De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
laten we eerlijk zijn ; wat een onzin welke fietsen ,,belangrijk ,, zouden zijn ; wij vinden oude fietsen mooi / leuk/ intressant maar _ belangrijk ? hobby,s zijn leuk maar of je nou eierdopjes , postzegels , suikerzakjes of oude fietsen verzamelt dat maakt niet uit - belangrijk is dat niet.
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Of een Joco, omdat dit de duurste en mooist versierde van hun soort waren. 

Sportief fietsend!
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Ik vind de discussie wat de tien belangrijkste fietsen zijn wel aardig: een soort 'canon' van de Nederlandse fietshistorie.
Waar ik niets van snap is dat we daar exemplaren aan moeten plakken.
Waarom?
Stel dat die Burgers Boneshaker erbij staat: daar zijn er zo'n 20 van en de mooiste is wel aan te wijzen. Die bevindt zich in en museumcollectie.
Maar de vouwfiets uit de jaren 60 moet er ook bij (stel dat je het eens wordt over een merk...), dan heb de de keuze uit honderden. En dat geldt voor elke fiets, ja ook voor een Simplex Cycloide uit de jaren 20 of 30. Voor je het weet wordt er weer ergens een mooiere gevonden.
Dus nogmaals de vraag: waarom een exemplaar pakken, en niet een model?
Waar ik niets van snap is dat we daar exemplaren aan moeten plakken.
Waarom?
Stel dat die Burgers Boneshaker erbij staat: daar zijn er zo'n 20 van en de mooiste is wel aan te wijzen. Die bevindt zich in en museumcollectie.
Maar de vouwfiets uit de jaren 60 moet er ook bij (stel dat je het eens wordt over een merk...), dan heb de de keuze uit honderden. En dat geldt voor elke fiets, ja ook voor een Simplex Cycloide uit de jaren 20 of 30. Voor je het weet wordt er weer ergens een mooiere gevonden.
Dus nogmaals de vraag: waarom een exemplaar pakken, en niet een model?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Ja , in wat Maarten schrijft kan ik me wel vinden.
Bij de BSA legerfiets denk ik onmiddellijk aan de Nederlanders die op jacht naar aardappelen hun wrakke fietsen tevoorschijn
haalde en voorzien van houten of massief rubber stukken autoband
de tocht aan gingen.
Dat vind ik een stukje Nederlandse fietsgeschiedenis weer vanuit de mens en het fietsgebruik gezien.
Als het om die donkere periode en fietsen gaat dan zou dat voor mij betekenisvol zijn. Een merk is dan niet van belang. De juiste uitrusting weer wel (verduisteringslamp bijvoorbeeld)
Groeten,
Maarten
Bij de BSA legerfiets denk ik onmiddellijk aan de Nederlanders die op jacht naar aardappelen hun wrakke fietsen tevoorschijn
haalde en voorzien van houten of massief rubber stukken autoband
de tocht aan gingen.
Dat vind ik een stukje Nederlandse fietsgeschiedenis weer vanuit de mens en het fietsgebruik gezien.
Als het om die donkere periode en fietsen gaat dan zou dat voor mij betekenisvol zijn. Een merk is dan niet van belang. De juiste uitrusting weer wel (verduisteringslamp bijvoorbeeld)
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 5 feb 2013, 21.14
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Ik zou ook voor fietsen kiezen die een verhaal in bredere context vertellen.
Ik denk aan:
- De fiets waarop Koningin Wilhelmina liet zien heel gewoon te zijn (en daarmee heel bijzonder, want dat was wereldnieuws).
- De fiets waarmee in de hongerwinter uit de stad naar het platteland werd gegaan om voedsel te halen.
- Ook Tweede wereldoorlog: fietsen die gevorderd werden door de bezetter en fietsen van de bevrijder
- De fiets waarmee op de snelweg werd gereden op autoloze zondag
- De fiets waarmee gesmokkeld werd
- De fiets van de elite, die zich wel een fiets kon veroorloven (in tegenstelling tot de gewone man).
