Trapas afgebroken EMPO 645763 S

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
mvisschedijk

Trapas afgebroken EMPO 645763 S

Bericht door mvisschedijk »

Beste forumleden,

Om lekker te toeren met mijn zoon van vijf heb ik in de kringloopwinkel een EMPO gekocht (leuk detail: de kringloopwinkel zit in de oude EMPO fabriek in Vorden) Het is een degelijke fiets waar ik een extra zadel opgezet heb en voetsteuntjes die ik een tijdje geleden via dit Forum gekregen heb van Rene van Gammeren.
Helaas verloor ik afgelopen week tijdens een ritje een trapper. Mijn trapas bleek volledig afgebroken.
Dit wordt dus een gevalletje volledig nieuwe trapas? Hoe zou ik aan zo'n trapas kunnen komen? En is de oude makkelijk te demonteren? En een "nieuwe" goed te monteren?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Maarten Visschedijk (Warnsveld)
Bijlagen
EMPO 645763 S
EMPO 645763 S
image3.JPG (643.22 KiB) 6189 keer bekeken
EMPO 645763 S
EMPO 645763 S
image2.JPG (403.52 KiB) 6189 keer bekeken
Gebroken trapas
Gebroken trapas
image1.JPG (624.56 KiB) 6189 keer bekeken
Maarten Waarlé

Re: Trapas afgebroken EMPO 645763 S

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Maarten,

Lijkt me een vervelende ervaring zo`n crank opeens verliezen.

Het type trapas is wat we noemen type BSA.
Dat houdt in dat als je de cup aan gebroken kant uit het frame hebt geschroefd (normale rechtse draad tegen de klok in los) en de spie uit de crank van tandwielkant hebt gehaald (pas op met hamers voor het kettingkastdoek)de as er in principe gewoon uit kan. Eventueel zit ze nog wel stroef in de crank aan tandwielkant maar de kettingkast en ketting hoeven er in theorie niet af.
Als je de as in handen hebt moet je meten hoe ver de conussen van elkaar staan. De as dikte is bijna altijd de zelfde maar de lengte en waar de conussen zitten is nog al verschillend.
Een nieuwe as moet ongeveer (+/- 2 mm) kloppen met de oude.

Daarna weer met kogeltjes 1/4 inch en vet in elkaar zetten,(lange kant aan ketting kant) en klaar is kees.

Groeten,
Maarten
mvisschedijk

Bedankt Maarten voor je uitgebreide reactie. Ik ga er mee aan de slag. Wat is de beste manier om aan een "nieuwe" te komen? Marktplaats? een beurs? Of hier op het forum een oproepje plaatsen?
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze fiets... Ik heb hem voor een paar tientjes gekocht, dus om er een nieuwe trapas in te zetten van €50 (?) Is hij dat waard? Maar weg doen/slopen voor onderdelen kan ik ook niet echt over mijn hart verkrijgen... Hij is tenslotte al een jaartje of... 45?... (ouder dan ik ben ;)

Ik ben benieuwd naar jouw/ jullie mening.

Groet Maarten
Laatst gewijzigd door mvisschedijk op 18 apr 2016, 20.39, 1 keer totaal gewijzigd.
maartenB

Bericht door maartenB »

zet het eerst maar eens op dit forum. Zo'n bijzondere as zal het niet zijn en veel mensen hebben ze gewoon op voorraad. Kost zeker geen 50 euro!!!
Overigens zie ik wel regelmatig dikteverschillen, soms maar 2/10 e millimeter...
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Vaak ook slijtage door wringing, dan is de maat ook veranderd.
Sportief fietsend!
Nicolas

Bericht door Nicolas »

Uiterst vreemd dat zo'n as afbreekt, doet mij denken dat mijn neef 30 jaar geleden een goedkope merkfiets bij de Kwamtum kocht, waarbij zijn stuur(pen)spontaan afbrak.
mvisschedijk

Ik heb hem uit elkaar gehaald. Zie foto. Is dit de afstand waar het om gaat? 5,2 cm?
En de asdikte? Meet ik die zo goed? 16,2 mm.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (139.57 KiB) 6114 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (166.64 KiB) 6114 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Nicolas schreef:Uiterst vreemd dat zo'n as afbreekt, doet mij denken dat mijn neef 30 jaar geleden een goedkope merkfiets bij de Kwamtum kocht, waarbij zijn stuur(pen)spontaan afbrak.
Mijn zoon trapte laatst ook bij zijn Juncker uit 1965 de as doormidden. Stoere jongen of metaalmoeheid?
Ik zal morgen kijken wat ik heb liggen voor je Empo. En dan vind ik de totale lengte van de as en van de buiten de cones uitstekende einden ook wel fijn om te weten.
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Nog even wat je moet meten:
- Asdikte
- Totale aslengte
- Afstand linkercone tot uiteinde
- Afstand rechtercone tot uiteinde (dit is de belangrijkste en bepalend voor je kettinglijn

Succes!

Wat staat er verder nog meer aan nummers op de as?

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
mvisschedijk

Super dat je wilt kijken of je iets hebt Maarten.
De volledige lengte is 14 cm. Het korte deel is 4 cm, het lange deel is 4,5 cm.

@Y: het cijfer 0 staat er op.

Groet, Maarten
Plaats reactie