Merk van een oude jaren 30 transportfiets
-
Merk van een oude jaren 30 transportfiets
Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor merk onderstaande transportfiets is? Wat ik ervan weet is dat deze fiets in de jaren 30 door een drankenhandel in Friesland is gebruikt.
Alvast bedankt
Alvast bedankt
- Bijlagen
-
- Jaren 30 fiets.JPG (19.08 KiB) 6627 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Merk van een oude jaren 30 transportfiets
Dat is een lastige, omdat het een niet Nederlands model is. Er zijn er hier ook wel wat op de markt gebracht, zoals deze van Brennabor:
http://www.transportfiets.net/2007/09/1 ... port-1920/ Maar dit model zie je voornamelijk in het buitenland.
Als je bijvoorbeeld in google zoekt op "Betriebsfahrrad" dan zie je een hele reeks duitse transportfietsen met deze configuratie, van zeer oud tot modern. Een lang gebruikt model dus.
http://www.transportfiets.net/2007/09/1 ... port-1920/ Maar dit model zie je voornamelijk in het buitenland.
Als je bijvoorbeeld in google zoekt op "Betriebsfahrrad" dan zie je een hele reeks duitse transportfietsen met deze configuratie, van zeer oud tot modern. Een lang gebruikt model dus.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Hoi Jeroen, dank voor je reactie ik ben al een stuk wijzer geworden.
Ook Engelse transportfietsen zien er over het algemeen zo uit .
Er was ook een merk Leonidas uit Tegelen die een dergelijk model produceerden .
Er was ook een merk Leonidas uit Tegelen die een dergelijk model produceerden .
- Bijlagen
-
- Leonidas 1925.jpg (496.51 KiB) 6575 keer bekeken
-
Wauw, bedankt voor de info!
Fiets heb ik inmiddels opgeknapt maar wel in originele staat gehouden!
Fiets heb ik inmiddels opgeknapt maar wel in originele staat gehouden!
-
Foto
- Bijlagen
-
- Transportfiets2.jpg (719.98 KiB) 6561 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Er zijn wat technische details die kunnen helpen met het dateren. De achternaaf, mits nog origineel, kan een ingeslagen jaartal hebben. Hetzelfde geld voor de trapas (moet je hem er wel uithalen. Zowiezo is die openmaken, reinigen en smeren aan te raden). Framenummers helpen alleen als het merk bekend is, en daarvan een relatie tussen nummer en productie data bekend is. Daarnaast blanke delen warden tot ca. 1930 alleen vernikkeld, pas daarna verchroomd. En aanvankelijk was chroom alleen voor luxere fietsen. Ik weet niet wanneer verzinken van spaken algemeen ingebruik kwam, maar in prijscouranten uit de jaren '20 en '30 kom ik vaak tegen dat spaken of vernikkeld, of RVS of zwart gelakt staal waren. Daarnaast zijn bij Nederlandse transportfietsen de baggage frames altijd uit platstaf, hoekprofiel of U-profiel gemaakt en geklonken, en nooit uit buis. Maar dat kan natuurlijk anders zijn voor dit soort fietsen.
N.b. het zadel wat je hebt gemonteerd is niet een transportfiets zadel. Ik zie in de folders op Transportfiets.net dat er geen zadels met dubbele strop op dit soort fietsen zit zoals bij Nederlandse transportfietsen. Dan is een Lepper drieveer meer nauwkeurig. Maar dat mag je natuurlijk zelf beslissen
N.b. het zadel wat je hebt gemonteerd is niet een transportfiets zadel. Ik zie in de folders op Transportfiets.net dat er geen zadels met dubbele strop op dit soort fietsen zit zoals bij Nederlandse transportfietsen. Dan is een Lepper drieveer meer nauwkeurig. Maar dat mag je natuurlijk zelf beslissen

-
Scherp opgemerkt Jeroen
, er zat een ander zadel op dit was de enige die ik zo nog voor handen had. En hij valt wel lekker op
Bedankt voor je tips, heb jij dan het idee dat deze fiets van een ouder of jonger bouwjaar is? De verkoper gaf namelijk aan dat deze fiets in de jaren 30 gebruikt zou zijn voor de slijterij van zijn vader.

