Het ambacht wielen vlechten
- HJvMontfort
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Het ambacht wielen vlechten
Sinds een jaar of 2 a 3 houd ik mij zo nu en dan bezig met het spaken van wielen.
Voornamelijk de wielen met ongelijke flensen en de Nuvinchi naven komen bij mij nog al eens voorbij tijdens het werk.
In mijn vrije tijd spaak ik zo nu en dan wat rare wieltjes, zoals nu Shimano Saint 2008 naven die mijn Mtb moeten gaan aandrijven.
Toch zou ik heel graag horen hoe mijn collega fietsfanaten het doen.
Zelf spaak ik vrijwel altijd over 3 en gebruik ik het liefst een zo dik mogelijke spaak.
Ik begin met de spaken die van buiten naar binnen gaan aan de ene flens, begin altijd naast het ventiel en vervolgens doe ik de andere kant.
Hierna ga ik weer kant voor kant de spaken die van binnen naar buiten steken en breng ik vervolgens het wiel op spanning en richt ik het nadien.
Wat mij voornamelijk bezighoud is het conserveren van mijn werk, wat kan ik gebruiken om in het vroegste stadium al roest tegen te gaan, ik had gehoord dat naaimachineolie zou kunnen werken, de spaken hierin dopen en dan opspaken.
Maar als ik in een velg de nippel groter wil en deze uitboor, wat kan ik dan doen om roest tegen te gaan? Blanke lak heeft nooit mijn voorkeur maar wat kan werken?
De laatste tijd Kom ik vrij veel hoogte slagen tegen in de huurfietsen, wat is de beste methode om die ongedaan te maken?
Bij deze wil ik ook graag vragen of mensen goede handboeken hiervoor in de aanbieding hebben, misschien oude schoolboeken of iets dergelijks, dit zou mij zeer interessant lijken!
Voornamelijk de wielen met ongelijke flensen en de Nuvinchi naven komen bij mij nog al eens voorbij tijdens het werk.
In mijn vrije tijd spaak ik zo nu en dan wat rare wieltjes, zoals nu Shimano Saint 2008 naven die mijn Mtb moeten gaan aandrijven.
Toch zou ik heel graag horen hoe mijn collega fietsfanaten het doen.
Zelf spaak ik vrijwel altijd over 3 en gebruik ik het liefst een zo dik mogelijke spaak.
Ik begin met de spaken die van buiten naar binnen gaan aan de ene flens, begin altijd naast het ventiel en vervolgens doe ik de andere kant.
Hierna ga ik weer kant voor kant de spaken die van binnen naar buiten steken en breng ik vervolgens het wiel op spanning en richt ik het nadien.
Wat mij voornamelijk bezighoud is het conserveren van mijn werk, wat kan ik gebruiken om in het vroegste stadium al roest tegen te gaan, ik had gehoord dat naaimachineolie zou kunnen werken, de spaken hierin dopen en dan opspaken.
Maar als ik in een velg de nippel groter wil en deze uitboor, wat kan ik dan doen om roest tegen te gaan? Blanke lak heeft nooit mijn voorkeur maar wat kan werken?
De laatste tijd Kom ik vrij veel hoogte slagen tegen in de huurfietsen, wat is de beste methode om die ongedaan te maken?
Bij deze wil ik ook graag vragen of mensen goede handboeken hiervoor in de aanbieding hebben, misschien oude schoolboeken of iets dergelijks, dit zou mij zeer interessant lijken!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Het ambacht wielen vlechten
interessante vragen. Ben benieuwd naar de reacties van de specialisten.
Als rasechte koppige, eigenwijze doe-het-zelver leer ik met schade en schand. Maar, ... moedwillig of niet, mijn wieltjes staan mooi rond en draaien strak rechtdoor.
De eerste exemplaren heb ik gedaan met een voorbeeld wiel ernaast, en dan maar kopiëren. Die methode kan ik iedereen aanbevelen die aan zijn eerste proefstuk toe is. Op internet vind je eenvoudig bijkomende info.
Gaatjes groter boren: Bij een verchroomde velg zou ik dat nooit doen. Er bestaan verjongde nippels (zien eruit als een 14, maar zijn 13) voor dikke spaken (13) die in een klein gat passen. Dat lijkt me een betere oplossing als het gat groter boren en dan zien weg te roesten.
