Germaan onderdelen
-
Germaan onderdelen
Germaan nummer 2 staat in de garage om een nieuw leven te krijgen. Eigenlijk bestemd voor de oud-ijzerbak, maar voor 2 tientjes!
De verkoper is ooit in Leende verkregen. Dit zal rond 2000 geweest zijn. De fiets was van een plaatselijke boer/ agrariër. Deze woonde midden in het dorp, tegenover de bakker. Het framenummer geeft aan; O 0091; Hierdoor is de fiets te dateren omdat de letter O voor 1950 staat. (Hopelijk klopt dit laatste).
Nu blijkt de voorvork gewoon nieuw met als lelijke bijkomstigheid te krap voor het voorspatbord. Dit is door de "restaurator" maar een beetje bijgedeukt. Natuurlijk ligt de voorvork er al in de ijzerbak. Maar nu zoek ik een nieuwe/ oude maar wel originele voorvork. Lengte +/- 66 cm. Wat kan hier in en wie weet raad en ja er zat natuurlijk ook een fout stuur bij! Dus ook gezocht een stuur.
Ligt het aan mij of is het zo dat Germaan burgerfietsen toch redelijk zeldzaam zijn?
Groeten,
Jan
De verkoper is ooit in Leende verkregen. Dit zal rond 2000 geweest zijn. De fiets was van een plaatselijke boer/ agrariër. Deze woonde midden in het dorp, tegenover de bakker. Het framenummer geeft aan; O 0091; Hierdoor is de fiets te dateren omdat de letter O voor 1950 staat. (Hopelijk klopt dit laatste).
Nu blijkt de voorvork gewoon nieuw met als lelijke bijkomstigheid te krap voor het voorspatbord. Dit is door de "restaurator" maar een beetje bijgedeukt. Natuurlijk ligt de voorvork er al in de ijzerbak. Maar nu zoek ik een nieuwe/ oude maar wel originele voorvork. Lengte +/- 66 cm. Wat kan hier in en wie weet raad en ja er zat natuurlijk ook een fout stuur bij! Dus ook gezocht een stuur.
Ligt het aan mij of is het zo dat Germaan burgerfietsen toch redelijk zeldzaam zijn?
Groeten,
Jan
- Bijlagen
-
- gl2.jpg (143.41 KiB) 6030 keer bekeken
-
- gl3.jpg (151.22 KiB) 6030 keer bekeken
-
- gl4.jpg (160.94 KiB) 6030 keer bekeken
-
- gl1.jpg (157.99 KiB) 6030 keer bekeken
-
Re: Germaan onderdelen
De tweede Germaan van 50, heeft ook brede spatborden. Echter de voorvork mist helaas. Het viel op de voorvork van de Germaan uit 1942 uitliep in een oog en een open gat voor de voorwielas. Geen idee of dit typisch Germaan is? Verder moet de breedte van de voorvork breed zijn voor het brede spatbord.
Wie heeft zo'n voorvork liggen?
Wie heeft zo'n voorvork liggen?
- Bijlagen
-
- DSC_9900.JPG (106.59 KiB) 5994 keer bekeken
-
- DSC_9902.JPG (140.24 KiB) 5994 keer bekeken
Ha Jan,
Germaan toerfietsen zijn niet echt zeldzaam - ze zijn alleen niet zo in trek, net als Empo, Phoenix, dat soort merken. Daarom lees je er weinig over. Jammer.
Voor zover ik weet waren Phoenix en Veeno de fabrieken die ook na de oorlog nog dichte gaten maakten in de voorvork, soms tot late jaren 50. Van Germaan weet ik het niet. Hoe dan ook zijn het van fabriekswege altijd twee dichte gaten, maar heel vaak zie je dat een fietsenmaker er eentje heeft opengemaakt.
Je moet dus een voorvork hebben met platte vorkkroon. Hoe lang moet de buis zijn die door het balhoofd steekt? Ik zal kijken wat ik nog heb, als er wat bij zit mail ik je.
groet, Maarten
Germaan toerfietsen zijn niet echt zeldzaam - ze zijn alleen niet zo in trek, net als Empo, Phoenix, dat soort merken. Daarom lees je er weinig over. Jammer.
