Hallo,
heeft iemand een beetje informatie over deze tandem:
Ik zocht altijd al een fiets, dat net zo oud is als ikzelf, en twee maanden geleden was het raak en heb ik deze Gazelle van 1974 voor 125 EUR gekocht. Mijn vrouw en ik fietsen al sinds 2004 een tandem, maar dat is een modern race tandem van Trek, dus niet te vergeleiken. Natuurlijk zit je op deze Gazelle rechtop maar dit type is ook nog zo ontzettend kort, dat je echt wel heel dicht bij elkaar bent.
De toestand ist uitstekend, hier en daar moet ik wat roestplekjes tegenwerken, maar voor de rest werkt alles goed. In de komende tijd zal ik nog de trapas en wiel lagers schoon maken en instellen, maar technisch is er verder niks te doen.
Helaas kon ik in het internet tot nu toe geen details over de fiets vinden. Weet iemand iets hier over? Omdat je ook Gazelle tandems met een lage instap en met gesloten ketting kasten hebt, vermoed ik, dat dit een beetje een sportieve versie was. Een bijzonderheid is, dat de ketting tussen de trapassen rechts zit. Door die twee frame buizen van het balhoofd tot de achteras en een dubbele buis tussen de trapassen, is het frame duidelijk stijver dan die van de "gemoedelijkere" tandems uit die tijd.
Alvast bedankt,
Tim
Gazelle tandem, informatie gezocht
Re: Gazelle tandem, informatie gezocht
Hoi Tim,
Ik denk dat de fiets een beetje 'te nieuw' is voor de meeste mensen hier op het forum. Ik heb voor je in de documentatiebank gezocht maar daar hebben we ook geen jaren 70 folders in staan.
Geniet van de fiets en probeer een folder van 1974 te pakken te krijgen, zou ik denken. Misschien was er voor de tandems een aparte folder?
groetjes,
Maarten.
Ik denk dat de fiets een beetje 'te nieuw' is voor de meeste mensen hier op het forum. Ik heb voor je in de documentatiebank gezocht maar daar hebben we ook geen jaren 70 folders in staan.
Geniet van de fiets en probeer een folder van 1974 te pakken te krijgen, zou ik denken. Misschien was er voor de tandems een aparte folder?
groetjes,
Maarten.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hallo Tim,
Zo heel nieuw is 1974 ook weer niet
. Van deze tandem, die van 1966 tot 1980 gemaakt is, waren er drie "sub-modellen". De eerste twee hadden nog een open kettingscherm waarbij het eerste de voorste ketting links had (is nu een zeldzaam model) en het tweede rechts (jouw model dus). In ca. 1975 kwam het derde model met de ketting weer aan de linkerkant, een gesloten kettingkast en een aparte stuurconstructie voor de achterste berijder, los van de zadelpen van de "captain". Deze uitvoering kom je nu veruit het meest tegen, en natuurlijk het opvolgmodel van Gazelle uit de jaren 80. Op rijwiel.net staat nog wat meer over de Gazelle-tandem van 1966.
Groeten,
fietser
Zo heel nieuw is 1974 ook weer niet

Groeten,
fietser
Bedankt! Dat stukje op rijwiel.net had ik ook nog gevonden. Dat past bij mijn gevoel, dat het een beetje een "sportieve" versie is. Maar daar staat ook, dat het heel kort geconstrueerd was, wat bij mijn rijgevoel past. Ik ben redelijk groot (1,92) en heb het in krappe bochten een beete moeilijk met mijn knieen, maar zelfs mijn vrouw van 1,65 achterop vindt hem kort.fietser schreef:Zo heel nieuw is 1974 ook weer niet

Als ik nog een soort van documentatie vindt, meldt ik me.
Bedankt,
Tim