De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
foto 3
- Bijlagen
-
- transportfiets_1662.jpg (71.99 KiB) 6711 keer bekeken
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Hallo, Kaspar
Kan me wel vinden met wat Maarten voorstelt
Uit de vroegste periode zijn er nog diverse Burgers fietsen bekend ,zeg maar de houten periode (denk tussen de 15 en 20,aantoonbaar met kenmerken)
van daarvoor is mij niets bekend van loopfietsen van Nederlandse
origine
hoge bi periode zou er nog 1 van zijn ( Burgers)maar weet niet waar en ook niet hoe je moet controleren of het inderdaad een Burgers is.
de safety bij Piet ,maar waarschijnlijk geassembleerd ,net als wat Janssen en meerdere andere importeurs deden, en hoe toon je aan of het een echte is ? veel gegevens uit die periode met echtheid kenmerken zijn er niet
Dan krijgen we de bekende merken als Eijsink Fongers Gazelle die voor Nederland toon aangevend zijn geweest, maar uit de periode van voor 1900 is mij alleen de Fongers in Rotterdam ,kangoeroe burgers me bekend , tot 1920 zijn er nog wel een 50 tot 100 (schat ik)
bekend
Maar wat is de gedachte achter deze vraag? worden m,n fietsen
zo weer gewaardeerd en moet ik weer een belastingplaatje kopen als ik wil gaan rijden
Kan me wel vinden met wat Maarten voorstelt
Uit de vroegste periode zijn er nog diverse Burgers fietsen bekend ,zeg maar de houten periode (denk tussen de 15 en 20,aantoonbaar met kenmerken)
van daarvoor is mij niets bekend van loopfietsen van Nederlandse
origine
hoge bi periode zou er nog 1 van zijn ( Burgers)maar weet niet waar en ook niet hoe je moet controleren of het inderdaad een Burgers is.
de safety bij Piet ,maar waarschijnlijk geassembleerd ,net als wat Janssen en meerdere andere importeurs deden, en hoe toon je aan of het een echte is ? veel gegevens uit die periode met echtheid kenmerken zijn er niet
Dan krijgen we de bekende merken als Eijsink Fongers Gazelle die voor Nederland toon aangevend zijn geweest, maar uit de periode van voor 1900 is mij alleen de Fongers in Rotterdam ,kangoeroe burgers me bekend , tot 1920 zijn er nog wel een 50 tot 100 (schat ik)
bekend
Maar wat is de gedachte achter deze vraag? worden m,n fietsen
zo weer gewaardeerd en moet ik weer een belastingplaatje kopen als ik wil gaan rijden

-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Ik wil even mijn complimenten uitspreken over de trefzekerheid van de foto`s van Mazell99.
Wat een mooi beeld van Nederland op de fiets.
Heel nijver de kost verdienen met borstels en zeepjes.
Dat is Nederland op de fiets!
Ik herinner het me nog van m`n eigen jeugd (1963)
Een man in een invalide (koffiemolen) driewieler met borstels en zeep en een grapje en knipoog. Hij kwam deur aan deur bij ons in de straat.
De melkboeren en bakkers met wagentjes .
Dat is voor mij de fiets en Nederland.
Veel meer dan de ontwikkeling van het rijwiel Burgers etc.
Technisch en qua ''ontwikkeling in de tijd'' stond het niet echt op de voorgrond. Het was niet echt opmerkelijk.
Wat wel opmerkelijk Nederlands was en is, is de infrastructuur. De fietspaden en het algemeen breed gedragen fietsgebruik.
Van krantenjongen tot het koningshuis.
En de eerder genoemde werkers op de fiets Dat is voor mij ook het Nederlandse erfgoed. Veel meer dan die ene schramele (van uit Engelse ontwikkeling gecopieerde) hoge bi.
Ik zou bij een keuze in een tiental rijwielen kijken naar de typische nederlandse gebruiken en kom dan bij een transportfiets met inhoud ,een bakfiets met potten verf en ladders boven op , een omafiets opgeschilderd door een hippiemeisje, Een degelijke ambtenaren fiets ala Fongers,en zo nog een paar door typisch nederlandse cultuur ingegeven vormen van rijwiel.Daar hoort wat mij betreft de moderne kindertjes-vervoer long John ook bij.
Groeten,
Maarten
Wat een mooi beeld van Nederland op de fiets.
Heel nijver de kost verdienen met borstels en zeepjes.
Dat is Nederland op de fiets!