Bescherming: volgens mijn vlaamse boerenwijsheid zou ik zeggen, kopervet aan het uiteinde van de spaak alvorens de nippel erover gaat.
Wat ik me ook afvroeg is of poetsolie misschien interessant is om de spaak te 'borgen', maar ik weet niet of dit wenselijk is.
Als rasechte koppige, eigenwijze doe-het-zelver leer ik met schade en schand. Maar, ... moedwillig of niet, mijn wieltjes staan mooi rond en draaien strak rechtdoor.
De eerste exemplaren heb ik gedaan met een voorbeeld wiel ernaast, en dan maar kopiëren. Die methode kan ik iedereen aanbevelen die aan zijn eerste proefstuk toe is. Op internet vind je eenvoudig bijkomende info.
Gaatjes groter boren: Bij een verchroomde velg zou ik dat nooit doen. Er bestaan verjongde nippels (zien eruit als een 14, maar zijn 13) voor dikke spaken (13) die in een klein gat passen. Dat lijkt me een betere oplossing als het gat groter boren en dan zien weg te roesten.
Bescherming: volgens mijn vlaamse boerenwijsheid zou ik zeggen, kopervet aan het uiteinde van de spaak alvorens de nippel erover gaat.
Wat ik me ook afvroeg is of poetsolie misschien interessant is om de spaak te 'borgen', maar ik weet niet of dit wenselijk is.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Het ambacht wielen vlechten
Nog een bijkomend vraagje:
op originele Gazelle wielen merk ik dat de spaken elkaar niet raken daar waar ze kruisen. Op vele herspaakte wielen zie je echter dat de spaken over elkaar lopen. Lijkt me moeilijker uit te voeren en ook minder flexibel.
Zin of onzin?
op originele Gazelle wielen merk ik dat de spaken elkaar niet raken daar waar ze kruisen. Op vele herspaakte wielen zie je echter dat de spaken over elkaar lopen. Lijkt me moeilijker uit te voeren en ook minder flexibel.
Zin of onzin?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Het ambacht wielen vlechten
Beste HJWSpan,
Ik ben vooral autodidactisch en met tips aan de vakkennis gekomen. Zelf doe ik vaak het volgende:
- Zet een potje met rauwe lijnolie gemengd met een kwart Owatrol klaar en doop daar alle 32, 36 of 40 spaakuiteinden in en zet de spaken neer waar je ze gemakkelijk kunt pakken.
- Vlecht je spaken vooral niet, want door het buigen creëer je alleen maar metaalmoeheid.
- Voordat je begint breng je alle 16, 18 of 20 spaken van buiten naar binnen in de naaf (dus half om half per flens).
- Zorg dat deze spaken op hun juiste positie in de velg komen (gebruik een voorbeeldwiel)
- Spaak indien je snel wilt werken over vier (je hoeft je dan niet druk over verschil in spaaklengte te maken, ook niet met trommelrem)
Wat betreft hoogte/laagte-slagen. Verdiepingen in je velgomloop kunnen het gevolg zijn van op de velg doorrijden, wat in het ergste geval heeft geleid tot het ombuigen van de velgranden. Bij zware stalen velgen los ik dit nog wel eens met bruut hamergeweld op (dit ziet er bij verchroomde velgen waarschijnlijk minder mooi uit!).
Tip: waar een verdieping in de velgomloop zit, zit ook een verhoging. De truc zit 'm in het losser draaien van de spaken bij de verdieping en het vaster draaien van de spaken bij de verhoging (zowel linkse als rechtse spaken beide aandraaien of losdraaien).
Succes,
Yorick.
Ik ben vooral autodidactisch en met tips aan de vakkennis gekomen. Zelf doe ik vaak het volgende:
- Zet een potje met rauwe lijnolie gemengd met een kwart Owatrol klaar en doop daar alle 32, 36 of 40 spaakuiteinden in en zet de spaken neer waar je ze gemakkelijk kunt pakken.
- Vlecht je spaken vooral niet, want door het buigen creëer je alleen maar metaalmoeheid.
- Voordat je begint breng je alle 16, 18 of 20 spaken van buiten naar binnen in de naaf (dus half om half per flens).
