Gazelle sport C magura hoe lakwerk weer mooi krijgen?
-
Gazelle sport C magura hoe lakwerk weer mooi krijgen?
Ik ben in het bezit van een nog redelijk mooie Gazelle sport C herenfiets met 28 inch wielen, Super nette chrome velgen en naven, Ook heeft deze fiets een magura 3 versnellingen schakelhandvat (ben ik nog niet vaak tegen gekomen)
Op de foto's is nog te zien dat de lakdoek kettingkast kapot is, Hier heb ik echter al een nieuwe voor liggen, Welke alleen nog pasgemaakt en gemonteerd moet worden,
de lak glanst nog erg mooi echter zitten er veel rare roestpuntjes in de lak, met name de bovenstang en de achterbrug,
Heeft iemand hier op het forum hier een oplossing voor om dit weer mooi te krijgen?
Fiets bevalt mij zo goed! En ben bang dat het roesten op den duur alleen maar erger word.
Op de foto's is nog te zien dat de lakdoek kettingkast kapot is, Hier heb ik echter al een nieuwe voor liggen, Welke alleen nog pasgemaakt en gemonteerd moet worden,
de lak glanst nog erg mooi echter zitten er veel rare roestpuntjes in de lak, met name de bovenstang en de achterbrug,
Heeft iemand hier op het forum hier een oplossing voor om dit weer mooi te krijgen?
Fiets bevalt mij zo goed! En ben bang dat het roesten op den duur alleen maar erger word.
- Bijlagen
-
- 12286_1702290230006201_5758469109593741420_n.jpg (127.13 KiB) 6626 keer bekeken
-
- 10372103_1702290116672879_753641598940521828_n.jpg (132.68 KiB) 6626 keer bekeken
-
- 10660260_1702285530006671_928372487518361984_n.jpg (184.64 KiB) 6627 keer bekeken
-
- 934046_1702290200006204_5563018791584719927_n.jpg (76.06 KiB) 6627 keer bekeken
-
- 10259986_1702285293340028_9206775483736520360_n.jpg (121.51 KiB) 6627 keer bekeken
-
- 940881_1702285456673345_4510582324943732428_n.jpg (188.9 KiB) 6627 keer bekeken
-
- 942793_1702285250006699_6062870127910193285_n.jpg (197.6 KiB) 6627 keer bekeken
Gazelle is niet voor even! Maar voor heel je leven.
- HJvMontfort
Re: Gazelle sport C magura hoe lakwerk weer mooi krijgen?
Asterduc Of Ed Collier weet daar alles van!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
dit is inderdaad nog een mooi exemplaar met uitzondering van de roestplekken.
De fiets oogt het mooist als hij sterk en strak glanst. En net dan komen die roestdelen goed naar voren.
Ik vrees dat je hier weinig aan kunt doen. Owatrol met groen pigment is een mogelijkheid, maar dan zou je het al met een spuitpistool moeten aanbrengen en de andere delen goed afplakken. Gedeeltelijk herlakken kan eveneens, maar ook hier de andere delen goed afplakken en zorgen voor een nette overgang. Dit is een geduld en vakwerk.
Een eenvoudigere oplossing is het aanbrengen van poetsolie. De hoogglans gaat dan wel verdwijnen en alles krijgt een satijnglans. De roestige delen zou je dan best eerst voorzichtig kunnen uitborstelen met een fijne koperborstel en dan zachtjes gladschuren. Dit kun je beter eerst proberen op een niet-zichtbare plek.
De fiets oogt het mooist als hij sterk en strak glanst. En net dan komen die roestdelen goed naar voren.
Ik vrees dat je hier weinig aan kunt doen. Owatrol met groen pigment is een mogelijkheid, maar dan zou je het al met een spuitpistool moeten aanbrengen en de andere delen goed afplakken. Gedeeltelijk herlakken kan eveneens, maar ook hier de andere delen goed afplakken en zorgen voor een nette overgang. Dit is een geduld en vakwerk.
Een eenvoudigere oplossing is het aanbrengen van poetsolie. De hoogglans gaat dan wel verdwijnen en alles krijgt een satijnglans. De roestige delen zou je dan best eerst voorzichtig kunnen uitborstelen met een fijne koperborstel en dan zachtjes gladschuren. Dit kun je beter eerst proberen op een niet-zichtbare plek.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Wat de Magura betreft. Is de fiets uitgerust met een SA naaf? ik neem aan van el want als het een Gazelle naaf was geweest dan zou de kabel anders lopen.
Ik vermoed dat de eigenaar een switch heeft gemaakt van de normale SA trigger naar de Magura handvat versteller. Hoewel Sturmey Archer ook een gelijkaardig model in programma had.
Eerste montage is het naar mening zeker niet.
Ik vermoed dat de eigenaar een switch heeft gemaakt van de normale SA trigger naar de Magura handvat versteller. Hoewel Sturmey Archer ook een gelijkaardig model in programma had.
Eerste montage is het naar mening zeker niet.
Ik ben geloof ik al van drie merken dergelijke schakelhandvatten voor SA tegengekomen. Sachs was niet consequent in zijn schakelratio, dus ik denk dat er voor dat merk niks was.
Wat betreft de roest heb ik wel eens gehoord dat een citroentje wonderen doet. Misschien is het beter een kleurpigment door wax te doen, zodat dat tijdelijk in je roest blijft zitten.
Wat betreft de roest heb ik wel eens gehoord dat een citroentje wonderen doet. Misschien is het beter een kleurpigment door wax te doen, zodat dat tijdelijk in je roest blijft zitten.
Sportief fietsend!
-
Ik heb een Union uit 1961 waarvan de S.A. naaf ook bediend wordt door een Magura handvat
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
op een Gazelle heb ik deze greep nog nooit gezien maar het staat wel mooi bij de kabelkleur , de lak zal een moeilijk verhaal worden ; zwart is nu eenmaal altijd de makkelijkste kleur als de fiets wat roestig is ;toch een mooi fietsje hoor
-
Hoi,
Ik heb een dergelijke versteller ook nog niet vaker tegengekomen op een fiets van gazelle, Deze heeft inderdaad een sturmey naaf,
Schakelen doet hij wat dat betreft gewoon goed, Zonder haperingen o.i.d.
Omtrent de lak weet ik nog niet wat ik ga doen, Wellicht een keer een mooier frame opscharrelen, en de onderdelen overbouwen, Ik ben totaal niet ervaren met overlakken of bijwerken, Denk persoonlijk als ik dit ga doen dat het meer een kliederklus word, En dat zou jammer zijn.
Wat betreft de union met schakelhandvat, Dit heb ik vaker gezien bij union fietsen, Mijn tante zit in de vereniging van het museum van Union, Daar ben ik inderdaad veel unions tegen gekomen met een dergelijk schakelsysteem,
Ik heb een dergelijke versteller ook nog niet vaker tegengekomen op een fiets van gazelle, Deze heeft inderdaad een sturmey naaf,
Schakelen doet hij wat dat betreft gewoon goed, Zonder haperingen o.i.d.
Omtrent de lak weet ik nog niet wat ik ga doen, Wellicht een keer een mooier frame opscharrelen, en de onderdelen overbouwen, Ik ben totaal niet ervaren met overlakken of bijwerken, Denk persoonlijk als ik dit ga doen dat het meer een kliederklus word, En dat zou jammer zijn.
Wat betreft de union met schakelhandvat, Dit heb ik vaker gezien bij union fietsen, Mijn tante zit in de vereniging van het museum van Union, Daar ben ik inderdaad veel unions tegen gekomen met een dergelijk schakelsysteem,
Gazelle is niet voor even! Maar voor heel je leven.
ach, gewoon wat poetsolie op doen en genieten van de fiets zoals hij nu is. Het ombouwen gaat naar mijn mening niet lonen. Trouwens, als je een frame vindt dat mooier is dan deze zullen de onderdelen op die fiets ook niet slecht zijn.Gazellemarienberg schreef:Omtrent de lak weet ik nog niet wat ik ga doen, Wellicht een keer een mooier frame opscharrelen, en de onderdelen overbouwen, Ik ben totaal niet ervaren met overlakken of bijwerken, Denk persoonlijk als ik dit ga doen dat het meer een kliederklus word, En dat zou jammer zijn.
Als je daadwerkelijk een 'etat concours' wil, ga dan op zoek naar een dergelijke fiets, ze zijn er echt nog, je moet alleen geduld hebben. Ondertussen kun je nog veel plezier beleven aan deze groene en tegen die tijd wil je misschien wel een andere kleur, ander model of ander merk!