- De fiets van de werkman, die zich toen nog geen auto kon veroorloven
Als er zo een aantal gekozen worden, dan blijft er ook nog ruimte voor bijvoorbeeld innovatieve modellen.
Of deze precieze fietsen er nog zijn, lijkt mij minder interessant.
Het vinden van "de mooiste" en het verlangen naar authenticiteit gaat denk ik meer problemen opleveren dan positief bijdragen.
Ik denk aan:
- De fiets waarop Koningin Wilhelmina liet zien heel gewoon te zijn (en daarmee heel bijzonder, want dat was wereldnieuws).
- De fiets waarmee in de hongerwinter uit de stad naar het platteland werd gegaan om voedsel te halen.
- Ook Tweede wereldoorlog: fietsen die gevorderd werden door de bezetter en fietsen van de bevrijder
- De fiets waarmee op de snelweg werd gereden op autoloze zondag
- De fiets waarmee gesmokkeld werd
- De fiets van de elite, die zich wel een fiets kon veroorloven (in tegenstelling tot de gewone man).
- De fiets van de werkman, die zich toen nog geen auto kon veroorloven
Als er zo een aantal gekozen worden, dan blijft er ook nog ruimte voor bijvoorbeeld innovatieve modellen.
Of deze precieze fietsen er nog zijn, lijkt mij minder interessant.
Het vinden van "de mooiste" en het verlangen naar authenticiteit gaat denk ik meer problemen opleveren dan positief bijdragen.
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Wat dacht u hier van?Kaspar Hanenbergh schreef:Mazzel 99 heeft wel heel mooie platen zeg! Priesterrijwiel hoort er ook bij. Had Maarten niet een mooie? En weten we dan welke kapelaan daarop heeft gereden?
Bij een sportfiets uit de sixties denk ik bv aan een Batavus. Maar van de juiste types weet ik onvoldoende. Wie heeft daar iets moois van met een gebruiksgeschiedenis?
Ik hoor het graag!
Deze fiets is gebouwd, waarschijnlijk door een fietsenmaker die zijn bedrijf had in de Hasseltstraat in Tilburg.
Via Maarten B is de fiets bij mij terecht gekomen. Hij stond in Rotterdam bij mensen in de weg.
De priester op de fiets is Harm Schilder, pastoor in de Heilige Margarita Maria kerk aan de Ringbaan West in Tilburg.
Die heeft de door mij gerestaureerde fiets in gebruik.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
- Bijlagen
-
- CHW_5042_2.jpg (752.65 KiB) 6988 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Ik vind eigenlijk wel dat mijn Fongers dames/heren tandem er ook bij hoort te staan. Er zijn er maar 2 (bij mijn weten...) waarvan die van mij in ieder geval weer redelijk in oude luister hersteld zal worden, als de sturen een keertje aan mogen komen. Ik ben zeer benieuwd hoe de tandem er dan uit zal zien. De carbit lamp is uit 1902. houten spatbord achter vrijloop naaf en bandrem voor, geen voorspatbord nog, meesturend achterstuur en zijn gehele leven in de kop van Friesland en Groningen gewoond.
Gered door een handelaar die er nog brood in zag en ik zei de gek die er een stuk Burgers buis in heeft gelast omdat dat nodig was voor de stevigheid. De fiets is dus nog steeds niet af maar bij de ALV neem ik de fiets maar eens mee om op rond te rijden.
Sturen doet ie niet echt geweldig maar Hans wist me te vertellen dat een van de vorkpoten al een heer vervangen was. Had ik nog niet gezien maar inderdaad is een vorkpoot iets dikker. De vork zal dus een keer gericht moeten worden...
Zwaar is de tandem helemaal niet. Ik kan in mijn eentje de tandem optillen en keren. Hij lijkt me lichter dan de kruisframe van Gazelle die ik had.
Mogen ook de Raleigh's import fietsen op de lijst?
