Gazelle uit 1941

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Bommel

Gazelle uit 1941

Bericht door Bommel »

In het gezocht forum had ik al gevraagd of iemand een stalen oliebad-kettingkast te koop wist maar helaas geen reacties.

Dus bij mijn eigen zoektocht heb ik een kettingkast gevonden en er zat nog een hele fiets aan vast zelfs. Eentje uit 1941 met het framenummer beginnend met 647, dus waarschijnlijk richting augustus / september of zo. Toen ging ik verder zoeken en viel het me op dat er in 1941 er nog 18000 Gazelles zijn gemaakt/verkocht. De jaren daarna ging dit aantal snel naar beneden naar 69 in 1944.

Volgens de verkoper van deze fiets (kleinzoon), had opa op deze fiets gereden tot ie hem in 1971 in zijn schuurtje parkeerde. Ik kan me helemaal voorstellen dat als je midden in oorlogstijd besluit om een fiets te kopen dat je dat niet zomaar even hebt gedaan. Die fiets heb je dan nodig gehad en die heeft je trouw overal gebracht waar je wilde komen temidden van de duitse bezetting. Zo'n fiets doe je dan niet zomaar weg en laat je liever in je schuurtje staan.

Dus ik ga deze fiets niet zomaar slopen voor de onderdelen al is er aardig wat roest (oppervlakkig gelukkig) en is er geen transfer meer zichtbaar. Dit is er eentje die ik helemaal nieuw zal lakken met een zwarte lak op lijnoliebasis hopende dat dit mooi wordt. Dan wordt het mijn winterfiets voor slecht weer. Voor het mooie weer heb ik dan mijn 1937 kruisframe.

Samen met mijn '53 71cm kruisframe heb ik nu een leuke serie uit de jaren 30, 40 en 50 in de 61, 66 en 71cm uitvoering. Hier ben ik wel tevreden mee voor het moment.

hier wat fotootjes.

Afbeelding
Voor zat een Westlander band, maar die was eigenlijk totaal vergaan.

Afbeelding
Mooi zadel, het logo is nog slecht zichtbaar, maar ik denk dat dit een echte Gazelle is die door Lepper is gemaakt.

Afbeelding
Hier ging het in eerste instantie om. Ik heb nog een echt Gazelle tandwiel liggen, maar moet nog checken of het qua uitvoering past bij het bouwjaar. En het achterste deel heb ik ook. Zoals gezegd, veel oppervlakkige roest.

Afbeelding
Nippeltje voor het smeren maar vooral nog erg vies. Iemand enig idee welke trapas dit is en wat voor type Gazelle het geweest kan zijn?

Afbeelding
zwarte naaf voor, net als achter. Ik moet hem nog uit elkaar halen, op dit moment zit ie redelijk vast.
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
Fongers1952

Re: Gazelle uit 1941

Bericht door Fongers1952 »

Gefeliciteerd, leuk om weer een oude Gazelle gered te zien worden