Restauratie Triumph herenfiets 1909
Restauratie Triumph herenfiets 1909
Jaren terug vond ik in Engeland een hoge herenfiets te koop, ik meen voor 30 pond. Mijn gezinnetje lachte me uit toen ik hem kocht! Bij terugkomst in Nederland bleek het een Triumph uit 1909 te zijn. Later ging de fiets als ruil voor bewezen diensten naar Maarten Waarlé, nog weer later ging hij weer naar mij.
Hele interessante en flink hoge (27 inch) fiets van een Engels topmerk. De ketting wordt gespannen met een excentrische trapas. De remmen worden bediend met 'inverted levers', zoals de Solex ze later ook had. De kettingkast is vast deel van het frame en niet demontabel. Helaas missen er nogal wat delen.
Ik ga er in de loop van dit jaar werk van maken. Vandaag begonnen!
Hele interessante en flink hoge (27 inch) fiets van een Engels topmerk. De ketting wordt gespannen met een excentrische trapas. De remmen worden bediend met 'inverted levers', zoals de Solex ze later ook had. De kettingkast is vast deel van het frame en niet demontabel. Helaas missen er nogal wat delen.
Ik ga er in de loop van dit jaar werk van maken. Vandaag begonnen!
- Bijlagen
-
- Engelse onbekende fiets circa 1910 004.jpg (168.63 KiB) 7700 keer bekeken
-
- 002.JPG (723.59 KiB) 7700 keer bekeken
-
- P1010055.jpg (60.21 KiB) 7700 keer bekeken
-
- P1010056.jpg (98.85 KiB) 7700 keer bekeken
-
- P1010057.jpg (71.63 KiB) 7700 keer bekeken
-
- P1010059.jpg (119.17 KiB) 7700 keer bekeken
-
- P1010062.jpg (152.83 KiB) 7700 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Een van de vitale missende onderdelen is het voorspatbord, Het achterscherm is gelukkig wel origineel, dus ik weet welk model erop hoort te zitten.
Maar hoewel destijds veel gemaakt, is er met geen mogelijkheid aan te komen. Daarom vandaag zelf een scherm gemaakt, op basis van een Frans 'camelback' scherm, het lijkt een beetje op Fongers maar is vlakker.
Eerst had ik al een proefje genomen met een mal, waarop ik de 'ronde top' van de camelback vlak tikte. Maar de randen werden niet scherp genoeg en ik kreeg toch kleine deukjes. Maarten W leende mij gisteren een persje dat hij gemaakt heeft. Uit aluminium heb ik twee rolletjes gedraaid en het resultaat mag er wezen! Een zeldzaam Triumph spatbord.
Maar hoewel destijds veel gemaakt, is er met geen mogelijkheid aan te komen. Daarom vandaag zelf een scherm gemaakt, op basis van een Frans 'camelback' scherm, het lijkt een beetje op Fongers maar is vlakker.
Eerst had ik al een proefje genomen met een mal, waarop ik de 'ronde top' van de camelback vlak tikte. Maar de randen werden niet scherp genoeg en ik kreeg toch kleine deukjes. Maarten W leende mij gisteren een persje dat hij gemaakt heeft. Uit aluminium heb ik twee rolletjes gedraaid en het resultaat mag er wezen! Een zeldzaam Triumph spatbord.
- Bijlagen
-
- 2 verschillende borden, de vlakke is van Triumph
- IMG_4876.jpg (230.37 KiB) 7700 keer bekeken
-
- IMG_4877.jpg (150.45 KiB) 7700 keer bekeken
-
- paar keer erdoorheen halen, steeds strakker stellen
- IMG_4879.jpg (172.06 KiB) 7700 keer bekeken
-
- IMG_4881.jpg (148.24 KiB) 7700 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
mooi gedaan dat spatbord Maarten, respect.
en wat een mooi eigenwijze fiets!
en wat een mooi eigenwijze fiets!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
Ha Maarten,
Ziet er super uit hoe het spatbord geworden is.
Industrieel strak!
Nu de naven nog als uitdaging...
Groeten,
Maarten
Ziet er super uit hoe het spatbord geworden is.
Industrieel strak!
Nu de naven nog als uitdaging...
Groeten,
Maarten
Ziet er goed uit Maarten , mooi gedaan .
Wat een leuke fiets ,
Kettingkast als dragend deel van de achter vork is dat vaker gedaan ?
Ik heb nog niet eerder gezien .
Mooi de remmen die er op zitten , ben zelf bezig met de voor rem van m'n Burgers 1907 waar van de kabels ook door het stuur gaan .
Wat een leuke fiets ,
Kettingkast als dragend deel van de achter vork is dat vaker gedaan ?
Ik heb nog niet eerder gezien .
Mooi de remmen die er op zitten , ben zelf bezig met de voor rem van m'n Burgers 1907 waar van de kabels ook door het stuur gaan .
Súper zoals je dat spatbord hebt gemodificeerd. Complimenten!
En die trapas is natuurlijk ook echt helemaal geweldig mooi.
Je had de fiets al aan me laten zien maar ik begin hem steeds mooier te vinden
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
En die trapas is natuurlijk ook echt helemaal geweldig mooi.
