Jaren 20 Dames Gazelle...

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Kroontje

Jaren 20 Dames Gazelle...

Bericht door Kroontje »

Laatst een jaren 20 Gazelle damesrijwiel gekocht met een aantal mits en maren.
Op de foto's is te zien dat een aantal essentiële originele onderdelen helaas vervangen zijn.
Waarom dan toch gekocht?

Ten eerste om het mooie hoge (66cm!) damesframe met de steilere gebogen framebuis. Tevens was het voor mij belangrijk dat het oude tandwiel met "Gazelle" er op, aanwezig zou zijn. Dat is dus gelukkig zo.
Het frame is voorzien van een laktransfer, met de gaatjes van het oude balhoofdplaatje nog duidelijk zichtbaar. Waarschijnlijk is het frame ooit onder handen genomen door een fietsenmaker.

De spatborden zijn volgens mij niet periode correct, alhoewel er op het achterspatbord wel een oud Gazelle transfer zichtbaar is. Het lijkt mij dat er origineel de "eendenbek" spatborden op horen, met een profiel er in, en rechtaflopende zijkanten. En als achterspatbord iig één met gaatjes.

De wielen en naven zijn helaas jaren 50. En ook het stuur lijkt mij niet van Gazelle.

Al met al een aardige uitdaging...
Wie kan mij helpen met tips voor de missende onderdelen?
Helaas had ik de fiets nog niet toen ik in Berlicum was, anders had mij dat al een stuk op weg geholpen ;)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (289.09 KiB) 3731 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (284.9 KiB) 3731 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (290.8 KiB) 3731 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kroontje op 25 okt 2015, 13.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kroontje

Re: Jaren 20 Dames Gazelle...

Bericht door Kroontje »

Nog wat foto's...
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (294.56 KiB) 3731 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (289.94 KiB) 3731 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (291.27 KiB) 3731 keer bekeken
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat is wel een mooie vonst.
Ik denk dat damesframes van 66cm alleen op verzoek werden gebouwd. Dat is niet een standaard maat en ik meen dat er achter in de Gazelle catalogi ook aangegeven wordt wat de meerprijs is voor afwijkende framematen, extra buizen etc.

Ik kan je denk ik niet echt helpen met onderdelen maar denk je niet dat de voornaaf origineel zou kunnen zijn?.
Het lijkt zo op afstand een Gazelle A naaf met recht middenstuk.
Kan er ook makkelijk naast zitten hoor.

Groeten,
Maarten
Kroontje

Bericht door Kroontje »

Maarten bedankt voor jouw reactie.

De voornaaf heeft de diabolo vorm, en is zonder een oliepijpje. Het is dezelfde voornaaf als in mijn Nr8 uit 1950...
Plaats reactie