Het is me gelukt een heel oude Torpedo naaf geheel te demonteren. Nu grondig schoonmaken. Er is alleen een kogelkooi blijven zitten (zie foto's) die er niet logisch uit gaat.
Weet iemand hoe dit te doen? Proberen hem eruit te wrikken of is er een betere methode?
Groet,
Hans
Kogelkooi in Torpedo naaf
Kogelkooi in Torpedo naaf
- Bijlagen
-
- image.jpeg (98.22 KiB) 3846 keer bekeken
-
- image.jpeg (84.01 KiB) 3846 keer bekeken
Re: Kogelkooi in Torpedo naaf
Je kijkt nu tegen de stofkap aan (labyrinth-afdichting), daarachter zit de kogelring. Plaats een schroevendraaier tussen beide en wip de stofkap eruit, dan valt de kogelring er ook uit.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Laatst gewijzigd door fietser op 13 apr 2016, 10.12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt fietser, ga ik het zo doen. Het ging wat moeizaam daar dus ik was bang de boel te vernielen.
Groet,
Hans
Groet,
Hans
In de stofkap is geen beweging te krijgen. Wellicht door ouderdom (de naaf is van 1937) of kan het te maken hebben met de labyrinth-afdichting waarvoor een speciale methode nodig is?
Groet,
Hans
Groet,
Hans
Wat ik dan weleens doe is de oude kogels en kooi eruit wurmen en, als de lagerschaal nog goed is (vrijwel altijd is dat zo) er gewoon nieuwe losse kogels in zetten.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ik heb inderdaad de oude kooi inmiddels gesloopt Maarten. Vroeg me al af hoe verder. Lagerschaal ziet er prima uit, die zal ik dan ook vullen met nieuwe losse kogels (met voldoende ruimte, met totaal één kogel ruimte ertussen.
Dank weer voor de respons en groet,
Hans
Dank weer voor de respons en groet,
Hans