Ik herinner het me nog van m`n eigen jeugd (1963)
Een man in een invalide (koffiemolen) driewieler met borstels en zeep en een grapje en knipoog. Hij kwam deur aan deur bij ons in de straat.
De melkboeren en bakkers met wagentjes .
Dat is voor mij de fiets en Nederland.
Veel meer dan de ontwikkeling van het rijwiel Burgers etc.
Technisch en qua ''ontwikkeling in de tijd'' stond het niet echt op de voorgrond. Het was niet echt opmerkelijk.
Wat wel opmerkelijk Nederlands was en is, is de infrastructuur. De fietspaden en het algemeen breed gedragen fietsgebruik.
Van krantenjongen tot het koningshuis.
En de eerder genoemde werkers op de fiets Dat is voor mij ook het Nederlandse erfgoed. Veel meer dan die ene schramele (van uit Engelse ontwikkeling gecopieerde) hoge bi.
Ik zou bij een keuze in een tiental rijwielen kijken naar de typische nederlandse gebruiken en kom dan bij een transportfiets met inhoud ,een bakfiets met potten verf en ladders boven op , een omafiets opgeschilderd door een hippiemeisje, Een degelijke ambtenaren fiets ala Fongers,en zo nog een paar door typisch nederlandse cultuur ingegeven vormen van rijwiel.Daar hoort wat mij betreft de moderne kindertjes-vervoer long John ook bij.
Groeten,
Maarten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Tevens nog een stukje erfgoed waar ik tijdelijk eigenaar van ben geweest: een bakfiets die eigendom was van een bollenboer in Lisse, die hem in de jaren 50 gebruikte om de bollen van het land te halen. De bakfiets had 40 jaar als onderdelen bij iemand op zolder gelegen, die ik had opgekocht, gerestaureerd en van nieuwe bak voorzien (die ontbrak, alleen nog afmetingen bekend):

Deze had ik graag een plekje in Lisse in connectie met de geschiedenis van de bollenteelt. Helaas was er geen animo voor, en omdat ik er geen plek meer voor had heb ik hem verkocht. De nieuwe eigenaar was niet geinteresseerd in de geschiedenis, dus nu is die link verbroken. Wat dat betreft zou het fijn zijn als dit initiatief ertoe leidt dat er voor fietsen met een interessante geschiedenis die nog bekend is iets wordt gedaan om die link te behouden.

Deze had ik graag een plekje in Lisse in connectie met de geschiedenis van de bollenteelt. Helaas was er geen animo voor, en omdat ik er geen plek meer voor had heb ik hem verkocht. De nieuwe eigenaar was niet geinteresseerd in de geschiedenis, dus nu is die link verbroken. Wat dat betreft zou het fijn zijn als dit initiatief ertoe leidt dat er voor fietsen met een interessante geschiedenis die nog bekend is iets wordt gedaan om die link te behouden.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
1 loopfiets het Loo
2 Burgers doordraaier van Jan Hendriks. Rijdbare fiets.
3 Burgers Safety openlucht museum Arnhem.
4 Burgers Wagtendonk Deventer-Verhaal
5 Dames Opelfiets Barones van Twickel (Zij dacht in de jaren na de oorlog dat zij overal voorrang had).
Kaspar een vraag: graag een plan van opzet hoe je het gaat organiseren.
2 Burgers doordraaier van Jan Hendriks. Rijdbare fiets.
3 Burgers Safety openlucht museum Arnhem.
4 Burgers Wagtendonk Deventer-Verhaal
5 Dames Opelfiets Barones van Twickel (Zij dacht in de jaren na de oorlog dat zij overal voorrang had).
Kaspar een vraag: graag een plan van opzet hoe je het gaat organiseren.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 apr 2015, 16.56
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Dank jullie wel! Blijf svp reageren, koffieklets is prima: hoe meer zielen .....
Prachtige voorbeelden van de transport- en bakfiets. En overtuigende argumenten! Jullie zitten precies op het juiste spoor. Niet zozeer de technische obtwikkeling, maar het gebruik in Nederland en het belang voor de mensen. En vooral ook: beelden uit ons collectieve geheugen die niet verloren mogen gaan.
De top 10 die Maarten noemt is een ijzersterk rijtje. Daar kunnen we mee verder.
Als we de types scherp hebben (en de tijdperken van die types) kunnen we door naar de vraag: 'welke dan precies?'. Bijvoorbeeld welke racefiets?