Je had de fiets al aan me laten zien maar ik begin hem steeds mooier te vinden

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
weer wat verder gegaan afgelopen week. Het roestige metaalwerk gespoten met een spuitbusje en weer afgeschuurd, soms 2x, tot alle zwarte delen dezelfde verweerde structuur hebben.
Daarnaast spatbordstangen (vrij specifiek model) en het steuntje van voorscherm aan voorvork nagemaakt. Groot voordeel is dat op de website van Oldbike diverse Triumph fietsen uit de jaren 10-20 staan en dat ik hier een zeer gave en complete Triumph damesfiets heb uit ca 1919 (met dank aan Maarten W.)
Daarnet de onderdeeltjes even vernikkeld.
Ik doe dat tegenwoordig gewoon koud.
Ik zal er weleens een stukje over schrijven in het forumdeel met technische tips.
Ik geloof dat de problemen van zelf vernikkelen zeer worden overschat.
Daarnaast spatbordstangen (vrij specifiek model) en het steuntje van voorscherm aan voorvork nagemaakt. Groot voordeel is dat op de website van Oldbike diverse Triumph fietsen uit de jaren 10-20 staan en dat ik hier een zeer gave en complete Triumph damesfiets heb uit ca 1919 (met dank aan Maarten W.)
Daarnet de onderdeeltjes even vernikkeld.
Ik doe dat tegenwoordig gewoon koud.
Ik zal er weleens een stukje over schrijven in het forumdeel met technische tips.
Ik geloof dat de problemen van zelf vernikkelen zeer worden overschat.
- Bijlagen
-
- IMAG1798.jpg (879.25 KiB) 7600 keer bekeken
-
- IMAG1807.jpg (985.91 KiB) 7600 keer bekeken
Wordt wel een aardig projectje Maarten! Galvaniseren is een interessant onderdeel van de restauratie. Waar heb je de ophanging van het voorspatbord van gemaakt?
Is het ook mogelijk RVS te galvaniseren? Ik dacht dat je RVS wel zo kon bewerken dat je aan de oppervlakte wat wegbijt, zodat het nikkel meer naar voren komt in de glans?
Is het ook mogelijk RVS te galvaniseren? Ik dacht dat je RVS wel zo kon bewerken dat je aan de oppervlakte wat wegbijt, zodat het nikkel meer naar voren komt in de glans?
Sportief fietsend!
Ik vind dat RVS op zich al een beetje nikkelglans heeft. Ik gebruik het zelden omdat ik een beetje aanroesten wel mooi vind.
Dat steuntje is opgebouwd uit drie stukjes aan elkaar gelast staal, waarvan de bovenste tot een ringetje was gedraaid. Zit zeker een halve dag werk in.
Zoals ik elders al schreef hangt het project nu op de naven. Voor moet die specifieke 'adjusting hub' Triumph naaf komen, achter een X naaf. Die X heb ik wel liggen, maar het binnenwerk is zeer versleten. Hoe reviseer ik die? Jij ideetjes of onderdelen?
Dat steuntje is opgebouwd uit drie stukjes aan elkaar gelast staal, waarvan de bovenste tot een ringetje was gedraaid. Zit zeker een halve dag werk in.
Zoals ik elders al schreef hangt het project nu op de naven. Voor moet die specifieke 'adjusting hub' Triumph naaf komen, achter een X naaf. Die X heb ik wel liggen, maar het binnenwerk is zeer versleten. Hoe reviseer ik die? Jij ideetjes of onderdelen?
In diverse advertenties heb ik afgelopen maanden gevraagd naar de specifieke voornaaf voor deze fiets. Uiteindelijk kwam er gewoon een te koop op e-bay in Engeland, zo'n 4 weken terug. Ongelooflijk!
Inmiddels het ik de naaf gereinigd en het is wel leuk om het binnenwerk even te laten zien. De naaf heeft vaste cones op de as en dan zijn de schroefcups in de naaf afstelbaar. Met een ringetje worden ze geborgd. Het principe van de BSA-trapas dus.
Triumph was er nogal trots op, ze noemden dit de disc adjusting hub. Maar Peugeot en Sunbeam gebruikten hetzelfde principe ook, en ik denk nog wel meer merken. De naaf heeft overigens geen enkel spoor van slijtage...
Inmiddels het ik de naaf gereinigd en het is wel leuk om het binnenwerk even te laten zien. De naaf heeft vaste cones op de as en dan zijn de schroefcups in de naaf afstelbaar. Met een ringetje worden ze geborgd. Het principe van de BSA-trapas dus.
Triumph was er nogal trots op, ze noemden dit de disc adjusting hub. Maar Peugeot en Sunbeam gebruikten hetzelfde principe ook, en ik denk nog wel meer merken. De naaf heeft overigens geen enkel spoor van slijtage...
- Bijlagen
-
- ebay Triumph hub.jpg (156.38 KiB) 7393 keer bekeken
-
- Untitled (1).jpg (200.11 KiB) 7393 keer bekeken
-
- IMG_5154.jpg (140.4 KiB) 7393 keer bekeken
-
- IMG_5155.jpg (111.98 KiB) 7393 keer bekeken
-
- IMG_5156.jpg (95.33 KiB) 7393 keer bekeken