De standaard voorwielen voor bakfietsen is 26x2". Die zijn nog wel te vinden. Maar meestal hangt daar wel een prijskaartje aan. Jo van Uitert verkoopt gereviseerde wielen op marktplaats, die kosten 130 euro per stuk, exclusief banden (kost ook nog zo'n 50 euro per wiel). Af en toe vind je wel eens tweedehands wielen, maar daar moet je wel voor zoeken en die kunnen aardig doorgeroest zijn (roesten voornamelijk vanaf de binnenkant). Toon Mensink heeft de grootste voorraad aan onderdelen voor oude bakfietsen. Die had ook oude wielen staan.
Daarbij moet je ook goed letten dat de verbinding van de wiel as met de bakfiets klopt, want daar zit nogal wat variatie in.
Specifieke vragen bakfiets
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Specifieke vragen bakfiets
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
En als het helemaal niet lukt kun je er alsnog karrewielen onder zetten, zoals ze in de 2de wereldoorlog deden 

-
Haha, karrewielen
Ik noteer het als plan B.
Nu heb ik al wat tegenstrijdige m-informatie gekregen over de wielen.
Horen ze nu:
A) allemaal 28
B) allemaal 26
C) 28 achteraan, 26 vooraan
Is er wel een juist antwoord?

Nu heb ik al wat tegenstrijdige m-informatie gekregen over de wielen.
Horen ze nu:
A) allemaal 28
B) allemaal 26
C) 28 achteraan, 26 vooraan
Is er wel een juist antwoord?
Groet
T.
T.
er waren er wel met 26 inch wielen maar ook met 28 x 2 wielen en aangezien bij jou geen van 3 de wielen meer orgineel zijn vermoed ik dat er de moeilijke maat 28 x 2 onder gelegen hebben zoals je ook op transportfietsnet onder de tag bakfietsen kunt vinden van een oude batavus bakfiets folder waar de banden 28 x 2 carrierbanden worden genoemd ; hevea maximus transport of tractor transport was zo,n band b.v[ook te vinden op transportfietsnet onder de tag banden archief, je moet je denk ik wel afvragen of je bakfiets in deze incomplete staat wel waard is om te restaureren de prijzen van wielen zijn zoals door Jeroen al vermeld niet mis , dan mis je nog banden , het remsysteem , bak en heb je de stuurstang en bakvastzetter er bij ?ook je zadel is geen bakfietszadel [ hoort een brugzadel te zijn ]en de zadelpen is de verkeerde[ dit hoort een haaks exemplaar te zijn] alles is te vinden en te koop met wat geduld maar het word een flinke investering als je deze weer in orginele staat terug wilt brengen
- Jeroen Zuiderwijk
Om maar aan te geven hoe de kosten kunnen oplopen. Hier begon ik mee, een rijdend frame:

De kosten om hem op te knappen waren ongeveer 1300 euro (exclusief aanschafprijs).
Betreffende de wiel combinaties. Deze wiel combinaties zijn gebruikt voor de grotere bakfietsen:
- 28 x 1,75" achter, 28 x 2" voor (vroege vooroorlogse exemplaren)
- 28 x 1,75" achter, 26 x 2" voor
- 26 x 2" achter, 26 x 2" voor
De 28 x 2" maat bestaat niet meer. Er worden al lang geen banden meer gemaakt die hierop passen. Daarom zijn bakfietsen met deze wielen omgebouwd tot 26 x 2" voor. Het nadeel is wel dat het frame hiermee scheef komt te staan door de kleinere wielen. Voor het gebruik maakt het niets uit, maar het oogt minder mooi. Dit heb ik ook moeten doen voor een andere bakfiets die ik heb opgeknapt:

Er zijn ook nog bakfietsen met kleinere voorwielen. Dit zijn meestal kleinere en vaak wat latere bakfietsen, zoals bijvoorbeeld gebruikt door stratenvegers.
Voor en achter 26 x 2" wielen is veruit het sterkst en meest stabiel. Ik merk dat met mijn 28 x 1,75" wiel achter dat hij best wel wat zwalkt, en de band behoorlijk wringt als ik een snelle bocht maak. Zo'n wiel wordt toch heel anders belast dan op een normale fiets. Maar als zoals in jouw geval te zien de bakfiets bedoelt is voor een 28" wiel achter, zou ik er geen kleinere in plaatsen, dat staat niet.

