewoon met warm water en sterk reinigingsmiddel. Daar doe je weinig fout mee en met wat geluk ben je al een stap verder. Ik vermoed dat er gewoon een geharde olielaag op ligt. Dat kun je met polish eraf krijgen maar ik zou eerst proberen met wasbenzine (uiteraard testen op een minder zichtbare plaats).

Autowas gaat niet veel helpen bij het poetsen. Dat is gewoon een laag die je kunt aanbrengen als hij volledig klaar is en je de lak wil gaan beschermen.

Als je de lak niet helemaal mooi krijgt is het echter verstandiger om hem na de behandeling in de poetsolie te zetten. Dan gaat ie niet zo glanzen, maar het resultaat wordt wel wat egaler.

Succes.
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Fongers1952

Dank voor jullie reacties. Het lijkt op een combinatie van een geharde olielaag en sterk verweerde lak.
Ik ben bij het balhoofd begonnen en heb dat momenteel redelijk schoon. De kleur verandert daar van bruingroen naar een mooi grijsgroen.
Ik moet nu dus wel doorgaan, Nu ben ik aan het experimenteren met petroleum. Wasbenzine is erg rigoreus.
Ga ook een stuk proberen met sterk geconcentreerde autoshampoo.
Eigenlijk is een zwarte fiets op dat gebied toch wel heel makkelijk.

Gr, Peter
arnoldus

Bericht door arnoldus »

probeer eens met een Biotex in warm water oplossing of oxi vlekken poeder in warm water ,ik heb ook goede resultaten met anti kalk spray .

Nol
de rode

Bericht door de rode »

zal niet mee gaan vallen grijs en groen waren zwakke lak kleuren van gazelle waar atijd roest doorheen komt
Fongers1952

Allemaal bedankt voor het advies. Zoals de rode al zegt, het was een vrij zwakke kleur. Ik durf daarom geen risico te nemen.
Ik heb al spijt van de wasbenzine en petroleum die ik gebruikt heb. Die stukken heb ik nu in de poetsolie gezet omdat ze wit leken te worden.
Wat ik nog wel wil proberen is een autowas met een lichte cleaner en dan op een klein stukje proberen.
De biezen zijn namelijk toch al vrij vaag.

Het is een bijzonder originele Nr 8 met echte kogellagers (was een extra die plm fl 18,- kostte in 1955) De fiets is zo origineel dat hij nog de originele jasbeschermers heeft (denk ik) en nog de originele Gazelle pedalen. Dat kom je toch niet vaak tegen op een 60 jaar oude fiets.

Blijft balen dat een paar stukken weer hun originele glans vertonen maar de rest van de fiets een bruinige vernislaag lijkt te hebben.

Gr, Peter
Kroontje

Bericht door Kroontje »

Heb je al eens gedacht aan een autowax in de kleur van jouw fiets?
Met zwart krijg ik er in ieder geval een erg mooie resultaat mee.
Plaats reactie