introductie

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
arjank

introductie

Bericht door arjank »

beste mensen,

ik ben arjan kloosterman (1966), woon in ugchelen/apeldoorn en ben sinds dit voorjaar besmet met de oude-fietsenziekte. de zoektocht naar een authentieke opoefiets voor dochterlief veroorzaakte bijwerkingen en voor ik het wist zat ik dagelijks op mp en had me binnen de kortste keren een paar fietsen aangeschaft. ik ondervond dat deze liefhebberij moeilijk combineert met weinig bergruimte en een echtgenote! heb dus ook weer een paar fietsen verkocht. soms moet je verstand boven gevoel stellen... enfin, 'k ben nu in het gelukkige bezit van drie karakteristieke fietsen: een phoenix semi-sport uit 62, een gazelle 8 kruis uit 60 en een fongers h60 ww uit 34. ik plak er ook een paar plaatjes bij. de gazelle is onderwerp van een restauratie, voor zover ik, als bezitter van twee linker handen, daarvan kan spreken. da's ook een goede reden om me hier voor te stellen; ik lees regelmatig met bewondering de verslagen van herstelprojecten en de daarover gegeven technische informatie.
wellicht spreken we elkaar zo af en toe op dit forum!

hartelijke groet,
arjan
gazelle 1960
gazelle 1960
gazelle 1960.jpg (184.14 KiB) 7985 keer bekeken
phoenix 1962
phoenix 1962
phoenix 1962.jpg (173.14 KiB) 7985 keer bekeken
fongers 1934
fongers 1934
fongers 1934.jpg (160.37 KiB) 7985 keer bekeken
allardschaap

Re: introductie

Bericht door allardschaap »

Welkom Arjan op dit forum.

Leuke fietsen heb je staan, zien er allen nog erg orgineel en in goede staat uit, mischien heb je aan 2 linker handen genoeg om van het virus te genieten :-)

Groeten,

Allard
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Wat een leuke collectie!
Vragen over onderhoud en reparatie kan u hier altijd kwijt, ongelofelijk hoeveel kennis hier rondsluipt!

Welkom!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
arjank

Bericht door arjank »

dank voor het warme welkom! ja, kennis ophalen én delen is zeker mijn bedoeling. en natuurlijk enthousiasme. ben vorige maand ook maar lid geworden van de club, om ook dat laatste uit te wisselen.
over mijn collectie-tje: ik zoek inderdaad naar onversneden fietsen, liefst in een staat dat ik niet meer hoef te doen dan poetsen, een naafje vetten en vervolgens genieten! de phoenix is echt een parel in nauwelijks gebruikte staat; de fongers grotendeels origineel. ik heb ook jos' oog erover laten gaan. de gazelle is een naast-de-schuur-vondst: alle biezen nagenoeg zonder slijtage aanwezig, maar helaas heeft de fiets jarenlang in weer en wind gestaan (dat heet kwaliteit, geloof ik), waardoor de lak zijn pigment is kwijtgeraakt (is nu bruin, was antraciet grijs) en vooral de achterhand (vork, spatbord, bagagedrager) verroest (maar wel hard!).
daarom ligt ie inmiddels uit elkaar te wachten op een spuitbeurt. heb ook een doos met nos-onderdelen liggen om 'm mooi aan te kleden. sta nog in dubio of ik de fiets opnieuw laat biezen. wie van jullie beheerst dat vak of weet iemand die dat kan? en wat zijn de kosten ervan?
hoor graag.

mvg,
arjan
asterduc

Bericht door asterduc »

dag Arjank, welkom en blij dat je erbij bent.

die Gazelle ziet er op de foto toch niet echt slecht uit, maar dat kan in werkelijkheid wel anders zijn.

Aangezien het een kruisframe betreft zou ik er toch wel verstandig mee omgaan en in de mate van het mogelijke de originaliteit behouden.
Als hij dan toch echt bruin ziet van de roest dan begrijp ik de keuze van een herlakking. Heb ik zelf ook ervaren.

Die herlakking zou ik dan toch ook zo origineel mogelijk uitvoeren. Zeker geen poederlakking (mijn mening en die kan wel verschillen van wat anderen denken).

De werkwijze die ik momenteel volg bij een restauratie van een 1961er Sport Luxe is de volgende:
- frame vrijmaken van aanwezige lak, omdat er reeds roest onder de lak zit.
- het blanke frame voorzien van een chemische roest neutralisatie. Ik gebruik Tanik of Loctite 7500. Gewoon aanbrengen op het blanke metaal. Roestplaatsen reageren dan en worden zwart.
- deuken en schade bijwerken met stevig 2-komponenten plamuur of koudsoldeer.
- opschuren.
- grondlak erop, liefst in de bruine kleur zoals Gazelle dat vroeger deed. Dan krijg je later bij schade een donkerbruine vlek en geen grijs of zo.
- schuren tot een glad oppervlak is bekomen
- aflakken. Volgens mij was dit in 1960 nog een moffellak. Ik doe de afwerking met een 2-komponentenlak op solvent basis. Als extra bescherming spuit ik er dan uiteindelijk nog een vernis op.
- transfers aanbrengen. Voor jouw model is dat eenvoudig, de Nr8 is gewoon te koop bij Pelders in Tilburg.
- biezen. Gewoon een goedkope biezentrekker aanschaffen en een potje goeden en zwarte verf. Kleur mengen tot het goud er oud uitziet. Stiekem uitproberen op fiets van je minst favoriete buurman en als het begint te vlotten, je eigen frame. Als de lijn slecht is gewoon snel afvegen en opnieuw trekken. Als het dan nog niet lukt, terug oefenen op de fiets van je minst favoriete buurvrouw.