De kosten om hem op te knappen waren ongeveer 1300 euro (exclusief aanschafprijs).
Betreffende de wiel combinaties. Deze wiel combinaties zijn gebruikt voor de grotere bakfietsen:
- 28 x 1,75" achter, 28 x 2" voor (vroege vooroorlogse exemplaren)
- 28 x 1,75" achter, 26 x 2" voor
- 26 x 2" achter, 26 x 2" voor
De 28 x 2" maat bestaat niet meer. Er worden al lang geen banden meer gemaakt die hierop passen. Daarom zijn bakfietsen met deze wielen omgebouwd tot 26 x 2" voor. Het nadeel is wel dat het frame hiermee scheef komt te staan door de kleinere wielen. Voor het gebruik maakt het niets uit, maar het oogt minder mooi. Dit heb ik ook moeten doen voor een andere bakfiets die ik heb opgeknapt:

Er zijn ook nog bakfietsen met kleinere voorwielen. Dit zijn meestal kleinere en vaak wat latere bakfietsen, zoals bijvoorbeeld gebruikt door stratenvegers.
Voor en achter 26 x 2" wielen is veruit het sterkst en meest stabiel. Ik merk dat met mijn 28 x 1,75" wiel achter dat hij best wel wat zwalkt, en de band behoorlijk wringt als ik een snelle bocht maak. Zo'n wiel wordt toch heel anders belast dan op een normale fiets. Maar als zoals in jouw geval te zien de bakfiets bedoelt is voor een 28" wiel achter, zou ik er geen kleinere in plaatsen, dat staat niet.
-
Bedankt Jeroen, Rode
Veel info is stof tot nadenken.
Heel eerlijk... ik heb echt bijna niets betaald. Dus ik heb nog wel een centje over om uit te geven.
Aan de andere kant hoeft compleet origineel niet voor mij, maar ik wou wel graag weten wat de opties waren. En die heb ik nu wel wat gekregen, bedankt allemaal
Mijn doel is vooral een bakfiets waar ik kan van genieten. Die rijdt en er goed uitziet. Of die dan compleet tijdscorrect is laat ik terzijde. Ik kies voor een ouder model omdat je dan creatiever kan zijn met de bak die je maakt.
Liefst van al had ik een grotere gekocht. Mijn droom is echt wel er een reis mee te maken. Hoe groter het frame, hoe groter de bak. Hoe groter de bak, hoe meer mogelijkheden.
Veel info is stof tot nadenken.
Heel eerlijk... ik heb echt bijna niets betaald. Dus ik heb nog wel een centje over om uit te geven.
Aan de andere kant hoeft compleet origineel niet voor mij, maar ik wou wel graag weten wat de opties waren. En die heb ik nu wel wat gekregen, bedankt allemaal

Mijn doel is vooral een bakfiets waar ik kan van genieten. Die rijdt en er goed uitziet. Of die dan compleet tijdscorrect is laat ik terzijde. Ik kies voor een ouder model omdat je dan creatiever kan zijn met de bak die je maakt.
Liefst van al had ik een grotere gekocht. Mijn droom is echt wel er een reis mee te maken. Hoe groter het frame, hoe groter de bak. Hoe groter de bak, hoe meer mogelijkheden.
Groet
T.
T.
- Jeroen Zuiderwijk
Als je alternatieve voorwielen gaat toepassen, let goed op hoe sterk ze zijn. De 26" wielen zijn uitgerust met spaak 10 (3.2mm), een flink stukje dikker dan normale fiets spaken. Die wielen geven de de bakfietsen een draagvermogen van 300-400kg bovenop het gewicht van ruim 100kg van de bakfiets zelf. Als je er lichtere wielen onder zet, dan gaat je draagvermogen ook rap naar beneden, en heb je kans dat je wielen omvouwen als je met en beetje gewicht een bocht maakt (een vriend van me overkomen met een wat modernere bakfiets).
Als je de dikke wielen die je nu hebt op een betrouwbare manier kunt bevestigen, dan heb je een lekker stevige set wielen en kun je er veel mee. Wat gewicht van de wielen betreft zou ik me niet zo heel veel zorgen maken. Tenzij je omgeving niet vlak is, maar dan is een bakfiets zowiezo niet zo heel handig. Een bakfiets is gewoon zwaar en steviger trappen. Maar in mijn ervaring is de grootste boosdoener daarin tegenwind. Een bakfiets is een enorme windvanger. Houdt daar rekening mee bijvoorbeeld met de achterplaat waaraan het stuur is bevestigd, dat je hem niet veel groter maakt dan noodzakelijk. Dat scheelt een stuk meer trappen dan een paar tientallen kilos meer of minder gewicht.
Als je de dikke wielen die je nu hebt op een betrouwbare manier kunt bevestigen, dan heb je een lekker stevige set wielen en kun je er veel mee. Wat gewicht van de wielen betreft zou ik me niet zo heel veel zorgen maken. Tenzij je omgeving niet vlak is, maar dan is een bakfiets zowiezo niet zo heel handig. Een bakfiets is gewoon zwaar en steviger trappen. Maar in mijn ervaring is de grootste boosdoener daarin tegenwind. Een bakfiets is een enorme windvanger. Houdt daar rekening mee bijvoorbeeld met de achterplaat waaraan het stuur is bevestigd, dat je hem niet veel groter maakt dan noodzakelijk. Dat scheelt een stuk meer trappen dan een paar tientallen kilos meer of minder gewicht.