De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!

Voor alle off-topic zaken.
mazell99

Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!

Bericht door mazell99 »

foto 4
Bijlagen
transportfiets_816.jpg
transportfiets_816.jpg (76.23 KiB) 6679 keer bekeken
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 5

Ook het brengen van bijvoorbeeld kooltjes voor de kachel werd veel gedaan met de Transportfiets .
Bijlagen
transportfiets_813.jpg
transportfiets_813.jpg (56.45 KiB) 6679 keer bekeken
Laatst gewijzigd door mazell99 op 12 feb 2022, 09.19, 1 keer totaal gewijzigd.
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 6
Bijlagen
transportfiets_805.jpg
transportfiets_805.jpg (66.98 KiB) 6679 keer bekeken
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 7

Bron Transportfiets.net zie deze site oude afbeeldingen voor meer van dergelijke foto,s uit de dagen van weleer .
Bijlagen
transportfiets_606.jpg
transportfiets_606.jpg (62.18 KiB) 6679 keer bekeken
Kaspar Hanenbergh

Bericht door Kaspar Hanenbergh »

Mazzel 99 heeft wel heel mooie platen zeg! Priesterrijwiel hoort er ook bij. Had Maarten niet een mooie? En weten we dan welke kapelaan daarop heeft gereden?
Bij een sportfiets uit de sixties denk ik bv aan een Batavus. Maar van de juiste types weet ik onvoldoende. Wie heeft daar iets moois van met een gebruiksgeschiedenis?

Ik hoor het graag!
maartenB

Bericht door maartenB »

De mijne is verkocht, weet helaas niet meer aan wie.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Kaspar Hanenbergh

Bericht door Kaspar Hanenbergh »

En vinden jullie dat een BSA folding bicycle van de British Airborne Division, zoals gebruikt tijdens Market Garden in 1944 hoort bij de belangrijkste fietsen in Nederland? Toch een beetje de Jeep onder de rijwielen en historisch relevant bij de bevrijding.

Ik hoor graag jullie mening!

PS: heeft Gerrit Kan geen mooi exemplaar?
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

Hoi,

Ik ben voor de BSA foldingbike! Maar ja, ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld, omdat dit de eerste fiets in mijn verzameling is.....
En een moederfiets/boodschappen met kinderzitjes etc. hoort er denk ik ook wel bij, evenals de afgetrapte stationsfiets!

Marlies
fietser

Bericht door fietser »

Het gaat met alle voorstellen en invalshoeken soms erg heen en weer, en er wordt veel met persoonlijke voorkeuren gewerkt. Voor een doordachte lijst die aan de oorspronkelijke vraag beantwoord zijn denk ik vier stappen nodig:

Stap 1: Wat is de vraag? Antwoord volgens Kaspar: "Welke fietsen horen thuis in de Top 10 van rijwielen die het meeste een 'Toonbeeld' zijn geweest van de mobiliteit in Nederland tot 1986?"
Dan vallen al wat zaken af. De BSA folding bike heeft niets met mobiliteit in Nederland te maken. En ook zo'n Burgers boneshaker heeft daar eigenlijk geen bijdrage aan geleverd - vrijwel niemand fietste toen in Nederland, onder de mensen die fietsten was niet bepaald een voorkeur voor Burgers aanwezig, en ook als pionier/voorvechter van fietsmobiliteit in NL heeft de Burgers-boneshaker niets bijgedragen: als hij er niet was geweest was in de latere ontwikkeling niets anders gegaan. Fietsmobiliteit in Nederland begint rond 1880 met vooral Engelse hoge bi's, en dan nog is het discutabel of je sportbeoefening hetzelfde vindt als mobiliteit.

Stap 2: Welke gebruiksfuncties van de fiets zijn typisch Nederlands cq. breed toegepast in Nederland? (trefwoorden: goederenvervoer, woon-werk voor mannen, mobiliteit voor vrouwen, gezelligheid, fiets als modeobject "om gezien te worden", fiets als gezond/milieuvriendelijk alternatief voor de auto)

Stap 3: Welk type fiets was in de achtereenvolgende perioden belangrijk? Neem b.v. voor de jaren 70 de trimfiets.

Als je dan de punten 2 en 3 over elkaar schuift kun je - stap 4 - een tiental fietsmodellen extraheren en daar een typische vertegenwoordiger (merk+model) bij kiezen.

Groeten,
fietser
klassiekeracefiets

Bericht door klassiekeracefiets »

Een racefiets mag in deze lijst volgens mij niet ontbreken. Het is een luxeproduct en laat daarmee de economische ontwikkeling van Nederland in de twintigste eeuw zien, de toename van welvaart en vrije tijd waardoor veel meer mensen recreatief (of min of meer competitief) konden gaan fietsen. Mobiliteit is voor mij niet noodzakelijk doelmatig.

Ik heb er over zitten denken welke racefiets dat dan zou moeten zijn.

Een aantal opties:
1. De Gazelle Champion Mondial, met dit model groeide Gazelle uit tot de grootste producent van handgemaakte raceframes in West Europa. Daarmee staat het ook symbool voor de grootschalige fietsindustrie die destijds in Nederland nog mogelijk was.
2. Een Rih, omdat er op geen ander merk zoveel grote titels zijn gewonnen. En omdat het symbool staat voor de kleinschalige fietsindustrie van voor de schaalvergroting.
3. Een iconische racefiets, zoals die waarop Jan Janssen of Joop Zoetemelk de Tour won.
4. Een baanfiets, omdat dit echt een grote sport was in de eerste helft van de twintigste eeuw. Dit laat ook de breedte zien van het fietsontwerp van doelmatige transportfietsen tot fietsen voor puur vermaak.
Plaats reactie