Hij is wat roestig, maar nergens doorgerot. De wielen zijn een beetje raar. Het chroom lijkt om de velg gedrapeerd te zijn als aluminiumfolie om een boterham. Tijdens de autorit zag ik in mijn spiegels de stukken eraf waaien. Eronder zit roest, maar voor zover ik kan nagaan zijn de velgen nog wel hard. Dat is dus niet te handhaven. Ik ga de velgen kaal maken en zwart schilderen. Ook op de remnaaf is geen beschermingslaag meer terug te vinden, dus die ga ik ook kaalborstelen en voorzien van een laag zwarte verf.
De bagagedrager en de standaard zijn zo goed als lakloos, dus ook daar gaat het geen pijn doen om het weer een nieuwe laklaag te geven. Maar ik zit met het frame, de spatborden en de voorvork een beetje met een dilemma. Ik vind op dit soort fietsen het mooi om de leeftijd er aan te kunnen afzien. Ik wil ook zo min mogelijk geweld aan de fiets toedoen, in ieder geval geen onomkeerbare zaken behalve als het niet anders kan zoals bij de wielen en de bagagedrager.
Mijn vragen zijn de volgende:
1: Is deze fiets van een dergelijke historische waarde dat ik er veel aan verpruts als ik de transfers afplak en de hele fiets overspuit / schilder met een verse laag zwarte verf?
2: Is het een idee om de fiets goed te reinigen en hem dan in een laag transparante lak over te spuiten, zodat de patina goed zichtbaar blijft, maar de fiets toch beschermd is en voor dagelijks gebruik geschikt? (want dat is het doel)
3: Ik lees hier regelmatig over owatrol. ik heb het spul regelmatig verwerkt bij het restaureren en conserveren van 2cv's (chassis en naden van de carosserie) maar dat spul blijft nogal lang plakkerig. Heeft iemand hiervoor nog een andere suggestie?
Alvast bedankt
Groet, Niels