ijzer glad maken

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
maartenB

Re: ijzer glad maken

Bericht door maartenB »

Owatrol geeft geen ultieme bescherming, het is een mooi middel om roestige metalen te conserveren. Over lak is het niet aan te bevelen. In feite is het olie die indikt. De hechting op lak is matig en het zou in principe kunnen gaan bladderen. Jasper heeft zelfs ooit geconstateerd dat het zijn originele lak beschadigde.
Ik gebruik altijd Tenco Ferro, de koop bij de Boerenbond en via internet. Zowel uit pot als in spuitbus. Gebruik ik zonder grondlaag. De laatste laag schuur ik op met papier 600 en daarna polishen met Commandant tot het glanst.
Let op dat het iets 'modderiger' is dan de oorspronkelijke hoogglans fietslakken. Minder 'diep zwart'. Dus als je wilt bijkleuren moet je iets anders verzinnen.
Mijn Sunbeam heeft na 80 jaar al een beetje zo'n modderige kleur, daar heeft het bijlakken met Tenco Ferro echt een fantastisch resultaat gehad. Kun jij het verschil zien?
Bijlagen
IMAG1730.jpg
IMAG1730.jpg (112.57 KiB) 1697 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
hansvdw

Re: ijzer glad maken

Bericht door hansvdw »

Dank Maarten, dan wordt dat mijn marsroute. Over enige tijd hoop ik de resultaten te kunnen laten zien.

Groet,
Hans
Plaats reactie