Voor zover ik weet waren Phoenix en Veeno de fabrieken die ook na de oorlog nog dichte gaten maakten in de voorvork, soms tot late jaren 50. Van Germaan weet ik het niet. Hoe dan ook zijn het van fabriekswege altijd twee dichte gaten, maar heel vaak zie je dat een fietsenmaker er eentje heeft opengemaakt.
Je moet dus een voorvork hebben met platte vorkkroon. Hoe lang moet de buis zijn die door het balhoofd steekt? Ik zal kijken wat ik nog heb, als er wat bij zit mail ik je.
groet, Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Maarten,
De foto van de voorvork met het open en dichte gat is genomen van de voorvork van de Germaan uit 1942. Ik dacht wellicht deed Germaan dit in de jaren 50 ook nog. Het lijkt er ook niet echt op dat een fietsenmaker dit open heeft gemaakt.
Helaas heb ik de veel te nieuwe voorvork al laten afvoeren. Ik zal vanmiddag even meten. Nu gaat de leek meten; meet ik dan van het frame gedeelte van het balhoofd tot de bovenkant? Ik zal meten.
Mocht jij of een andere lezer er een hebben liggen super! Helaas zat er dus ook een raar gebogen stuur op. Dus ook gezocht een (Germaan?) stuur. Volgens mij zette Germaan er geen merktekens in?
Groeten,
Jan
De foto van de voorvork met het open en dichte gat is genomen van de voorvork van de Germaan uit 1942. Ik dacht wellicht deed Germaan dit in de jaren 50 ook nog. Het lijkt er ook niet echt op dat een fietsenmaker dit open heeft gemaakt.
Helaas heb ik de veel te nieuwe voorvork al laten afvoeren. Ik zal vanmiddag even meten. Nu gaat de leek meten; meet ik dan van het frame gedeelte van het balhoofd tot de bovenkant? Ik zal meten.
Mocht jij of een andere lezer er een hebben liggen super! Helaas zat er dus ook een raar gebogen stuur op. Dus ook gezocht een (Germaan?) stuur. Volgens mij zette Germaan er geen merktekens in?
Groeten,
Jan
-
Het balhoofd meet van boven tot onderzijde 18 cm!
-
Een dynamo gevonden! Ik ga er van uit dat deze op Germaan fietsen zat? Schijnt jaren 50/ 60 te zijn.
Nu nog een Germaan voorvork en stuur. Wie heeft deze nog liggen?
Jan
Nu nog een Germaan voorvork en stuur. Wie heeft deze nog liggen?
Jan
- Bijlagen
-
- DSC_0029.JPG (129.78 KiB) 5900 keer bekeken
Mijn vriendin fiets al jaren op een Germaan 'oma' fiets.
Het is nu al bijna vier jaar haar dagelijkse fiets. Al bijna aan haar derde nieuwe achterband toe maar de fiets geeft geen krimp.
Hier het hele verhaal.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=183
Ik heb hier nog een incomplete staan die ik op wil bouwen.
Daar zat de trapas niet meer in maar daar heb er een voor gevonden die er echt naadloos in past.
Nou nog spatborden en een kettingkast en dan kan er weer mee gefietst worden.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het is nu al bijna vier jaar haar dagelijkse fiets. Al bijna aan haar derde nieuwe achterband toe maar de fiets geeft geen krimp.
Hier het hele verhaal.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=183
Ik heb hier nog een incomplete staan die ik op wil bouwen.
Daar zat de trapas niet meer in maar daar heb er een voor gevonden die er echt naadloos in past.
Nou nog spatborden en een kettingkast en dan kan er weer mee gefietst worden.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Charles,
Plaatje die omafiets! Blauwe biezen, super. Is dit iets des Germaans?
Mijn zoektocht naar stuur en voorvork gaat door.
Groet,
Jan
Mijn zoektocht naar stuur en voorvork gaat door.
Groet,
Jan
-
Het stuur komt er aan. Nu nog een voorvork te gaan! Met dank aan de Forumredactie!
- Bijlagen
-
- 2016-03-07_001741.png (382.36 KiB) 5851 keer bekeken
Ja, volgens mij zijn het typische Germaan biezen.VelpArnhem schreef:Charles,
Op de kettingkast waren ze ook te zien maar die is inmiddels ter ziele. Daar zit nu een andere op.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.