Vraag over Gazelle balhoofdplaatjes...

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Kroontje

Vraag over Gazelle balhoofdplaatjes...

Bericht door Kroontje »

Soms kom je wel eens een fiets tegen waar het balhoofdplaatje ontbreekt. En dan is het prettig om een plaatje "op vooraad" te hebben liggen om de fiets weer compleet te maken.
Nu heb ik twee balhoofdplaatjes die identiek in grootte, lay out en relief zijn. Alleen het ene plaatje heeft duidelijk een messingachtig oppervlak en het andere een aluminium kleurig oppervlak. Waar op de versleten plekjes een messing oppervlak zichtbaar is.
Nu ben ik bekend met de jaren 60 balhoofdplaatjes, die ook een alu kleur hebben. Maar deze plaatjes hebben weer geen relief.
Mijn vraag is nu, van welke periode is het rechter plaatje op de foto?
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (171.74 KiB) 2646 keer bekeken
maartenB

Re: Vraag over Gazelle balhoofdplaatjes...

Bericht door maartenB »

Ik kan de leeftijden enkel globaal zeggen, misschien kan Ed meer vertellen of iemand anders.
Globaal: het messing plaatje was af-fabriek altijd vernikkeld. Die staat bij jou rechts op de foto. Bij het linker plaatje is het nikkel eraf, dat is bijna altijd zo.
Ergens eind jaren 20 (1925-1927) werd het balhoofdplaatje met bovenin enkel een hertekopje vervangen door het plaatje dat jij nu fotografeert, alleen lopen dan de spaken recht van as naar velg, zoals bij een hoge bi dus. Zie foto hieronder.
Kort na de oorlog heeft Gazelle dat veranderd in een kruislings patroon, zoals op jouw twee (identieke) plaatjes.
Rond 1958-60 is het aluminium plaatje zonder reliëf gekomen. Dat is duis gewoon glad met zwarte opdruk. Waarschijnlijk gebruiken ze het in varianten nog steeds.
Bijlagen
gazelle 1940 klein 007.jpg
gazelle 1940 klein 007.jpg (50.82 KiB) 2614 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie