De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
-
De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Welke fietsen horen thuis in de Top 10 van rijwielen die het meeste een 'Toonbeeld' zijn geweest van de mobiliteit in Nederland tot 1986?
Dat is eigenlijk de vraag van de Minister van OCW aan de leden van De Oude Fiets. De minister wil dat weten omdat ze van de Tweede Kamer de opdracht heeft gekregen om 100 vervoermiddelen te benoemen die horen tot ons Mobiel Erfgoed. Via de stichting Mobiele Collectie Nederland (die onder meer het nationaal Register Mobiel Erfgoed beheert) en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed komt de Minister bij ons terecht!
Mij is gevraagd om zo'n lijst met Toonbeelden in kaart te brengen voor de fietsen. Diezelfde vraag is gesteld aan de sector weg (Fehac), rail, water en lucht. Met andere woorden de Kevers, Blokkendozen, Friendships en Loodsbotters.
Voor de rijwielen die voor een breed publiek aansprekend zijn als toonbeeld van de fietsgeschiedenis heb ik jullie nodig!
Reageer dus op dit forum: Welke fietsen horen thuis in die top 10? Waarom? Heeft dat rijwiel een bijzonder verhaal? En wie heeft die in zijn of haar collectie? Je hoeft er geen tien te noemen, maar het mag wel!
Dat is eigenlijk de vraag van de Minister van OCW aan de leden van De Oude Fiets. De minister wil dat weten omdat ze van de Tweede Kamer de opdracht heeft gekregen om 100 vervoermiddelen te benoemen die horen tot ons Mobiel Erfgoed. Via de stichting Mobiele Collectie Nederland (die onder meer het nationaal Register Mobiel Erfgoed beheert) en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed komt de Minister bij ons terecht!
Mij is gevraagd om zo'n lijst met Toonbeelden in kaart te brengen voor de fietsen. Diezelfde vraag is gesteld aan de sector weg (Fehac), rail, water en lucht. Met andere woorden de Kevers, Blokkendozen, Friendships en Loodsbotters.
Voor de rijwielen die voor een breed publiek aansprekend zijn als toonbeeld van de fietsgeschiedenis heb ik jullie nodig!
Reageer dus op dit forum: Welke fietsen horen thuis in die top 10? Waarom? Heeft dat rijwiel een bijzonder verhaal? En wie heeft die in zijn of haar collectie? Je hoeft er geen tien te noemen, maar het mag wel!
- Jeroen Zuiderwijk
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Zowiezo horen de bakfiets en transportfiets hierin. En daarmee bedoel ik natuurlijk de echte werkpaarden uit de eerste helft van de 20ste eeuw, die de goederen rondbrachten in Nederland. Ze zijn zo typisch Nederlands, en er rijden er nog steeds heel wat rond. Ook nadat ze vervangen waren door gemotoriseerd vervoer hebben ze nog altijd een belangrijke rol gehad. Ze zijn bijna altijd te zien tijdens protesten, ze worden gebruikt in bruiloften, populair onder studenten etc. en maken daarmee nog steeds geschiedenis.

Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Overigens weet ik het wel hoor: het begint bij de Burgers, dan een Fongers, een Gazelle, een transporter, simplex cycloide, kruisframe ; eigenlijk wat ik in de schuur heb staan!
Achterliggende vraag: waarom wil de minister dat weten? Bij schepen kennelijk omdat ze bang zijn dat die de grens over gaan. Hoe zit dat met onze fietsen? Gaan ze de tien belangrijkste aankopen, beschermen, subsidiëren?
Achterliggende vraag: waarom wil de minister dat weten? Bij schepen kennelijk omdat ze bang zijn dat die de grens over gaan. Hoe zit dat met onze fietsen? Gaan ze de tien belangrijkste aankopen, beschermen, subsidiëren?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Bedankt voor jullie eerste reacties! In de documentatiebank omdat ik echt niet zag waar anders. Eens met jullie keuze, maar precies welk type en uit welk jaar?
De minister wil het vooral weten omdat ze voor alle Nederlanders ons mobiel erfgoed wil promoten. En vervolgens kijken of het behoud wel ok geregeld is. En in het verlengde daarvan misschien wel bezien of er niet teveel historische rijwielen naar Indonesië verdwijnen....
De minister wil het vooral weten omdat ze voor alle Nederlanders ons mobiel erfgoed wil promoten. En vervolgens kijken of het behoud wel ok geregeld is. En in het verlengde daarvan misschien wel bezien of er niet teveel historische rijwielen naar Indonesië verdwijnen....
Wat mij betreft natuurlijk ook een transportfiets maar ik bedacht ook ergens aan te denken wat ik niet in de schuur heb staan en dan kom ik bij een tandem en een driewieler.
Die laatste al dan niet 'hand aangedreven'.
En wat te denken van de 'pastoorsfiets' met extra verstevigingen. Zo'n pastoor is uiteindelijk 'een man van gewicht'
http://www.flickriver.com/photos/468515 ... 445481051/
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Die laatste al dan niet 'hand aangedreven'.
En wat te denken van de 'pastoorsfiets' met extra verstevigingen. Zo'n pastoor is uiteindelijk 'een man van gewicht'

http://www.flickriver.com/photos/468515 ... 445481051/
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Dan zeg ik:
1 Burgers boneshaker ca 1870 - er zijn er ca 20.
2 een hoge bi met Nederlandse historie. Echte in NL geproduceerde hoge bi ken ik niet.
3 een safety, van Simplex bij Batavus mus of Burgers bij De Waag
4 een vroege Hollandse fiets, doe dan maar de Fongers van 1908 bijvoorbeeld. Dan heb je meteen de 'omafiets' te pakken
5 een Transportfiets, keuze zat!
6 een tandem, goed idee, Gazelle jaren 30?
7 een bakfiets, ook goed idee.
8 een simplex Cycloide herenfiets uit de jaren 20-30.
9 een sportfiets uit de jaren 50-60, wellicht de kleine Locomotief kruisframe van vlak voor of na de oorlog?
10 een vouwfiets uit de golf van rond 1967
11 een racefiets!
PS: ik heb je bericht verplaatst naar Koffieklets, kan iedereen het zien. Is dat OK?? Of wil je het speciaal voor clubleden houden?
1 Burgers boneshaker ca 1870 - er zijn er ca 20.
2 een hoge bi met Nederlandse historie. Echte in NL geproduceerde hoge bi ken ik niet.
3 een safety, van Simplex bij Batavus mus of Burgers bij De Waag
4 een vroege Hollandse fiets, doe dan maar de Fongers van 1908 bijvoorbeeld. Dan heb je meteen de 'omafiets' te pakken
5 een Transportfiets, keuze zat!
6 een tandem, goed idee, Gazelle jaren 30?
7 een bakfiets, ook goed idee.
8 een simplex Cycloide herenfiets uit de jaren 20-30.
9 een sportfiets uit de jaren 50-60, wellicht de kleine Locomotief kruisframe van vlak voor of na de oorlog?
10 een vouwfiets uit de golf van rond 1967
11 een racefiets!
PS: ik heb je bericht verplaatst naar Koffieklets, kan iedereen het zien. Is dat OK?? Of wil je het speciaal voor clubleden houden?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Hallo Maarten,,
ik mis in het begin de LoopFiets waar het mee begonnen is ,
Groetjes Hans
ik mis in het begin de LoopFiets waar het mee begonnen is ,
Groetjes Hans
is de bierfiets al genoemd ? 

ik zou ook op de eerste plaats de Transport en Bakfietsen plaatsen .
Omdat Rijwielen vroeger nog niet makkelijk bereikbaar waren voor de gewone mens .
Bedrijven echter schaften ze veel aan voor goederen transport en veelal als Doortrapper , een remnaaf en kettingscherm waren zeker tot de oorlog nog niet standaard .
Dat deze Rijwielen een succes formule waren blijkt omdat men tot in de late jaren 60 deze actief bleef gebruiken .
Ook heb ik gezien dat Transport Rijwielen als de Long John nog recentelijk gebruikt werden op de Albertkuip markt in Amsterdam.
Petje af overigens voor al die mensen die dat dag in dag uit met mooi maar ook slecht weer deden .
Bijgevoegd 3 foto,s bron transportfiets.net
Omdat Rijwielen vroeger nog niet makkelijk bereikbaar waren voor de gewone mens .
Bedrijven echter schaften ze veel aan voor goederen transport en veelal als Doortrapper , een remnaaf en kettingscherm waren zeker tot de oorlog nog niet standaard .
Dat deze Rijwielen een succes formule waren blijkt omdat men tot in de late jaren 60 deze actief bleef gebruiken .
Ook heb ik gezien dat Transport Rijwielen als de Long John nog recentelijk gebruikt werden op de Albertkuip markt in Amsterdam.
Petje af overigens voor al die mensen die dat dag in dag uit met mooi maar ook slecht weer deden .
Bijgevoegd 3 foto,s bron transportfiets.net
Laatst gewijzigd door mazell99 op 10 jan 2022, 20.14, 9 keer totaal gewijzigd.
foto 2
- Bijlagen
-
- transportfiets_184.jpg (42.55 KiB) 9463 keer bekeken