Mijn eerste velgen nieuw gespaakt

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Bommel

Mijn eerste velgen nieuw gespaakt

Bericht door Bommel »

Veel van jullie zullen al meerdere velgen opnieuw gespaakt hebben, voor mij waren het de eerste die ik dit weekend gedaan heb.

En wat leuk om hier aan te werken. Met een linkse velg en een uitleg hoe ik een rechtse velg moet spaken heb ik het klusje nog wel een paar keer vervloekt. Via internet nog wat andere informatie gezocht en gisteravond met een biertje erbij voor de 5e keer mijn achtervelg opnieuw gespaakt tot ie naar mijn eigen tevredenheid was.

Deze week nog bij de fietsenmaker alles na laten kijken en op spanning laten zetten en dan kan ik de Gazelle weer opbouwen om de antitankroute mee te rijden.

Afbeelding
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
maartenB

Re: Mijn eerste velgen nieuw gespaakt

Bericht door maartenB »

Ja dat is altijd wel even puzzelen he? Maar wat is no een linkse velg?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik heb al vele wielen gevlochten. De linkse of rechtse velg heeft te maken met in welke richting het eerste spaakgat na het ventiel is uitgeboord.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
maartenB

Bericht door maartenB »

En is daar een reden voor? Rijden Engelsen bijv. op linkse velgen? :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Bommel

Bericht door Bommel »

Dit is een oude Gazelle met volgens mij nog de originele velgen en dat is volgens mij toch wel nederlands. Ook mijn Gazelle uit '41 heeft deze maar de Gazelle uit '53 heeft rechtse velgen. Dus geen idee waarom je linkse of rechtse velgen hebt. Heeft volgens mij ook niet te maken met de kant van de remmen want ik heb voor rechts mijn rem en achter zit die links.

Het grote verschil met linkse en rechtse velgen, tenminste wat ik heb geleerd, is waar je begint met de eerste spaak. Omdat je vanuit de aandrijfkant begint, meestal rechts, kun je bij een linkse velg niet bij het eerste gat naast het ventielgat beginnen omdat die dus links is. Je begint dan aan de andere kant van het ventielgat en werkt verder die kant op.

Afbeelding

Afbeelding
Linkse velg

Afbeelding
Rechtse velg
bron: http://www.velofilie.nl/

Ik heb dan ook mijn velgen een aantal keer opnieuw moeten steken omdat ik qua patroon niet goed uitkwam bij het ventielgat.
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Het is meen ik zo dat over het algemeen die twee verschillende velgen geen probleem vormen maar dat het wel fout kan gaan
als je een trommelrem hebt met aan de kleine flens gedeelde gaten. Daarbij kunnen de spaken maar een kant op namelijk van het gezamenlijke gat af. Wil je dan de twee evenwijdig lopende
spaken (een vanaf de kleine flens en een tegenover en van tegenovergestelde richting)rondom het ventiel uit laten komen dan heb je een linkse dan wel rechtse velg nodig.

Overigens zie ik soms zelfs fabrieksfoto`s waar de spaken bij het ventiel niet evenwijdig lopen. Echt een ramp heb ik het om die reden nooit gevonden. Als de grote jongens het doen...

Groeten,
Maarten
Plaats reactie