Groeten,
Michiel
Gered door een handelaar die er nog brood in zag en ik zei de gek die er een stuk Burgers buis in heeft gelast omdat dat nodig was voor de stevigheid. De fiets is dus nog steeds niet af maar bij de ALV neem ik de fiets maar eens mee om op rond te rijden.
Sturen doet ie niet echt geweldig maar Hans wist me te vertellen dat een van de vorkpoten al een heer vervangen was. Had ik nog niet gezien maar inderdaad is een vorkpoot iets dikker. De vork zal dus een keer gericht moeten worden...
Zwaar is de tandem helemaal niet. Ik kan in mijn eentje de tandem optillen en keren. Hij lijkt me lichter dan de kruisframe van Gazelle die ik had.
Mogen ook de Raleigh's import fietsen op de lijst?
Groeten,
Michiel

-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 apr 2015, 16.56
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Dank jullie wel voor de suggesties, reacties, vragen en kritische noten!
Daar kan ik mee verder. Ik reageer hier op de meeste punten en hoop daarmee de vraag nog wat te verduidelijken.
> Waarom een specieke fiets en geen model?
Men is op zoek naar concrete toonbeelden. Exemplaren die echt getoond kunnen worden, als het kan met een verhaal voor een breed publiek. Van 20 velocipedes, die allemaal een goede representant kunnen zijn, wil men graag één concreet toonbeeld (bv)
> Maakt dat die fiets belangrijker dan andere? Nee, alle oude fietsen die worden gevonden, gerestaureerd en gekoesterd als rijdend mobiel erfgoed zijn belangrijk. Het verandert voor de berijder niets aan de belevingswaarde. Wel maakt het toonbeeld (de representant van een model) het voor het grote publiek duidelijk waarom zo'n fiets belangrijk was.
> Race- en sportfietsen: bedankt voor de suggesties, een RIH lijkt me een mooi toonbeeld. Kent iemand een exemplaar met een verhaal?
> de Fongers DH tandem: echt een mooi toonbeeld denk ik met een emancipatieverhaal: dame zit voorop maar heer stuurt mee. Nederlands fabrikaat.
> Oorlogsfietsen: mooie voorbeelden! Ik noemde de BSA met opzet om aan te geven dat het niet zozeer om Nederlandse fietsen hoeft te gaan, maar om in Nederland of door Nederlanders gebruikte fietsen.
> functies staan voorop; zoals fietser aangeeft moet dat meewegen: werk, vervoer, recreatie, sport. De kunst is om dat allemaal in de toonbeelden te laten terugkomen!
> decennia netjes verdelen? Vind ik lastig. In sommige decennia is niet zoveel veranderd aan het gebruik. Ik denk dat de functies zwaarder wegen, maar hoor graag jullie mening!
Blijf reageren, dan kom ik volgende week met een voorlopige lijst van modellen, waar mogelijk al met suggesties van welke exemplaren.
Daar kan ik mee verder. Ik reageer hier op de meeste punten en hoop daarmee de vraag nog wat te verduidelijken.
> Waarom een specieke fiets en geen model?
Men is op zoek naar concrete toonbeelden. Exemplaren die echt getoond kunnen worden, als het kan met een verhaal voor een breed publiek. Van 20 velocipedes, die allemaal een goede representant kunnen zijn, wil men graag één concreet toonbeeld (bv)
> Maakt dat die fiets belangrijker dan andere? Nee, alle oude fietsen die worden gevonden, gerestaureerd en gekoesterd als rijdend mobiel erfgoed zijn belangrijk. Het verandert voor de berijder niets aan de belevingswaarde. Wel maakt het toonbeeld (de representant van een model) het voor het grote publiek duidelijk waarom zo'n fiets belangrijk was.
> Race- en sportfietsen: bedankt voor de suggesties, een RIH lijkt me een mooi toonbeeld. Kent iemand een exemplaar met een verhaal?
> de Fongers DH tandem: echt een mooi toonbeeld denk ik met een emancipatieverhaal: dame zit voorop maar heer stuurt mee. Nederlands fabrikaat.