Mijn idee is dan: neem de Locomotief van Wim van Est uit 1953 (?). Gele trui, Tour, val, Pontiac liep nog. De 'welke' vraag beantwoord je dan door te kijken naar het verhaal van de gebruiker. (Deze staat bij Velorama).
O ja, als ze een toonbeeld zijn, wat betekent dat dan? Eigenlijk niet meer of minder dan dat ze belangrijk zijn om te behouden, zo mogelijk gebruiken, en eventueel restaureren en presenteren. Geen belasting;-). Geen subsidie. Hoewel, als er fietsen naar het buitenland dreigen te verdwijnen dan zou dat zomaar kunnen (vgl. oude Batavus collectie naar Japan, of bijzondere Fongers naar Indonesië)....
Prachtige voorbeelden van de transport- en bakfiets. En overtuigende argumenten! Jullie zitten precies op het juiste spoor. Niet zozeer de technische obtwikkeling, maar het gebruik in Nederland en het belang voor de mensen. En vooral ook: beelden uit ons collectieve geheugen die niet verloren mogen gaan.
De top 10 die Maarten noemt is een ijzersterk rijtje. Daar kunnen we mee verder.
Als we de types scherp hebben (en de tijdperken van die types) kunnen we door naar de vraag: 'welke dan precies?'. Bijvoorbeeld welke racefiets?
Mijn idee is dan: neem de Locomotief van Wim van Est uit 1953 (?). Gele trui, Tour, val, Pontiac liep nog. De 'welke' vraag beantwoord je dan door te kijken naar het verhaal van de gebruiker. (Deze staat bij Velorama).
O ja, als ze een toonbeeld zijn, wat betekent dat dan? Eigenlijk niet meer of minder dan dat ze belangrijk zijn om te behouden, zo mogelijk gebruiken, en eventueel restaureren en presenteren. Geen belasting;-). Geen subsidie. Hoewel, als er fietsen naar het buitenland dreigen te verdwijnen dan zou dat zomaar kunnen (vgl. oude Batavus collectie naar Japan, of bijzondere Fongers naar Indonesië)....
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 apr 2015, 16.56
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
En op de vraag van Hans: op de ALV zal ik dat kort uitleggen. Komt neer op:
1) inventarisatie van toonbeelden (zojuist begonnen)
2) weging geven aan de toonbeelden zodat een shortlist ontstaat
3) uit de shortlist op zoek naar specifieke exemplaren (zoals bv in jouw reactie al genoemd)
4) definitieve lijst inbrengen bij sector weg (samen met Fehac).
Alle stappen natuurlijk gedeeld met elkaar. Hoe breder gedragen hoe sterker!
1) inventarisatie van toonbeelden (zojuist begonnen)
2) weging geven aan de toonbeelden zodat een shortlist ontstaat
3) uit de shortlist op zoek naar specifieke exemplaren (zoals bv in jouw reactie al genoemd)
4) definitieve lijst inbrengen bij sector weg (samen met Fehac).
Alle stappen natuurlijk gedeeld met elkaar. Hoe breder gedragen hoe sterker!
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Misschien zou ik in het typische rijtje Holland op de fiets tot 1986 dan nog plaatsen het priester Rijwiel speciaal gemaakt voor geestelijken en de sportfiets die vanaf midden jaren 50 steeds actiever in beeld kwam .
Misschien moet ook de vouwfiets erbij { vanaf midden jaren 60 } kan me voorstellen dat {omdat fietsen al zo normaal gebruiksgoed waren } wij de vouwfietsen ook meer zijn gebruiken als in omringende landen zoals in de grote steden of voor tripjes en vakanties . .
Beelden uit het collectieve geheugen hier nog een paar :
Misschien moet ook de vouwfiets erbij { vanaf midden jaren 60 } kan me voorstellen dat {omdat fietsen al zo normaal gebruiksgoed waren } wij de vouwfietsen ook meer zijn gebruiken als in omringende landen zoals in de grote steden of voor tripjes en vakanties . .
Beelden uit het collectieve geheugen hier nog een paar :
Laatst gewijzigd door mazell99 op 6 mar 2016, 22.22, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
foto 2
- Bijlagen
-
- transportfiets_825.jpg (50.88 KiB) 6687 keer bekeken
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
foto 3
Het was zwaar werk dat gewicht ,slechte wegen ,slecht weer ,harde tegenwind enz .
Het was zwaar werk dat gewicht ,slechte wegen ,slecht weer ,harde tegenwind enz .
Laatst gewijzigd door mazell99 op 6 mar 2016, 11.28, 1 keer totaal gewijzigd.