Bedankt voor je tips, heb jij dan het idee dat deze fiets van een ouder of jonger bouwjaar is? De verkoper gaf namelijk aan dat deze fiets in de jaren 30 gebruikt zou zijn voor de slijterij van zijn vader.
Mooie fiets, en lijkt ook wel op een Deense transportfiets die ik al heel lang heb.
Ooit toen ik nog met de ouders op vakantie ging gekocht bij een kledingwinkel in Aalestrup op Jutland.
Ze waren van plan de fiets als 'uithangbord' te gebruiken, maar omdat ik er zo om zeurde verkochten ze 'm aan mij.
In Aalestrup staat trouwens een erg leuk fietsmuseum (althans tot 1997 toen ik er voor het laatst was)
De fiets is op de camping uitelkaar geschroefd want anders paste het niet in de bagage, en zo heeft het jarenlang in onderdelen in de schuur gelegen.
Voor de foto heb ik de belangrijkste delen even in elkaar gestoken.
Het ding is nog steeds zo roestig als toen, alleen de voorvork heb ik ooit in de grondverf gezet.
Ik heb geen idee hoe oud de fiets is, de Torpedo achternaaf heeft de letter K wat zou duiden op 1967, maar als ik de ambachtelijk geschilderde belettering op het reclamebord zie doet het ook weer ouder aan.
De achternaaf zou natuurlijk vervangen kunnen zijn.
Het merk van deze fiets is 'Harald Peterson Specialforretning i Cycler og Symaskiner' (speciaalzaak in fietsen en naaimachines) uit Aalborg.
Het lijkt me dat ze deze fiets niet zelf maakten, maar alleen bestickerden.
Ik heb trouwens verder niks kunnen vinden over deze firma.
Ik vind de gelijkenis met uw fiets wel treffend, vooral qua stuur en voorrek (alleen verschilt de staat van onderhoud een beetje
.
De bandenmaat op mijn fietsje is vóór 20x2-1 3/4 en achter 24x2-1 3/4 (Jylland Transport)
Het fietsje is nog best aan het gewicht, al vind ik het materiaal van de spatborden érg dun (achter heeft de roest er al een paar flinke happen uit gegeten)
Ooit toen ik nog met de ouders op vakantie ging gekocht bij een kledingwinkel in Aalestrup op Jutland.
Ze waren van plan de fiets als 'uithangbord' te gebruiken, maar omdat ik er zo om zeurde verkochten ze 'm aan mij.
In Aalestrup staat trouwens een erg leuk fietsmuseum (althans tot 1997 toen ik er voor het laatst was)
De fiets is op de camping uitelkaar geschroefd want anders paste het niet in de bagage, en zo heeft het jarenlang in onderdelen in de schuur gelegen.
Voor de foto heb ik de belangrijkste delen even in elkaar gestoken.
Het ding is nog steeds zo roestig als toen, alleen de voorvork heb ik ooit in de grondverf gezet.
Ik heb geen idee hoe oud de fiets is, de Torpedo achternaaf heeft de letter K wat zou duiden op 1967, maar als ik de ambachtelijk geschilderde belettering op het reclamebord zie doet het ook weer ouder aan.
De achternaaf zou natuurlijk vervangen kunnen zijn.
Het merk van deze fiets is 'Harald Peterson Specialforretning i Cycler og Symaskiner' (speciaalzaak in fietsen en naaimachines) uit Aalborg.
Het lijkt me dat ze deze fiets niet zelf maakten, maar alleen bestickerden.
Ik heb trouwens verder niks kunnen vinden over deze firma.
Ik vind de gelijkenis met uw fiets wel treffend, vooral qua stuur en voorrek (alleen verschilt de staat van onderhoud een beetje

De bandenmaat op mijn fietsje is vóór 20x2-1 3/4 en achter 24x2-1 3/4 (Jylland Transport)
Het fietsje is nog best aan het gewicht, al vind ik het materiaal van de spatborden érg dun (achter heeft de roest er al een paar flinke happen uit gegeten)
- Bijlagen
-
- 003.JPG (167.12 KiB) 6525 keer bekeken
-
- 001.JPG (426.32 KiB) 6525 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Mijn eerste ingeving is dat hij waarschijnlijk later is, maar ik kan het mis hebben. Ook het ingebouwde achterlicht is iets van na de oorlog, maar dat spatbord kan ooit vervangen zijn. Het is in ieder geval mijn ervaring dat de herinneringen niet zo betrouwbaar zijn over wanneer zo'n fiets al in gebruik was. Vaak betekent dat dat een vergelijkbare fiets toen gebruikt was, maar dat die van toen ooit vervangen is door een nieuwer exemplaar bijvoorbeeld. Soms is het omgekeerde ook waar. Ik had een bakfiets uit de jaren '50 gekocht, die toen gebruikt werd door een bollenboer. Maar die bleek veel ouder te zijn van ergens rond 1930, maar eerder ervoor dan erna. Die was dus al oud toen die bollenboer hem in gebruik nam.