> Oorlogsfietsen: mooie voorbeelden! Ik noemde de BSA met opzet om aan te geven dat het niet zozeer om Nederlandse fietsen hoeft te gaan, maar om in Nederland of door Nederlanders gebruikte fietsen.
> functies staan voorop; zoals fietser aangeeft moet dat meewegen: werk, vervoer, recreatie, sport. De kunst is om dat allemaal in de toonbeelden te laten terugkomen!
> decennia netjes verdelen? Vind ik lastig. In sommige decennia is niet zoveel veranderd aan het gebruik. Ik denk dat de functies zwaarder wegen, maar hoor graag jullie mening!
Blijf reageren, dan kom ik volgende week met een voorlopige lijst van modellen, waar mogelijk al met suggesties van welke exemplaren.
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Met verdelen in decennia bedoelde ik dat het niet voldoende is om naar functies te onderscheiden maar ook naar tijd om zo eventueel een ontwikkeling te kunnen laten zien. Het kan zijn dat dezelfde functie in twee ver uit elkaar liggende decennia belangrijk was maar dan krijg je dus twee heel verschillende fietsen. Dat je de grenzen daarbij niet per se op een jaar met een 0 aan het einde hoeft te leggen spreekt vanzelf.
Het valt trouwens op hoeveel mensen bij het antwoord op jouw vraag niet breder kijken dan hun eigen verzameling/interessegebied. Misschien kun je ook niets anders verwachten als je de vraag aan verzamelaars stelt, maar toch. En hoeveel Nederlanders nou zo'n BSA-vouwfiets gebruikt zullen hebben... ik weet het niet. Ten slotte ben ik bang dat de focus op "fietsen met een gebruiksgeschiedenis" óf ertoe leidt dat de keuze van de fietsen aangepast wordt aan de voorraad fietsen met zo'n nog bekende gebruiksgeschiedenis, óf dat jij of iemand anders aan het fabuleren zal slaan zoals "klassiekeracefiets" hierboven impliciet voorstelt. Altijd leuk voor de publiciteit, om museumbezoekers te trekken enz. maar o wat heb ik er de pest in als iets naar een opgeklopt verhaal ruikt of er dingen stiekem aangepast zijn naar iets wat ze eigenlijk nooit waren. Soms zijn er ook gaten in de geschiedenis en is het gezochte/gewenste object er gewoon niet meer. Sta er dan achter en benoem het of laat het helemaal weg maar maak het niet mooier dan het is. Niet jij persoonlijk, hoor, ik bedoel het in het algemeen.
Groeten,
fietser
Het valt trouwens op hoeveel mensen bij het antwoord op jouw vraag niet breder kijken dan hun eigen verzameling/interessegebied. Misschien kun je ook niets anders verwachten als je de vraag aan verzamelaars stelt, maar toch. En hoeveel Nederlanders nou zo'n BSA-vouwfiets gebruikt zullen hebben... ik weet het niet. Ten slotte ben ik bang dat de focus op "fietsen met een gebruiksgeschiedenis" óf ertoe leidt dat de keuze van de fietsen aangepast wordt aan de voorraad fietsen met zo'n nog bekende gebruiksgeschiedenis, óf dat jij of iemand anders aan het fabuleren zal slaan zoals "klassiekeracefiets" hierboven impliciet voorstelt. Altijd leuk voor de publiciteit, om museumbezoekers te trekken enz. maar o wat heb ik er de pest in als iets naar een opgeklopt verhaal ruikt of er dingen stiekem aangepast zijn naar iets wat ze eigenlijk nooit waren. Soms zijn er ook gaten in de geschiedenis en is het gezochte/gewenste object er gewoon niet meer. Sta er dan achter en benoem het of laat het helemaal weg maar maak het niet mooier dan het is. Niet jij persoonlijk, hoor, ik bedoel het in het algemeen.
Groeten,
fietser
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 apr 2015, 16.56
Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!
Fietser, dank je wel voor je commentaar en je suggesties. We hebben ze gisteren samen op de fiets naar Lage Vuursche nog eens uitgebreid samen doorgesproken;-)