Juncker Kruisframe, oud of niet?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Tim M-K

Juncker Kruisframe, oud of niet?

Bericht door Tim M-K »

Hallo,

ik heb een oude Juncker kruisframe "geredt", tenminste lijkt de fiets oud te zijn. Het stond als decoratie in een tuin, zodat de bloemen eraan omhoog konden groeien. Heel erg zonde...

De fiets is er heel slecht aan toe. Veel roest overall, uit de buis van de trapas is een stuk gebroken en het steegje erachter is bijna weg geroest:

De geheele fiets:
Afbeelding

Gebroken buis van de trapas:
Afbeelding

Ik heb er wel zin in, om de fiets over de volgende jaren volledig te restaureeren, maar ik zou graag van tevoren willen weten, hoe oud het frame is. Aan de bovenkant van de zadelbuis staat dit nummer:
Afbeelding

Ik heb hier ergens gelezen, dat de eerste twee nummers bij Juncker het bouwjaar zijn, dus dan zou de fiets van 1920 zijn? Ik ben geen expert, maar ik dacht, dat fietsen uit die tijd altijd zwar waren, vandaar, dat ik dat goen metallic kleurtje wat onder de zwarte laklaar opduikt een beetje raar vindt.

Zijn er aan de Juncker frame mischien heel speciale constructie details te vinden, waardoor zeker duidelijk wordt, van welk jaar de fiets is? De Torpedo achternaaf blijkt van 1970 te zijn maar ik heb geen idee, of het de orgineele naaf van de fiets is.

Bedankt,
Tim
maartenB

Re: Juncker Kruisframe, oud of niet?

Bericht door maartenB »

Hoi,
1920 is het zeker niet: toen werden ze niet gebouwd.
Het framenummer bevat niet het bouwjaar bij Juncker.
Het boekje van De Oude Fiets geeft aan dat nummerserie van zes of zeven cijfers tussen ca 1945 en 1955 werd gebruikt. Voor de oorlog stond er een letter achter het nummer: na 1955 een letter ervoor.
Jouw nummer lijkt beschadigd.

Kenmerken? Die van mij van 1957 heeft een aparte constructie voor de draad van het achterlicht. Die van jou lijkt dat ook te hebben.
Bijlagen
Juncker 1957 017.jpg
Juncker 1957 017.jpg (164.72 KiB) 6684 keer bekeken
Juncker 1957 006.jpg
Juncker 1957 006.jpg (68.13 KiB) 6684 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Tim M-K

Bericht door Tim M-K »

maartenB schreef:Het boekje van De Oude Fiets geeft aan dat nummerserie van zes of zeven cijfers tussen ca 1945 en 1955 werd gebruikt. Voor de oorlog stond er een letter achter het nummer: na 1955 een letter ervoor. Jouw nummer lijkt beschadigd.
Bedoel je zes of zeven cijfers met of zonder de letter? Het nummer op de frame is: 20684K. Als je op de foto clickt, dann zie je het geheele beeld.
Dus dan zou de fiets van voor de oorlog zijn? Ik voel me een beetje slecht, dat die nu (weer?) in Duitsland is... ;)
maartenB schreef:Kenmerken? Die van mij van 1957 heeft een aparte constructie voor de draad van het achterlicht. Die van jou lijkt dat ook te hebben.
Die heeft mijn frame niet. Er is wel een constructie voor de draad achter de trapas, maar achteren is er aleen maar een gaatje in de buis:
20151127_142450.jpg
20151127_142450.jpg (102.25 KiB) 6678 keer bekeken
Is mischien de vorm van het balhoofdplaatje (zeg je dat zo?) belangrijk? Het is roestig, maar het heeft een soort van "oortjes", waarmee het vast zit:
Afbeelding
maartenB

Bericht door maartenB »

zoe ziet het er bij mij uit. Hetzelfde?
Die nummerinformatie haal ik uit een boekje.
De echte kenner is Fietser, hoewel Colin er ook veel van afweet volgens mij.
Dus hopelijk komt er meer reactie.
Bijlagen
Juncker 1957 003.jpg
Juncker 1957 003.jpg (115.37 KiB) 6676 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Tim M-K

Bericht door Tim M-K »

maartenB schreef:zoe ziet het er bij mij uit. Hetzelfde
Ja, dat bruine ding boven op de foto is hem. De form blijkt hetzelfe te zijn, maar dan volledig roest bruin van kleur. :D Eens kijken, wat een beetje zeep kan doen.

Bedankt alvast!
Tim
Coleine

Bericht door Coleine »

Beste Tim,

Gaaf ding, als in het is een Juncker kruisframe en ook nog het hoogste model (naar mijn mening de mooiste) Volgens mijn Juncker-framenummer-gegevens is jouw kruisframe uit 1951. In de map met de framenummers: 5 cijfers + letter heb ik inmiddels 7 fietsen waarvan ik de framenummers heb en van 5 van deze fietsen heb ik het bouwjaar op de naaf. De logica die ik heb kunnen ontdekken: G=1948, H=1949, J=1950, K=1951, L=1952, M=1953, N=1954.

Ook heb ik voorbeelden gevonden van Juncker's van voor 1950 zonder balhoofdplaatje. Deze hebben een transfer van het bekende logo met de grote rode 'J'. Dit logo werd gebruikt vanaf 1940. Junckers van voor 1940 dragen het oude, aangepaste embleem uit de tijd van Juncker J.C.R uit Rotterdam.

Wat jouw kruisframe betreft, als je deze vergelijkt met die van Maarten, ie het enige duidelijke verschil dat het elektra nippeltje (of gaatje) veel verder richting de trapas staat en niet beschermt wordt door het aangelaste nikje voor de remhevel. De Juncker vn Maarten heeft ook een ander soort nippel; een plastic basis, met daar bovenop een druksysteem om het draadje in vast te klemmen. Voor 1953 hadden Junckers een schroefdraad-eind met een moertje waartussen je het elektra snoer kon klemmen. Als ik jou was zou ik even op zoek gaan naar het andere stroompunt (voor op het frame) om te kijken of deze nog intact is en of deze lijkt op die op de Juncker van Maarten.

Succes!
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! :o
Coleine

Bericht door Coleine »

Oh ja, ik denk dat de originele kleur van je kruisframe groen was. Je kunt natuurlijk op zoek gaan naar overblijfselen van transfers en biezen, door de Juncker voorzichtig van haar zwarte lak te ontdoen. ;)
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! :o
Plaats reactie