Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerplaat
Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerplaat
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over de achternummerplaat van mijn Eysink 1933: Toen ik de machine kreeg zat het achternummerbord met een schroef aan het achterspatbord, i.p.v. aan de bagagedrager (waar deze schijnbaar hoorde, zoals ik op afbeeldingen heb gezien).
Er zitten enorm veel gaten in het nummerbord, maar helaas waren de dingen die er gezeten moeten hebben niet meer aanwezig. Mijn vraag is of iemand me kan helpen uitleggen welk gat waar voor heeft gediend (en of er wellicht gaten zijn bijgemaakt die er oorspronkelijk niet zaten)?
Heel erg bedankt alvast voor informatie
(in een ander bericht heb ik vragen over de wielen/ naven)
Evert
Ik heb een vraag over de achternummerplaat van mijn Eysink 1933: Toen ik de machine kreeg zat het achternummerbord met een schroef aan het achterspatbord, i.p.v. aan de bagagedrager (waar deze schijnbaar hoorde, zoals ik op afbeeldingen heb gezien).
Er zitten enorm veel gaten in het nummerbord, maar helaas waren de dingen die er gezeten moeten hebben niet meer aanwezig. Mijn vraag is of iemand me kan helpen uitleggen welk gat waar voor heeft gediend (en of er wellicht gaten zijn bijgemaakt die er oorspronkelijk niet zaten)?
Heel erg bedankt alvast voor informatie
(in een ander bericht heb ik vragen over de wielen/ naven)
Evert
Re: Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerpla
Leuk zo'n raadsel!
Ik ben geen expert, maar hou wel van een puzzeltje.
Rond 7/8 zie ik een rond roestpatroon,
Alsof hier een schildje heeft gezeten van een club oid.
Bij 1 zie ik ook een soort afdruk, maar best klein, kan dan ook van een carrosseriering zijn.... Of ( vergezocht? ) nummerplaatverlichting.... ( ik zie dan een klein wit lampje onder een half bolletje voor mij, geplaats op een rubber ring/kabeldoorvoer)
In denummerplaat van een motor die ik ooit bezat, had ik heelveelgaatjes geboord, zodat hij niet steeds door de wind omklapte. Dat zal ook wel een raadsel opleveren voor de nieuwe eigenaar!
En veel wijzer ben ik ook niet, zal hier en daar nog eens rond vragen......
hoop dat jehier iets aan hebt!
Veel succes,
Marlies
Ik ben geen expert, maar hou wel van een puzzeltje.
Rond 7/8 zie ik een rond roestpatroon,
Alsof hier een schildje heeft gezeten van een club oid.
Bij 1 zie ik ook een soort afdruk, maar best klein, kan dan ook van een carrosseriering zijn.... Of ( vergezocht? ) nummerplaatverlichting.... ( ik zie dan een klein wit lampje onder een half bolletje voor mij, geplaats op een rubber ring/kabeldoorvoer)
In denummerplaat van een motor die ik ooit bezat, had ik heelveelgaatjes geboord, zodat hij niet steeds door de wind omklapte. Dat zal ook wel een raadsel opleveren voor de nieuwe eigenaar!
En veel wijzer ben ik ook niet, zal hier en daar nog eens rond vragen......
hoop dat jehier iets aan hebt!
Veel succes,
Marlies
-
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerpla
Misschien begrijp ik het niet goed maar met zo'n kentekenplaat is het toch geen rijwiel met hulpmotor maar is het een motor?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerpla
Misschien is ie door de Duitsers beschoten 

Sportief fietsend!
Re: Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerpla
Ik denk met alle respect dat u op het verkeerde forum zit
dit is een motorfiets .
sorry maar dit is een forum voor fietsliefhebbers
Theodorus
dit is een motorfiets .
sorry maar dit is een forum voor fietsliefhebbers
Theodorus
Re: Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerpla
Beste Theodorus,
Het is een fiets met hulpmotor.
Groeten, Y.
Het is een fiets met hulpmotor.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerpla
Naar mijn mening hoort een motorblok van 100 cc niet thuis op een fiets, hooguit 45 cc dus duidelijk geen fiets met hulpmotorDurabo88 schreef:Beste Theodorus,
Het is een fiets met hulpmotor.![]()
Groeten, Y.
ook van uiterlijk niet.
Arnoldus
Re: Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerpla
L.S.
Het type plaatje van de motor vermeldt 100 cc. Naar de huidige maatstaven is dat een motorfiets. In de dertiger jaren moesten "rijwielen met hulpmotor", net als een motorfiets en een auto, een provinciale nummerplaat voeren die op naam stond van de eigenaar en over kon gaan op een ander voertuig. Ook na de oorlog was dat het geval. De eerste Solexen hadden ook zo'n plaat. Ik denk dat het voor brommers is afgeschaft met de invoering van het huidige kentekensysteem. Daarna kwamen de bromfiets verzekeringsplaatjes. En daarna weer de snor- en bromfiets kentekenplaten.
Groeten van
Henk
Het type plaatje van de motor vermeldt 100 cc. Naar de huidige maatstaven is dat een motorfiets. In de dertiger jaren moesten "rijwielen met hulpmotor", net als een motorfiets en een auto, een provinciale nummerplaat voeren die op naam stond van de eigenaar en over kon gaan op een ander voertuig. Ook na de oorlog was dat het geval. De eerste Solexen hadden ook zo'n plaat. Ik denk dat het voor brommers is afgeschaft met de invoering van het huidige kentekensysteem. Daarna kwamen de bromfiets verzekeringsplaatjes. En daarna weer de snor- en bromfiets kentekenplaten.
Groeten van
Henk
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Re: Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerpla
Wat een geweldig projekt.
Gat no 1 lijkt me voor een achterlichtje,gaten 2,3,5 en 6 voor de
oorspronkelijke bevestiging aan de bagagedrager.
4 en 9 voor de latere bevestiging op het spatbord.
7 en 8 van een clubplaatje lijkt me best aannemelijk.
Dan blijft nummer 10 over,dat zal dan het reserve gat zijn.
Voor mij staat dit soort voertuigen dichter bij het rijwiel dan
bij de'echte' motorfiets.
Hans
Gat no 1 lijkt me voor een achterlichtje,gaten 2,3,5 en 6 voor de
oorspronkelijke bevestiging aan de bagagedrager.
4 en 9 voor de latere bevestiging op het spatbord.
7 en 8 van een clubplaatje lijkt me best aannemelijk.
Dan blijft nummer 10 over,dat zal dan het reserve gat zijn.
Voor mij staat dit soort voertuigen dichter bij het rijwiel dan
bij de'echte' motorfiets.
Hans
Re: Eysink '33. Waar dienen de gaten voor op achternummerpla
Beste Marlies en Hans, bedankt voor jullie suggesties. Interessante optie dat gat 4 ook wel eens gebruikt kon zijn bij het vastmaken aan het spatbord. T.a.v. gat 7 en 8: wat voor clubplaatje zou dat zijn? Bedoelen jullie van een georganiseerde Motorclub of Eysink club o.i.d? Is een reflector geen optie? Ik heb geen idee of dat in die tijd verplicht/ gebruikelijk was.
Beste Henk, Arnoldus, Y/Durabo88, Fongers 1952 bedankt voor jullie input.
V.w.b. de vraag of het een fiets of motorfiets is: het is wel degelijk een fiets met hulpmotor:
Het was in die jaren echter ook een vraagstuk, met name voor de belastingdienst; er kwamen in de vroege jaren '30 steeds meer fietsen met hulpmotor als goedkopere gemotoriseerde oplossing dan een motor zelf. Fietsen werden echter veel minder belast, en dat was de belastingdienst schijnbaar een doorn in het oog. Vanaf 1 januari 1935 werden fietsen/ rijwielen met hulpmotor daarom gezien als motorrijtuig, en niet meer als fiets. Ik heb de brief van de belasting nog met de aankondiging, en de wegenbelastingkaarten. Hier is deze wijziging goed te zien.
Dus de fiets met hulpmotor werd motorrijtuig.. blijft de vraag waar de gaatjes voor waren.
Groeten
Evert
Beste Henk, Arnoldus, Y/Durabo88, Fongers 1952 bedankt voor jullie input.
V.w.b. de vraag of het een fiets of motorfiets is: het is wel degelijk een fiets met hulpmotor:
Het was in die jaren echter ook een vraagstuk, met name voor de belastingdienst; er kwamen in de vroege jaren '30 steeds meer fietsen met hulpmotor als goedkopere gemotoriseerde oplossing dan een motor zelf. Fietsen werden echter veel minder belast, en dat was de belastingdienst schijnbaar een doorn in het oog. Vanaf 1 januari 1935 werden fietsen/ rijwielen met hulpmotor daarom gezien als motorrijtuig, en niet meer als fiets. Ik heb de brief van de belasting nog met de aankondiging, en de wegenbelastingkaarten. Hier is deze wijziging goed te zien.
Dus de fiets met hulpmotor werd motorrijtuig.. blijft de vraag waar de gaatjes voor waren.
Groeten
Evert
Laatst gewijzigd door Hulpmotor op 10 feb 2016, 17.57, 3 keer totaal gewijzigd.