Fietsen kijken in Londen

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Plaats reactie
EPrenen

Fietsen kijken in Londen

Bericht door EPrenen »

Voor liefhebbers van oude fietsen valt er in Londen nog best wat te zien. Niet zozeer in het straatbeeld, want daar zijn geen fietsen. Althans, op een enkele 'daredevil' na. Steevast uitgerust met fluorescerend veiligheidshesje, helm, stofmasker en angstige blik in de ogen. Niet zo verwonderlijk want het verkeer in de Engelse hoofdstad is moordend.

Beter vertoeven is het dan in het Design Museum aan de Thames, niet ver van de Tower Bridge. Nog tot 30 juni 2016 is daar de expositie 'Cycle Revolution' te zien. De Engelse krant The Guardian is lovend en omschrijft de expositie als "a dream for all who love two wheels."

Naast hedendaagse en zelfs futuristische fietsen zijn er ook vintage en antieke fietsen te zien. Topstuk is een Rover Safety Bicycle uit 1888.
rsb.png
rsb.png (773.77 KiB) 3441 keer bekeken
Ook leuk om te zien is de Raleigh Chopper uit 1970. Het bordje bij deze laatste vermeldt: "Inspired by the American youth craze for high-rider bikes and chopper motorcycles made popular by films such as ' Easy Rider' (1969), the Raleigh Chopper has become something of a cultural icon".
rc.png
rc.png (822.77 KiB) 3441 keer bekeken
Een prominente plaats op de expositie krijgt een foto van een vooroorlogse kinderwagen-fiets. Ooit zo iets gezien?
kwf.png
kwf.png (574.43 KiB) 3441 keer bekeken
Tot slot zijn er in het museum nog wat videofilms te bewonderen. O.a. over de rol van fietsen in het stadsverkeer. Uiteraard komt Amsterdam uitgebreid ter sprake en in beeld. Erg vermakelijk.

Genoeg over musea. Londen heeft meer te bieden. Zo bestiert fietsenbouwer Graham in Noord Londen, niet ver van het chique Hampstead, zijn 'Vintage Bike Cave'. In de showroom aan de Archway Road bungelen tientallen gebruikte fietsframes, in alle kleuren van de regenboog, aan het plafond. Hij verkoopt ze voornamelijk aan de hordes coole types die een vintage 'fixie' willen bouwen (immers een onmisbaar accessoire in het leven van een Londense hipster).
tvbc.jpg
tvbc.jpg (939.73 KiB) 3441 keer bekeken
Ik vraag Graham of hij ook antiek spul heeft. Daarop beent hij weg en beklimt een gammel laddertje dat naar een klein zoldertje leidt. Na wat gerommel daalt hij met een onooglijk (met roze verf bekliederd) frame in zijn hand het laddertje weer af. Graham wijst met trots naar het opschrift: 'Maurice Selbach London 1925'. Nog nooit van gehoord, maar thuis heb ik de naam toch nog maar even gegoogeld. Maurice Selbach blijkt van oorsprong een Parijzenaar te zijn die pas later verhuisde naar Londen. Daar maakte hij in de 20er jaren van de vorige eeuw carriere als wielrenner. Later start Maurice zijn eigen fietsfabriek aan Kennington Road. Zijn fietsen waren hun tijd ver vooruit en er was onder topwielrenners dan ook grote vraag naar. Op de foto hieronder zien we Selbach trots naast een van zijn fietsen staan waarop zojuist weer een nieuw snelheidsrecord is gevestigd.
selbach.png
selbach.png (561.86 KiB) 3441 keer bekeken
Ik heb zelf geen interesse in het Selbach-frame maar ik beloof Graham dat ik het frame voor hem op de Nederlandse veilingsite 'Marktplaats' zal zetten. Je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt. Weken later wordt er zowaar op geboden. Maar tegen die tijd blijkt Graham het frame zelf al verkocht te hebben. Per email laat hij weten dat het frame onderweg is naar een verzamelaar in... Japan.

Naast kale vintage-frames verkoopt Graham ook complete oldtimers. In een halletje naast zijn winkel staan een twintigtal fietsen als in een museum opgesteld. Links een rijtje toer- en racefietsen uit de jaren '70 en rechts een rijtje oudere stadsfietsen met merknamen als 'James Cycle', 'Raleigh' en 'Humber' uit de jaren '50 en '60. Het prijsniveau in Londen blijkt overigens niet veel anders dan in Nederland (de prijzen in Graham's halletje varieren van £100,- tot £225,-).
halletje.jpg
halletje.jpg (779.11 KiB) 3441 keer bekeken
Na mijn bezoek aan The Vintage Bike Cave neem ik afscheid van Graham. Ik stop hem een exemplaar van ons clubblad 'Het Rijwiel' in zijn hand. Met veel genoegen bladert hij er even in en stop dan bij een artikel over een restauratie van... een Engelse Raleigh. Goedkeurdend bekijkt hij de plaatjes.
Maarten Waarlé

Re: Fietsen kijken in Londen

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuk hoor!
Als we nog in Londen komen dit voorjaar dan neem ik een kijkje.
Geen specifieke plannen maar je weet het nooit met Engeland ,Ebay etc.
Groeten,
Maarten
Plaats reactie