onderdelen DCR fiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Frank61

onderdelen DCR fiets

Bericht door Frank61 »

Goedendag,

Ik wil de oude fiets van mijn vader repareren anders ben ik genoodzaakt deze weg te doen.

Het betreft een DCR fiets gekocht in de jaren 50 van de vorige eeuw. Op het merkplaatje en op de fietsbel staat: Servellen, DCR, Rotterdam.
Het framenummer is niet goed meer leesbaar maar er staat volgens mij : E 5108.
De fiets is toentertijd gekocht bij motorrijwielhandel Excelsior in Den Haag.
De bandmaat is 28x1,5.

Ik ben op zoek naar een 'nieuwe' trap-as. Ik heb de linker trapper al tweemaal aan de as laten lassen maar de trappers staan niet meer tegenover elkaar. Dat is lastig fietsen.
Verder ben ik op zoek naar tweejasbeschermers. Er zitten nu jasbeschermers op die te klein zijn.
Ook de kettingkast, die omgeven is door een kunststof omtrek, is kapot en moet vervangen worden.

Ik voeg hierbij enkele foto's toe.

Wie kan mij (op weg) helpen? Alvast hartelijke dank!
Frank.
DSC_0324.jpg
DSC_0324.jpg (157.31 KiB) 5306 keer bekeken
DSC_0319.jpg
DSC_0319.jpg (149.94 KiB) 5306 keer bekeken
maartenB

Re: onderdelen DCR fiets

Bericht door maartenB »

Leuke en nog nette fiets.
Kettingkast is geen probleem. Volgens mij moet een goede, beetje ouderwetse fietsenmaker die gewoon hebben en kunnen monteren ook. Ik heb er hier denkelijk ook nog wel een liggen.

De oude zwarte jasbeschermers zijn soms lastig. Je fiets is zwart, toch?
Waarschijnlijk heb ik hier nog wel diverse (gebruikte) sets liggen.

Trapas kun je vrijwel zeker ook vinden, maar daarvoor zul je eerst de oude moeten demonteren. Dan weet je pas of je ook de cranks nodig hebt, wat precies versleten is, wat de lengte enz is.

succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Frank61

Bericht door Frank61 »

Dag Maarten,

Dank voor je snelle reactie.

Kan ik die trapas zelf demonteren of heb ik daar apart gereedschap voor nodig?
En zijn er voor zover je weet de onderdelen van de trapas nog te koop en zo ja waar?

Als het me lukt die trapas te vervangen dan wil ik graag die jasbeschermers van je kopen.

Hartelijke groeten,
Frank.
maartenB

Bericht door maartenB »

Waar woon je? Vaak kan het handig zijn als iemand je even op weg helpt.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Frank61

Bericht door Frank61 »

Ik woon in Den Haag
maartenB

Bericht door maartenB »

Tsja, ik kan alleen maar zeggen: je bent welkom bij mij in Tilburg.
Maak nog eens wat detailfoto's van je bracket en de cranks aan beide kanten?
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Beste Frank,

Wat een leuke fiets! In de vijftiger jaren heeft DCR zich voor frames, onderdelen en accessoires bediend van wat er op dat moment op de markt royaal voorhanden was. Aan de onderdelen moet dus wel te komen zijn, want daar was DCR zelf niet zo kritisch in. Ze monteerden wel o.a. bellen (sic), zadels, koplampen en dynamo's met hun naam.
Aan de plaats van de laktransfer op de onderbuis meen ik te zien dat de fiets van rond 1950-1958 is. Mogelijk is die nader te dateren met behulp van de achternaaf, als daar een datum op staat. De framenummering van DCR is nogal ondoorzichtig, mogelijk heeft Herbert Kuner (cyclist@rijwielnet.nl) nog iets wat je kan helpen. Op zijn site -www.rijwielnet.nl- staat e.e.a. over het merk.
De trapas: zit die in een bracket met trekbouten? M.i. is iedere passende trapas goed, soms had DCR gegroefde cranks gemonteerd, die zijn wat moeilijker te vinden. Van de bagagedrager vraag ik me af of die er op hoort. De kettingkast kan van gewoon lakdoek zijn, DCR had daar in die periode wel zijn naam op staan(zie foto). Bij de jasbeschermers heb ik dat nooit gezien.
Ik zie geen biezen, kan dat kloppen of kijk ik niet goed? Ik heb wat plaatjes van fietsen uit die tijd, wellicht kan ik je met iets op weg helpen.

Succes,
Wim
Bijlagen
S6305270.JPG
S6305270.JPG (546.79 KiB) 5246 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie