transportfiets meningen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
lekkerprutsen

transportfiets meningen

Bericht door lekkerprutsen »

rsz_kaartje_5_134.jpg
rsz_kaartje_5_134.jpg (218.51 KiB) 6538 keer bekeken
Beste lezers. Na heel wat avonden speurwerk denk ik dat ik eruit ben wat betreft merk en bouwjaar. Eindelijk gevonden op een site met oude merken logo's, en toen verder gespeurd. Volgens mij een fiets van Torpedo Werke uit Stutgart, 1937. Volgens mij heb ik ook ergens gelezen dat dit niet de bekende naven-club is, maar dat weet ik niet zeker. Een paar details zijn, de aangelastte steunen aan het balhoofd, extra stangetje aan de voorvork, voorrem met blokje op de band, op de trapas is het gat afgedekt met een schroef. Op de schuine framebuis een sticker met Torpedo, en op de staande buis onder het zadel en op het balhoofd een sticker met de T en de W eronder. Geen balhoofd-plaatje. Misschien dat sommige merken-kenners het zo uit de mouw schudden, maar ik heb lang moeten speuren en vond ook een boekje met history over dat bedrijf. Gestart in 1898 geloof ik. Ze maakte ook typmachines en nog andere dingen geloof ik. Nou, als iemand er wat van weet hoor ik het graag. Groet Henk.
de rode

Re: transportfiets meningen

Bericht door de rode »

dit is inderdaad iets bijzonders ; het lijkt van model op Engelse transportfietsen maar die hebben dan een grote vaste ,,korf ,,, waar een mand in past en deze heeft een bandrem ; ook niet doorsnee op zo,n fiets ; sorry hier kan ik ook niet meer over vertellen maar waarschijnlijk zal er best iemand hier op het forum meer over weten
fietser

Bericht door fietser »

Duitse fabrikanten maakten dit soort transportfietsen met klein voorwiel ook, en aangezien deze fiets een spieloze "Glockenlager"-trapas heeft zal het wel een Duits fabrikaat zijn. Torpedo zat trouwens niet in Stuttgart maar in Frankfurt, stadsdeel Rödelheim. In het forum op www.altesrad.net weten ze er vast meer over.

Groeten,
fietser
Nicolas

Bericht door Nicolas »

Nu zijn we toch benieuwd naar je plannen met deze fiets!
lekkerprutsen

De beste wensen allemaal, dat eerst.
Tja, ik had het plan om op deze fiets een klein benzinemotortje te bouwen. Aandrijving middels een aandrijfrol onder tegen de achterband. Die heb ik van een Mobylette fiets-o-matic afgehaald. Ik heb dus eindeloos geprobeerd om een Mobylette-motortje in het frame te plaatsen. In de driehoek, onder het frame, voorop die 2 steunen aan het balhoofd. Op alle manieren gekantelt en gedraaid. Met als eindresultaat, het past niet, het kan niet.
Behalve als, ik het voorspatbord heel nauw tegen de voorband plaats, en wijdere crancks erop zet en een kleiner tandwiel. Dan heb ik net genoeg plek en past hij onder het frame.
Maar ja, dat is een heel gedoe, en misschien zonde van de fiets. Daar wil ik graag van jullie ook een mening over. Ik kan hem ook poedercoaten en helemaal tip-top maken, of gewoon zo laten en alleen alles technisch in orde maken.
Of nog op zoek gaan naar een nog kleiner motortje, maar dat zal ook niet meevallen.
Ik heb mezelf ook al aangemeld op het Duitse forum voor meer info over de fiets, maar nog geen activerings-code ontvangen. Misschien door de feestdagen, nog even afwachten dan maar.
Graag wat reacties, groeten henk.
de rode

Bericht door de rode »

gewoon technisch in orde maken en mooi zo laten ! t, is toch nog een kei leuk ding ;niet verknoeien als je wijs bent
lekkerprutsen

Ja, ik denk dat je gelijk hebt de rode. Voorlopig maar zo laten. Ik ga nog wel op zoek naar een mooi oud rek voor voorop. Ik heb me een week geleden al aangemeld bij altesrad.net voor meer info over deze fiets, maar nog niks gehoord van die mannen.
Groet henk.
Plaats reactie