Hallo,
Een dames-Fongers vanuit de schuur gehaald. Volgens het dateringsdocument van Fongers.net kan ik uitmaken:
D55 ingeslagen in balhoofdlug zou betekenen D=standaardmodel; zou 55 de grootte van het kader zijn?
framenummer op de linker zadellug is moeilijk leesbaar (zowel op foto als " in 't echt"): Ik voel een N, maar op foto en goudkleurig geverfd lijkt het op een V, en dan 17042 ...en waarbij 'achter' de 0 nog iets anders blijkbaar ingeslagen werd .... ra ra ra: wie verduidelijkt? En een N zou duiden op 1942; een V zou duiden op 1954. Vooraleer ik met schuurpapier er aan begin, kunnen jullie a.h.v. andere kenmerken het ene of het ander jaartal er op plakken?
Banden zijn niet origineel; welke banden horen op zo 'n fiets? Zwart? Crème? Tweekleurig?
Ook het zadel werd vervangen; de eigenaar wiens grootmoeder de fiets was, vertelde dat het een lederen zadel was; welk type of merk?
Het chroom is toch wel serieus gepikkeld: welke wondermiddelen stellen jullie voor?
Verder lijkt de fiets heel origineel: enkelvoudig groen gebiesd, met mooi werkend Philidine koplamp; achterlicht en dynamo functioneren nog goed. Originele gebiesde velgen; linnen kettingbeschermer nog in redelijke staat.
Kortom, een fiets naar mijn gevoel die terug opgepoetst moet worden, en de patine van de jaren behouden.
Dank voor jullie advies,
Denis
fongers schuurvondst
-
fongers schuurvondst
- Bijlagen
-
- Afb10831.jpg (35.31 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10834.jpg (30.22 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10830.jpg (125.53 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10851.jpg (64.14 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10850.jpg (57.88 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10847.jpg (108.12 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10844.jpg (52.2 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10841.jpg (36.54 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10840.jpg (74.36 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10839.jpg (66.38 KiB) 4036 keer bekeken
-
- Afb10846.jpg (100.63 KiB) 4036 keer bekeken
Re: fongers schuurvondst
In een veel betere staat dan een DF55 waar ik mee bezig ben.
Ook het chroomwerk ziet er best patent uit, dat zou ik met de fijnste staalwol (00) gedrenkt in owatrol lekker schoonboenen.
Volgens mij is het dan weer als nieuw.
Het frame zou ik alleen in de (lijn) olie zetten denk ik, want de lak is nog aardig gaaf.
Van mijn fiets is de lak bijna 'verdampt' en alleen de groene biezen zijn enigszins heel gebleven.
Bijgaande foto's zijn van het stuur van mijn Fongers, voor en na het poetsen.
Omdat het chroomwerk behoorlijk aangetast was, heb ik na het polijsten met fijne staalwol en owatrol, terwijl deze nog wat nattig was, stevig nagewreven met propjes aluminiumfolie.
Een beetje een paardemiddel, maar het effect is toch beter dan bruine vlekken in het chroom (mijns inziens dan).
Doordat de owatrol nog niet opgedroogd was, heeft het met de aluminiumdeeltjes- volgens mij- een soort aluminiumverf gevormd.
De tijd zal het leren, maar chroom zal het nooit worden.
Het was overigens een prutswerkje om de remhevels weer terug op het stuur te schroeven, want er zitten losse moeren-op-plaatjes binnen in het stuur, en die kan je niet even met je vinger op hun plek houden...
Succes met deze mooie Fongers!
- Bijlagen
-
- 002.JPG (186.45 KiB) 3972 keer bekeken
Hallo Hendrik,
Framenummer inderdaad wat rommelig ingeslagen. Het zal met de letter V beginnen als ik rest van de fiets beschouw, dus van 1953. Eenvoudigste damesmodel, in redelijke conditie, er is wel wat moois van te maken. Terug naar origineel zal echter niet makkelijk zijn als het bijvoorbeeld gaat over de kettingkast. Er horen witte banden zonder strips op.
groet, Jos Rietveld
Framenummer inderdaad wat rommelig ingeslagen. Het zal met de letter V beginnen als ik rest van de fiets beschouw, dus van 1953. Eenvoudigste damesmodel, in redelijke conditie, er is wel wat moois van te maken. Terug naar origineel zal echter niet makkelijk zijn als het bijvoorbeeld gaat over de kettingkast. Er horen witte banden zonder strips op.
groet, Jos Rietveld
-
Hallo,
Dit weekeinde wat proberen te poetsen: de truc met het zilverpapier heeft deftig gewerkt, en stuur en koplamp zijn terug heel deftig geworden.
En Jos, hierbij toch nog een foto van het framenummer: 'komiek' om te zien dat de 0 blijkbaar 90° gedraaid was, en daardoor heel rommelig is geworden.
Maar is dit toch wel geen N ipv een V?
En waarom is die 1 ook zo breed ingeslagen? Is dit wel een 1, want eigenlijk t.o.v. de andere nummers helemaal niet scherp ingeslagen ...? Of m.a.w. hoe werd een 1 ingeslagen: als een rechtstaand streepje, of effectief met een schuin kapje bovenaan en mogelijk nog een voetje onderaan? Wie heeft er een framenummer met een 1?
MVG
Denis
Dit weekeinde wat proberen te poetsen: de truc met het zilverpapier heeft deftig gewerkt, en stuur en koplamp zijn terug heel deftig geworden.
En Jos, hierbij toch nog een foto van het framenummer: 'komiek' om te zien dat de 0 blijkbaar 90° gedraaid was, en daardoor heel rommelig is geworden.
Maar is dit toch wel geen N ipv een V?
En waarom is die 1 ook zo breed ingeslagen? Is dit wel een 1, want eigenlijk t.o.v. de andere nummers helemaal niet scherp ingeslagen ...? Of m.a.w. hoe werd een 1 ingeslagen: als een rechtstaand streepje, of effectief met een schuin kapje bovenaan en mogelijk nog een voetje onderaan? Wie heeft er een framenummer met een 1?
MVG
Denis
- Bijlagen
-
- Afb10854.jpg (336.07 KiB) 3912 keer bekeken
oorspronkelijk zat er een drieveers leren zadel op van het merk Fongers.
Ik heb er wel een over als je wilt. Stuur me maar een PM. Verder kun je in de documentatiebank van de club kijken voor catalogi. Je bent toch lid van de club?
Ik heb er wel een over als je wilt. Stuur me maar een PM. Verder kun je in de documentatiebank van de club kijken voor catalogi. Je bent toch lid van de club?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Vreemde inslag van het framenummer inderdaad; dat zie je niet vaak bij Fongers. Ik houd het voorlopig toch op een V, omdat Fongers nooit cursieve letters heeft ingeslagen (je kunt ook een cursieve N lezen). De platliggende 0 is merkwaardig.
groet, Jos
groet, Jos