Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Eysfan

Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door Eysfan »

In het duitstalige forum (Altesrad.net) stelt de gelukkige eigenaar van een Gazelle uit 1941 de vraag of het balhoofdplaatje van het juiste model is. Er wordt een reactie van de op dat forum aanwezige Niederländer gevraagd.

Helaas weet ik te weinig van Gazelle om zijn vraag te beantwoorden. Daarom plaats ik hier de foto van het balhoofdplaatje dat hij gevonden heeft en hoop dat iemand er wat van kan zeggen.

Sjoerd
gazelle sks.jpg
gazelle sks.jpg (66.81 KiB) 9156 keer bekeken
HJvMontfort

Re: Gazelle 1941 in Duitsland; juiste balhoofdplaatje?

Bericht door HJvMontfort »

Dat balhoofdplaatje is volgens mij tot ergens in de jaren 50 gebruikt, ben hard aan het twijfelen in welk jaar ze in gebruik genomen zijn!

Maar in de jaren 40 moet deze volgens mij helemaal kloppen!

(misschien leuk om een topic te besteden aan dergelijke kenmerken om het dateren voor de leek voor aankoop van een fiets te vergemakkelijken)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Ook hier hoop ik dat het gaat zoals in de documentatiebank van de catalogi
Het lijkt me een mooie plaats voor balhoofdplaatjes en misschien ook belastingplaatjes?

Hartelijke groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Sjoerd,

Ik voel me niet 100% de juiste persoon om te reageren maar doe dat toch omdat ik een bijzonder Gazelle balhoofdplaatje heb liggen.
Mijn 1939 Gazelle overigens heeft een plaatje met rechte spaken rondom de gazelle.Dus niet zoals de Duitse liefhebber heeft.
Op de foto een zelfde plaatje op een 1931 Gazelle.
Gazelle ijzer messing.JPG
Gazelle ijzer messing.JPG (311.78 KiB) 9133 keer bekeken
Er bij gestoken zit een ijzeren variant die ik eens op straat heb gevonden. Deze heeft ook nog de rechte spaken.
Ik heb het vermoeden dat door misbruik van koper/messing tijdens de periode rond 1941 uitgeweken is naar ijzer voor het balhoofdplaatje.

Groet,
Maarten
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Harrie en Maarten, bedankt voor jullie reactie.

Het glimmende plaatje op de fiets van 1931 lijkt vlak te zijn. De Duitse Gazelle eigenaar vroeg zich ook al af of het juiste balhoofdplaatje er niet een zijn moest met minder relief dan die hij gevonden had. En Maarten, het zou me niet verbazen als in de oorlog ijzer i.p.v. messing gebruikt werd.

Ik ben benieuwd naar Ed's mening hierover.

Groeten,
Sjoerd
asterduc

Bericht door asterduc »

nou, ik ben niet blij met die duitser, want hij heeft mij om dit plaatje overboden op eBay :(
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Hallo Ed,

Moeten we die Duitser dan maar vertellen dat het plaatje totaal verkeerd is voor zijn fiets? Kun je het misschien alsnog krijgen ;)

Sjoerd
HJvMontfort

Nee joh je moet zo'n glimmende zilverkleurige hebben;) zullen we dan maar zeggen
asterduc

Bericht door asterduc »

haha, dat is een goed idee ja, hij krijgt zelf 2 zilveren omdat ik hem zoo sympathiek vind!!! :D :D

alle gekheid op een stokje, het is wel balen natuurlijk. Ik had nog enkele zaken gekocht van de verkoper en was nu aan het wachten op de afloop van dit laatste onderdeel (waar ik eigenlijk was voor gaan bieden), gaat die duitser natuurlijk net voor afloop met de hoofdprijs lopen. Maar goed, dat is het spel, dan had ik maar meer moeten bieden, toch!.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
HJvMontfort

asterduc schreef:haha, dat is een goed idee ja, hij krijgt zelf 2 zilveren omdat ik hem zoo sympathiek vind!!! :D :D

alle gekheid op een stokje, het is wel balen natuurlijk. Ik had nog enkele zaken gekocht van de verkoper en was nu aan het wachten op de afloop van dit laatste onderdeel (waar ik eigenlijk was voor gaan bieden), gaat die duitser natuurlijk net voor afloop met de hoofdprijs lopen. Maar goed, dat is het spel, dan had ik maar meer moeten bieden, toch!.

Ed
Nu weten wij ook dat u zo'n plaatje zoekt;)
Plaats reactie