ijzer glad maken
ijzer glad maken
Wellicht heeft iemand de gouden tip.
Ik probeer een flink verroest frame uit de jaren dertig glad te krijgen. De roest is zodanig dat een 'bobbelig' oppervlak is ontstaan. Gelukkig is het frame nergens rot, de aanwezige roest gaat weg, maar het oppervlak wordt ondanks schuren en schuursponsjes niet mooi glad.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Hans
Ik probeer een flink verroest frame uit de jaren dertig glad te krijgen. De roest is zodanig dat een 'bobbelig' oppervlak is ontstaan. Gelukkig is het frame nergens rot, de aanwezige roest gaat weg, maar het oppervlak wordt ondanks schuren en schuursponsjes niet mooi glad.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Hans
Re: ijzer glad maken
Hans,
Als het frame totaal roestvrij is kun je het warm maken met gasbrander en dan bewerken met smeer tin.(warm dus niet heet)
Of je kunt hem in de spuitplamuur zetten (spuitbus)
Met dit kun je de gaatjes mooi op vullen
Veel succes Gerrit
Als het frame totaal roestvrij is kun je het warm maken met gasbrander en dan bewerken met smeer tin.(warm dus niet heet)
Of je kunt hem in de spuitplamuur zetten (spuitbus)
Met dit kun je de gaatjes mooi op vullen
Veel succes Gerrit
Bedankt voor de tip Gerrit, ik ga me hier eens in verdiepen.
Groet,
Hans
Groet,
Hans
of gewoon polijsten, net als je met sturen doet voor het vernikkelen. Maar je gaat hem toch lakken? Dat is wat oneffenheid zo weg.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ik ga hem inderdaad helemaal opnieuw lakken Maarten. Er zit amper verf op, dus dat kan zonder gewetensbezwaren. Er zitten nog aardig wat putjes in na het nodige voorwerk (staalborstel, schuren) en ik wil het geheel wel zo strak mogelijk krijgen, als ik toch bezig ben.
Zal ook eens kijken wat polijsten op kan lossen (heb gelukkig een 'proefframe' in dezelfde staat, dus kan me wat experimenten permitteren).
Groet,
Hans
Zal ook eens kijken wat polijsten op kan lossen (heb gelukkig een 'proefframe' in dezelfde staat, dus kan me wat experimenten permitteren).
Groet,
Hans
Om het te verduidelijken: het oppervlak doet nog het meest denken een een sinaasappelhuid...
als je gaat lakken kun je er toch een beetje plamuur op doen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Had ik ook aan gedacht. Weet alleen niet of dat een toekomstbestendige oplossing is...
op elke auto zit het ook. Maar het hangt erg af van de uitstraling die je wilt. En ga je hem dagelijks gebruiken en buiten stallen?
Ik vind een beetje roestig en verweerd vaak wel mooi. En een probleem van plamuur is dat het lichte krassen geeft als de bovenliggende laklaag eens een kras oploopt.
Wat ik soms doe is laag na laag zwarte verf erop, elke keer weer afschuren, tot de ergste putten gevuld zijn.
Duurt wel lang hoor!
Ik vind een beetje roestig en verweerd vaak wel mooi. En een probleem van plamuur is dat het lichte krassen geeft als de bovenliggende laklaag eens een kras oploopt.
Wat ik soms doe is laag na laag zwarte verf erop, elke keer weer afschuren, tot de ergste putten gevuld zijn.
Duurt wel lang hoor!
Hij zal zeker niet in weer en wind worden gebruikt, maar moet wel tegen een stootje kunnen. Tegelijk mag duidelijk zijn dat het een oud beestje is.
Wat ik nu denk: inderdaad met verschillende lagen en schuren de ergste putjes wegwerken. Dan blijf je wat zien, maar draagt bij aan de uitstraling. Veel werk, maar niet erg, het kan tussendoor. Wat voor verf adviseer je? En misschien op zeker moment Owatrol voor de ultieme bescherming? Ik hen nog een blik staan.
Wat ik nu denk: inderdaad met verschillende lagen en schuren de ergste putjes wegwerken. Dan blijf je wat zien, maar draagt bij aan de uitstraling. Veel werk, maar niet erg, het kan tussendoor. Wat voor verf adviseer je? En misschien op zeker moment Owatrol voor de ultieme bescherming? Ik hen nog een blik staan.