het juiste vet

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
asterduc

Re: het juiste vet

Bericht door asterduc »

Dusty,

Froofide is een product van Brooks dat hier speciaal voor bedoeld is.
Als gunstig alternatief kun je Charles (fotomaan) zijn tip natuurlijk volgen.

Zelf gebruik ik echte bijenwas, geen product uit een potje, maar het keiharde natuurlijke product dat afkomt bij het ontzegelen van de honing-raten. Hoe zuiverder dit is (hoe minder honing er dus in zit), hoe harder en hoe sneller het stolt. Dat doe ik uitsluitend aan de onderzijde van het zadel.
Hou er rekening mee dat dit karwei door de hete was gevaarlijk kan zijn en vooral in het begin tot veel ergernis kan leiden. Het rundervet van Charles lijkt mij vergevensgezinder. Eten zou ik geen van beide doen :lol:

De bovenzijde voorzie ik van een commerciële bijenwax, ledervet of een dun laagje Proofide. Dit geeft een 'gezond' uitziend zadel dat niet onmiddellijk water opneemt.

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
DustyThuss

Bericht door DustyThuss »

Haha het alternatief van Charles lijkt me een beetje arbeid intensief voor alleen mijn gebruik, misschien moet hij voor de volgende bijeenkomst een flinke lading maken. Bijenwas word toch ook aanbevolen voor het behandelen van lepper zadels?

groeten Dusty,
Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving.
asterduc

Bericht door asterduc »

DustyThuss schreef: Bijenwas word toch ook aanbevolen voor het behandelen van lepper zadels?
dat zou goed kunnen Dusty. Het leder zal in ieder geval minder 'rekken' met bijenwax dan wanneer het met een vet of olie wordt ingesmeerd. De ene bijenwas is dan weer de andere niet. Hoe 'echter' of 'minder vermengd' het product is, hoe moeilijker te verwerken en hoe minder het leder zal rekken.
Succes,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
J Zuiderwijk

Bericht door J Zuiderwijk »

Voor lagers gebruik ik het gele lagervet, en gewoon smeerolie voor de ketting. Iets dunners dan dan vermijdt ik, dan blijf je smeren (spuitbussen bijv.). Ik had vandaar wat smeerolie nodig, en was verbaasd dat de fietsenmaker bij het station dit niet eens had (alleen siliconenspray en WD40). In principe hoe dikker, hoe langer het meegaat. Maar dikker betekend ook meer weerstand. Bij vet ook niet te veel aanbrengen, de kogels moeten rollen en niet ploegen door het vet (fout maakte ik eerder).

Mijn bakfietszadel had ik van een verschrompeld stuk leer weer soepel en in vorm gebracht met schapenvet (niet ver van Charles rundervet:)). Dat gebruik ik al jaren in leer in vele levende geschiedenis doeleinden, en werkt heel goed met leer. Het vergaat ook niet. De pot vet die ik heb is al tientallen jaren oud.

Bijenwas helpt leer weer steviger te maken, en watervast. Zeker aan te raden voor leer dat veel aan de elementen wordt blootgesteld. Maar als het leer al uitgedroogd en gekrompen is dan helpt dat niet meer.
DustyThuss

Bericht door DustyThuss »

Hallo,

Ik heb van Gerrit het sleuteltje gekregen om mijn remnaaf open te krijgen. Nu is dat voor mij de eerste keer dat ik zo iets doe dus vroeg ik mij af wat voor soort olie/vet ik het beste kan gebruiken om te smeren?

Groeten Dusty,
Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

De Finish Line teflon heb ik nu ook, maar wellicht is in de tussentijd de formule wat aangepast. Meestal gebruik ik een wiellagervet uit de auto-industrie voor kogellagers.
Voor het tandwielgedeelte in versnellingsnaven gebruik ik Cyclon Hub Grease.

Wie nog meer een idee heeft wat wel en niet werkt, ik hoor het graag.
Sportief fietsend!
Plaats reactie