Ketting tandem ect.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
allardschaap

Ketting tandem ect.

Bericht door allardschaap »

Hoi,

Ik ben bezig met mijn Locomotief Tandem, de voorste ketting moet vervangen worden. Nu past er geen gewonen fietsketting op (net als bij mijn Engelse Phillips) als je een nw ketting over het voortandwiel legt gaat hij bovenop de tanden liggen, achter is het minder een probleem omdat het tandwiel kleiner is.
Moet hier een transport ketting op?? (als die al bestaan)

Wie weet hoe het zit met de maten van kettingen (afstand van de tanden, steek, breedte, ect.) is er een overzicht van?

Is een bromfietsketting hetzelfde als de ketting van een transportfiets of hystorische fiets?

En waar kan je degelijke kettingen kopen?

Groeten,

Allard
Eysfan

Re: Ketting tandem ect.

Bericht door Eysfan »

Hallo Allard,

De meest voorkomende maten fietsketting zijn 1/2 x 3/32 (veel moderne fietsen en bijna alle met derailleur), 1/2 x 1/8 (gangbare maat voor klassieke fietsen met terugtraprem of naafversnelling) en 1/2 x 3/16 (transportfietsen en lichte brommers). Die 1/2" is de hartafstand van de rolletjes. Die tweede maat is de afstand tussen de schalmen, de m.a..w. de wijdte van de ketting. Die moet overeenstemmen met de dikte van het kettingwiel.

Kan het zijn dat je zo'n moderne smalle 3/32 ketting hebt? Meet maar eens na. De eerstgenoemde twee maten zijn bij de elke fietsenmaker en zaken als Halfords te koop. Voor de laatstgenoemde heb je de meeste kans bij een bromfietszaak. Bromfietsketting van die maat is er in lichte en zware uitvoering. De zware uitvoering heeft hogere schalmen. Als je kettingblad voorzien is van een versterkingsrand vlak onder de tanden is die zware uitvoering niet bruikbaar. Veel fietsen tot in de jaren '50 hebben nog zo'n kettingblad met versterkingsrand.

Succes,
Sjoerd
Plaats reactie