Goedendag.
Alweer heel lang hangt bij mij in de schuur een Gazelle damesfietsframe met deels afgezaagde zadellug.
We vonden het in het tuinschuurtje van een huis in Groningen dat vrienden gekocht hadden, en waar ik aan het verbouwen was.
Door de zaagactie zijn er maar drie cijfers van het framenummer over, en meer dan een frame met trapas was er niet.
Wel zit er een transfer op de balhoofdbuis, en er zit een dikke Thomson trapas in met een boring voor een smeernippel (denk ik) aan de kettingzijde.
Valt er op één of andere wijze toch een datering te verbinden aan dit frame?
Ik ben benieuwd...
Vriendelijke groet, Erwin
Gazelle 'omafiets' frame
Gazelle 'omafiets' frame
- Bijlagen
-
- 008.JPG (366.06 KiB) 3419 keer bekeken
-
- 006.JPG (326.18 KiB) 3419 keer bekeken
-
- 005.JPG (227.52 KiB) 3419 keer bekeken
Re: Gazelle 'omafiets' frame
tussen 1915 en 1925.
Heb je ook een foto van het gehele frame?
Heb je ook een foto van het gehele frame?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Het frame oogt zoals de gangbare damesfiets van Gazelle. De jaren '20 damesfietsen die ik in de documentatiebank zag hebben een soort knikje in de gebogen buis. Dit frame heeft wel de letters 'Gazelle' ingestanst in de onderste balhoofdlug.
- Bijlagen
-
- 007.JPG (269.36 KiB) 3387 keer bekeken
velen denken als de naam arentsen & kolling op een frame staat dat het om een erg oude fiets gaat ; dat gaat niet altijd op ; als gazelle fietsen vroeger [ik ben het geregeld tegengekomen tot op exemplaren ergens tot in begin jaren 50 ] opnieuw gelakt werden door gazelle werd deze transfer vaak gebruikt ipv het balhoofdplaatje; dus helaas is deze waarschijnlijk niet zo oud als het uiterlijk doet vermoeden
Voor mij is het geen teleurstelling hoor. Ik had ook niet het idee dat het een héle oude Gazelle was omdat het merk in de balhoofdlug is gestanst.
Ik heb het frame meegenomen omdat het anders naar het oud-ijzer ging.
En vooral omdat er nog een goede dikke Thomson as in zit die ooit eens van pas zal komen.
Wat betreft die transfers van Gazelle; misschien hadden ze wel een heleboel nog op voorraad liggen, mensen waren best zuinig met materiaal vroeger
Ik heb het frame meegenomen omdat het anders naar het oud-ijzer ging.
En vooral omdat er nog een goede dikke Thomson as in zit die ooit eens van pas zal komen.
Wat betreft die transfers van Gazelle; misschien hadden ze wel een heleboel nog op voorraad liggen, mensen waren best zuinig met materiaal vroeger