Vooral fotos nemen en hier posten.

Succes,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
maartenB

Bericht door maartenB »

Beste Arjan,
Ik ben het met Ed eens dat je niet te snel moet herlakken. Natuurlijk, als de achterbrug erg roestig is kun je daar aan werken, maar een originele lak met zo te zien nog een duidelijk transfer moet je echt niet weghalen. De sfeer van de fiets gaat verloren. En een fiets van een halve eeuw oud mag eruitzien als een halve eeuw, toch?
Er zijn allerlei trucs om een oude lak waar wat roest doorheen komt weer op te lappen. Ik heb weleens spatborden die wat roestig waren 'afgezeemd' met een heel sterk in de terpentine verdunde zwarte verf. Daarna direct zoveel mogelijk wegpoetsen, de verf hecht enkel aan de roest. Pas dan wel op met de lijnen en transfers!
Beter is: gewoon een flesje rijwielolie kopen en de hele fiets daar eens mee insmeren. meestal een wereld vn verschil!

succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
arjank

Bericht door arjank »

ik was er al bang voor: reacties van echte deskundigen...
ed en maarten, dank voor de handleiding & tips! ik zal er mijn voordeel mee doen, in de wetenschap dat ik zelf een nadeel heb gecreëerd: heb bepaalde delen al kaal, transfer is weggeschuurd, etc. deed me toen al pijn en bloedt nu opnieuw, met maartens advies als zout in den wonde. maar naar mijn bescheiden oordeel kon ik niet anders. de fiets is/was bruin (kleur niet op te halen met commandant oid), hier en daar origineel grijs en zoals gezegd de achterzijde lakloos/verroest. het zou teveel een allegaartje geworden zijn.
enfin, ten principale deel ik jullie visie: kom niet aan de lak.

deze fiets zou ik normaliter waarschijnlijk niet hebben gekocht. ik geef liever een paar centen meer uit voor een mooi, origineel exemplaar. maar deze gazelle kwam letterlijk op mijn pad; ik reed er tegenaan (figuurlijk dan) bij een fietstochtje en kon 'm voor € 20 meenemen. dan kun je wat risico (ook die van een beginnersfout, zoals ik die wellicht heb gemaakt) voor lief nemen.

overigens ben ik van de poetsolie. mijn fongers heb ik ermee bewerkt met inderdaad een prachtig resultaat, zelfs van slechte lakdelen.

tot slot: als ik wat stappen met de gazelle zet, zal ik wat fotootjes plaatsen en wellicht bij jou, ed, te rade gaan.

hartelijke groet,
arjan
asterduc

Bericht door asterduc »

'gedane zaken nemen geen keer' Arjank,

voor die prijs mocht je hem niet laten staan en met voldoende inzet, kennis en geduld gaat dit een pracht van een fiets worden die zo uit de showroom komt gerold.
Alleen was het misschien beter dat je eerst kon oefenen op een 'gewone' fiets :lol:
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
allardschaap

Bericht door allardschaap »

Hoi,

Poetsolie heb ik minder ervaring mee, heb mijn Simplex herenfiets ermee gedaan, lijkt dan een tijdje wel mooi maar na een paar maanden is de olie al verdampt.
Dit heb je met owatrol niet dat geeft blijvend bescherming.

(heb geen aandelen hoor ):-P

Groeten,

Allard
arjank

Bericht door arjank »

het begint al een echt forumgesprek te lijken...maar nu ga ik ook eerst maar eens met de gazelle aan de slag. echt een klus voor lange, natte herfstavonden!
daarover heb ik nog een paar vragen aan ed:
- aflakken doe jij met de kwast, begrijp ik?
- en transfers (ik heb er al een (de pelders) gedownload en bewerkt tot een betere kwaliteit (hogere resolutie), tzt online een velletje water-decallpapier bestellen) en biezen doe je na het vernissen? ik zou zelf, met mijn boerenverstand, de volgorde omdraaien. waarom houd je deze werkwijze aan?

tot slot: je rode kruisfiets brengt me aan het wankelen. ik was van plan mijn fiets zwart te maken, maar dit voorbeeld verruimt mijn blikveld. in oeken (bij brummen), niet zo ver bij mij uit de buurt, zit arie wagenvoort, een fietsenmaker op leeftijd, die een gigantische (!) collectie onderdelen heeft. ben al eens bij hem geweest en hij toonde me wel 50 kettingkasten, in alle kleuren van de regenboog.
mijn idee is nu om nog een keer te gaan en een mooie kleur gazelle-kast uit te zoeken en daar, net als jij hebt gedaan, een potje lak op kleur bij te laten maken.
zo de eerste winst is binnen...

hartelijke groet,
arjan
Plaats reactie