Banden voor een bakfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Hubert

Banden voor een bakfiets

Bericht door Hubert »

Wij hebben een 50 jaar oude ijscofiets die, naar verluid, zo'n 250-300kg weegt. Probleem is dat we heel vaak klapbanden hebben.

I vermoed dat we niet de juiste banden gebruiken. heft iemand geode raad?

De huidige gegevens:
-26" wielen
-goede kwaliteit velglint
-Schwalbe Marathon Plus 2.00 buitenbanden
-Schwalbe binnenbanden

Alvast bedankt,

Hubert
Chiel fietst

Re: Banden voor een bakfiets

Bericht door Chiel fietst »

Hallo Hubert
Schwalbe HS 248 moet je hebben.
mvrgr. Chiel
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zijn die identiek aan de Swallow 26x2.50 inch? Afbeelding

Dit zijn de banden die ik heb. De oude banden die eronder zaten (zelfde model), die volledig vol met droogte scheurtjes zaten, hebben nog geholpen 300kg vracht te vervoeren zonder problemen. De enige reden dat ik ze verving is gewoon voor de zekerheid en de mooi.

Check wel goed dat de binnenband niet tegen ruwheid van de velg rust door roestschade. Zo ben ik ook een paar banden verloren. Dan is er niets aan de hand zolang de bakfiets stil staat, maar ga je eenmaal rijden, binnen de kortste keren of een lek band, of een klapband. Ook niet te hard op pompen. Ik hou de druk op de 2.50 inch banden op 3 bar.
Chiel fietst

Hallo Jeroen,
Voor zover ik weet zijn het exact dezelfde banden, ik dacht eigenlijk dat ik ze van beide merken had maar de mijne blijken ook alleen van Swallow te zijn. Er staat wel HS 248 op. Bij Hollandbikeschop worden ze verkocht als Schwalbe. Ook Nijland zegt Schwalbe te monteren op hun bakfietsen die gewoon wielmaat 559 hebben. Schwalbe en Swallow zijn, zoals je denk ik wel weet, zusterbedrijven.
dit vond ik ook op de Schwalbe site:

In 1973 importeerde Ralf Bohle voor het eerst fietsbanden uit Korea naar Duitsland. Ze werden Swallow genoemd. Duitsland was toen de grootste en belangrijkste markt, vandaar dat de naam al snel werd vertaald: Schwalbe.

Deze kleine vogel staat in Korea symbool voor geluk. Voor ons symboliseert de zwaluw dat fietsbanden voor een prachtige vorm van voortbewegen staan: snel, licht, soeverein, natuurlijk en vrij.

Overigens zijn er vandaag de dag nog steeds Swallow banden. Onze partneronderneming HungA verkoopt deze banden voornamelijk in Aziatische landen. Het merk Schwalbe is echter wereldwijd beduidend bekender.

mvrgr. Chiel
Jeroen Zuiderwijk

Dank! Mocht ik ze ooit zelf weer moeten vervangen, dan is dat wat makkelijker zoeken :)
Milo68

Bericht door Milo68 »

Ik wil graag mijn ervaringen met de Schwalbe Marathon banden i.c.m. zware belasting delen. Ik heb ze ook op mijn tandem gemonteerd (28 x 1.75). Liever had ik er mooie ouderwetse banden om gelegd, maar als we tezamen op de tandem zitten drukt er zo'n 110 kilo op het achterwiel. Vandaar dat ik verder ben gaan zoeken. Nu heb ik om het voorwiel een 'gewone' Marathon gelegd. Ik pomp hem tot zo'n 3.5 bar op, anders gaat het wiel stuiteren. Rolt heerlijk, dempt prima. Na een jaar is de band nog helemaal netjes, amper versleten.
Vanuit het idee dat ik (vooral achter-)banden plakken niet zo'n fijne bezigheid vind, heb ik voor het achterwiel gekozen voor de 'onplatbare' Marathon Plus. In ruil voor een iets hogere rolweerstand zou deze band zelfs door punaises kunnen rijden. Verder worden dezelfde specificaties opgegeven door Schwalbe. Ik pomp deze achterband altijd netjes op tot zo'n 4.5 bar. Dit is beneden de maximale druk, de band veert nog een beetje in.
De fiets rolt heerlijk soepel, in vergelijking met de Vredestein 'Zwaar Transport' is er véél minder energie nodig om vooruit te komen. Toch zit het profiel van de 'Plus' binnen een jaar vol met droogte scheurtjes, zoals dat ook altijd het geval is bij de goedkopere banden van Schwalbe. Het ziet er uit alsof de band te hard opgepompt of te zwaar beladen is geweest.
Ik denk dat de 'onplatbaarheid' (het dikkere loopvlak) van de Marathon Plus naast de hogere rolweerstand, ook ten koste gaat van de belastbaarheid en doordoor dus de levensduur. Ik denk dat ik in het vervolg ook voor het achterwiel de normale, soepele 'Marathon' verkies. Als deze volgend jaar nog geen uitdrogingsverschijnselen vertonen.

