Gazelle Nr. 8 die weer de weg op wilde

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
cowboy don

Gazelle Nr. 8 die weer de weg op wilde

Bericht door cowboy don »

Hallo,

begin augustus via mp op en fiets geboden bij mij in de buurt, stond bij dat het een gazelle opknapper was en wat vage foto's. na dat de verkoopster akkoord was met mijn bod de fiets opgehaald met mijn hier in de buurt zo beroemde fiets combinatie(wegens omstandigheden drie weken terug moeten verkopen :( ).
daar aangekomen bleek er weinig meer van de fiets over te zijn. ik stond zelfs in twijfel of ik hem wel mee zou nemen maar omdat ik hem wou gaan restaureren mocht ik hem gratis meenemen, wat uiteindelijk de doorslag ga om hem toch mee te nemen en het feit dat ze hem anders de volgende bij het grofvuil zette en dat hij naar de oud ijzer boer in de buurt ging. wat natuurlijk een doodzonde is in mijn ogen.
hier wat foto's. de fiets had dertig jaar onder het afdakje van de blokhut gestaan sinds haar man de sleutel was verloren, die de fiets weer van zijn vader had gekregen die hem van zijn vader had gekregen die hem op zijn achttiende nieuw van zijn vader had gekregen, die waarschijnlijk bankier was, maar dat wist ze niet meer zeker.
de foto van mp
de foto van mp
$_85g.jpg (83.15 KiB) 6144 keer bekeken
de fiets bij mij thuis
de fiets bij mij thuis
DSC_0004.JPG (296.15 KiB) 6144 keer bekeken
DSC_0007.JPG
DSC_0007.JPG (344.96 KiB) 6144 keer bekeken
Wat er aan mankeerde hoef ik niet eens aan te beginnen want wat was niet stuk of weg of vastgeroest. daarbij wel zeggende dat ik na deze foto's nieuwe ventielen er in had gedaan en de banden opgepompt en hij reedt wel maar met zeer veel gekraak en gepiep. de achterband hangde letterlijk aan draadjes in mekaar.
iedereen in mijn omgeving zei ook van "je kunt heel wat maar wat je hierin ziet, zien wij niet." die zagen er geen fiets meer in maar een bult roest. maar ik met mijn eigenwijze kop wou daar niks van horen en ging stug door.

dus de hele fiets gedemonteerd. bleek na de eerste poetsbeurt dat het om een nr. 8 ging :D (was ik al best lang naar op zoek) met frame maat 66cm, wat na mij mening wel de mooiste frame maat is omdat alle verhoudingen gewoon kloppen. drie keer in de was gezet en daarna opgepoetst met zwarte kleurwas voor de auto. alle lagers opnieuw ingevet, maar toen kwam het probleem dat ik er geen wielen meer voor had, aangezien het achterwiel niet origineel was. en zo bleek dat er een naafversnelling in heeft gezeten aangezien het wieltje daarvoor nog wel onder het zadel zat. achterste stangen waren allemaal weg vanaf het stuur dus tijdelijk maar een iets moderne er op gezet. dus ik op zoek op internet naar verchroomde stalen velgen, maar niet kunnen vinden. dus toen dacht ik dan maar zwarte velgen. maar zo als het wel eens gaat, kreeg ik onderweg een lekke band met een andere fiets vlakbij een fietsenmaker. en wat had hij in het magazijn liggen? 2 NOS verchroomde stalen velgen in de goeie maat! had zelf nog mooie sa naven liggen. ook weer te nieuw maar dat maakte mij zelf niet zoveel uit, al zou een mooi setje passende bij de fiets wel net dat puntje extra toevoegen.
maar goed dus nieuwe nikkelen spaken erbij gekocht. wiel ingespaakt. maar toen kwam het volgende probleem namelijk de banden. maar voor iemand in de buurt moest ik even een wiel richten en ja hoor als betaling kreeg ik twee mooie spekbanden in de juiste maat, namelijk 28 1 1/2. op rommelmarkt nog een mooie verlichting set gevonden, maar vond het niet mooi lijken op de fiets, zit een paar weken zit er een Bosch verlichtings setje op van de oud ijzer bult. nog een mooi lepper primus zadel er op met wat slijt plekken. maar er bleek ook een binnen spatbord in hebben de te hebben gezeten en die was er niet bij helaas evenals de bijbehorende jasbeschermers. maar met een oud Union spatbord en wat pas en meet werk toch nog redelijk weer zoals het hoort gekregen. hoop ook nog originele jasbeschermers te vinden. evenals buis versteller voor de sa 3 naaf.
nu nog wat foto's van tijdens de restauratie.
jasbeschermers en kettingkast waren niet meer te redden helaas maar ook niet origineel voor zover ik weet.
allerlicht kabel lag doormidden dus ook nieuwe door het pijpje getrokken en door de boog van het achterspatbord(wat geen leuk werk is) maar wel een prestatie is als het dan ook weer allemmaal werkt
2015-07-23 16.13.22.jpg
2015-07-23 16.13.22.jpg (307.57 KiB) 6144 keer bekeken
2015-07-23 16.14.59.jpg
2015-07-23 16.14.59.jpg (420.36 KiB) 6144 keer bekeken
en dan de foto hoe dit heertje is geworden, twee maanden verder, ethisch nog niet helemaal verantwoord maar technisch perfect.
2015-09-19 15.24.18.jpg
2015-09-19 15.24.18.jpg (245.49 KiB) 6144 keer bekeken
en terug kijkende op hoe ik aan de onderdelen ben gekomen durf ik wel te zeggen dat deze heer nog niet aan de fietsenhemel toe was, maar weer het asfalt op wilde en kilometers maken. wat hij sinds die tijd ook heeft gedaan, op dit moment alweer bijna 800km mee gereden, met als enige euvels dat de voorste stangrem scharnier schroef knapte door slijtage. en dat een lampje knapte.

tot dusver weer up to date.

groet,

Don.
Mijn sport is transport.
Bommel

Re: Gazelle Nr. 8 die weer de weg op wilde

Bericht door Bommel »

Mooie redding van een oude fiets, fijn dat ie nu weer gebruikt wordt waar ie voor gemaakt is.
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Hoi Don,
Mooi verslag, leuk dat het allemaal als een puzzeltje in elkaar ging passen. Succes, kom hem op het Lustrumfeest maar showen!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
cowboy don

Hallo,

Wanneer is dat Lustrumfeest dan?
kan hem niet in de evenementenkalender vinden.

Groet,

Don.
Mijn sport is transport.
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Het lustrumfeest: 2-5 juni, 25 jaar Oude Fiets. Zie de evenementenkalender.

Groet,
Hans
cowboy don

Hallo,

Oké, ik wist niet dat dat zo heette.
helaas kan ik waarschijnlijk alleen in het weekend aangezien het midden in mijn eindexamen weken valt :(. maar als ik dat weekend wel kan kom ik zeker.

Groet,

Don.
Mijn sport is transport.
Plaats reactie