Groeten,
Martijn.
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Hallo allemaal,

ikzelf zweer bij bakfietsen bij de Continental KKS10 26B (50-559), ook wel eens met de brommer maat 22 - 2 aangeduid. De zijwand van deze band is naar mijn idee sterker dan bij banden die voor fietsen zijn gemaakt, waardoor de band de hoge zijdelingse druk die in de bocht ontstaat beter aankan (hoge zijdelingse druk omdat de wielen van de bakfiets anders dan bij een fiets niet schuin gaan in de bocht). Ik vind ook dat ze wat minder snel lek gaan dan de Schwalbe / Swallow (idd hetzelfde) HS248, en dat het profiel een stuk langer meegaat dan Vredestein banden. Ik heb bij bakfietsen geen ervaring met de swallow marathon plus, maar ik vind in alle eerlijkheid de verhouding prijs / rollweerstand /slijtage best teleurstellend. Anders (voor fietsen) ben ik overigens best tevreden over Swallow banden hoor, zeker de gewone marathon.

Als binnenband gebruik ik meestal de Swallow DV13, maar ik ken iemand die met een oude bakbrommer rijdt met 26" wielen en voor de zekerheid de AV13D gebruikt. Dat is een band met een zgn autoventiel (schijnt in principe wat luchtvaster te zijn onder hode druk) en ietsje breder dan de gewone DV13 (binnenband hoeft dus iets minder te stretchen om de buitenband goed te vullen).

Maar eerlijk gezegd vind ik de door Hubert gebruikte combinatie geen rare bandenkeuze, dus vraag ik me af of de klapbanden niet een andere oorzaak hebben. Allereerst zijn het echt steevast klapbanden (boem!) ? Ik ben geneigd om te denken dat je nogmaals, zoals Jeroen schrijft, de velg goed moet checken op rare stukjes roest, spaken die niet afgeschoren zijn, scherpe rand bij het ventielgat... Ik heb weleens meegemaakt dat iemand de hieldraad beschadigd had door bandenlichters verkeerd te gebruiken (heel hard aan hangen zonder dat de hieldraad over de rest van de velg naar het diepere midden geduwd is), er stak een lullige stuk hieldraad naar binnen en ja, dat ging feilloos lek naar een paar kilometer, maar het kostte wel een paar binnenbanden om erachter te komen..

Kortom, hou ons op de hoogte! Stuur desnoods een foto van de geklapte band, wie weet kan iemand hier iets zinnings over zeggen. Tenslote zijn lekke banden na al die jaren nog steeds een groot leed onder fietsers.
Jeroen Zuiderwijk

Top! Die Continental KKS10 26B (50-559) ga ik in de gaten houden voor als ik weer een nieuwe achterband nodig heb. Mijn ervaring met de Vredestein Extra Zwaar is dat die nogal zwalkt in de bochten. En je hoort hem duidelijk wringen onder de zijdelingse belasting, zelfs als hij goed stevig is opgepompt (4 bar). Daarnaast heb ik daar eerder dit jaar een klapband mee gehad, toen deze van een koele ochtend in de hete zomerzon over het asfalt ging. Sindsdien zit er een dikke Schwalbe onder.

"bandenlichters verkeerd te gebruiken (heel hard aan hangen zonder dat de hieldraad over de rest van de velg naar het diepere midden geduwd is)"

Dit is een goed tip. Dit doe ik namelijk normaal niet. Meestal geen probleem, maar een enkele keer kost het wel eens wat moeite om de band erover te lichten. Nog nooit een hieldraad breuk gehad gelukkig, maar toch.
Chiel fietst

2 Continentals staan nu op marktplaats:

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Hubert

Bericht door Hubert »

Bedankt allemaal voor de reacties.

Alles gelezen hebbende ga ik eerst de velgen eens goed inspecteren of er geen scherp randje aan zit.

Een kapotte hieldraad lijkt me niet heel waarschijnlijk. Omdat ook de buitenband onbruikbaar is na een klapband zit er bijna iedere keer net een nieuwe buitenband op als er weer een klapband optreedt.

Ik houdt jullie op de hoogte.

Hubert
Plaats reactie