- Zorg dat deze spaken op hun juiste positie in de velg komen (gebruik een voorbeeldwiel)
- Spaak indien je snel wilt werken over vier (je hoeft je dan niet druk over verschil in spaaklengte te maken, ook niet met trommelrem)
Wat betreft hoogte/laagte-slagen. Verdiepingen in je velgomloop kunnen het gevolg zijn van op de velg doorrijden, wat in het ergste geval heeft geleid tot het ombuigen van de velgranden. Bij zware stalen velgen los ik dit nog wel eens met bruut hamergeweld op (dit ziet er bij verchroomde velgen waarschijnlijk minder mooi uit!).
Tip: waar een verdieping in de velgomloop zit, zit ook een verhoging. De truc zit 'm in het losser draaien van de spaken bij de verdieping en het vaster draaien van de spaken bij de verhoging (zowel linkse als rechtse spaken beide aandraaien of losdraaien).
Succes,
Yorick.
Sportief fietsend!
Re: Het ambacht wielen vlechten
Het rijgen , vlechten en opspannen van een wiel is tijdrovend maar leuke bezigheid. Fabriekswielen worden op tijd gemaakt.Er kunnen soms compromissen worden gesloten om een acceptabel wiel voor een redelijk prijs te leveren. Een goed gespaakt wiel houdt rekening met de velg is dit een Linkse of een Rechtse.
Is de naaf tegelijkertijd de rem of is dat de velg.
Verhouding tussen velggrootte en naafgrootte.Remkrachten zijn groter dan aandrijfkrachten.Daarom moet de remspaak aan de buitenkant van de naafflens lopen en naar voren wijzen.
Spaakbreuk op de kop komt door beweging van de spaak in de naafflens. Als er ruimte zit bij de kop vullen we dit op met spaakkopringen (fietsemakers goud).
Zo zijn er nog veel meer punten waarop gelet moet worden. De meeste handleidingen gaan uit van een derailleur wiel. Geen remkrachten op de naaf en vaak een rechtse velg.
Er zijn boeken over geschreven maar meestal RACE wielen.Het aantal kruizen van een spaak heeft te maken hoe de spaak aan de naafflens trekt, het liefst onder 90 graden om een grotere arm te krijgen , want er wordt een remmoment overgebracht. Het heeft geen zin om dikkere spaken te gebruiken omdat de bonkende kracht van het wegdek overgebracht wordt op de spaakkop en kraakt in de naafflens. Het is beter om verjongde spaken toe te passen , die laat de bonkende kracht niet sterk op de spaakkop komen maar het dunne midden stuk veerd even en dempt de kracht. DT Alpine 3 is hiervan een goed voorbeeld.
Met mijn leerlingen heb ik powerpoint presentaties gemaakt maar deze zijn niet om algemeen te publiceren, misschien iets voor de vereniging om dit te doen of anders workshop wielen maken
Peter Langemeijer
Is de naaf tegelijkertijd de rem of is dat de velg.
Verhouding tussen velggrootte en naafgrootte.Remkrachten zijn groter dan aandrijfkrachten.Daarom moet de remspaak aan de buitenkant van de naafflens lopen en naar voren wijzen.
Spaakbreuk op de kop komt door beweging van de spaak in de naafflens. Als er ruimte zit bij de kop vullen we dit op met spaakkopringen (fietsemakers goud).
Zo zijn er nog veel meer punten waarop gelet moet worden. De meeste handleidingen gaan uit van een derailleur wiel. Geen remkrachten op de naaf en vaak een rechtse velg.
Er zijn boeken over geschreven maar meestal RACE wielen.Het aantal kruizen van een spaak heeft te maken hoe de spaak aan de naafflens trekt, het liefst onder 90 graden om een grotere arm te krijgen , want er wordt een remmoment overgebracht. Het heeft geen zin om dikkere spaken te gebruiken omdat de bonkende kracht van het wegdek overgebracht wordt op de spaakkop en kraakt in de naafflens. Het is beter om verjongde spaken toe te passen , die laat de bonkende kracht niet sterk op de spaakkop komen maar het dunne midden stuk veerd even en dempt de kracht. DT Alpine 3 is hiervan een goed voorbeeld.
Met mijn leerlingen heb ik powerpoint presentaties gemaakt maar deze zijn niet om algemeen te publiceren, misschien iets voor de vereniging om dit te doen of anders workshop wielen maken
Peter Langemeijer
Re: Het ambacht wielen vlechten
Peter,peterl schreef:Een goed gespaakt wiel houdt rekening met de velg is dit een Linkse of een Rechtse.
wat is een Linkse en Rechtse velg?
Een velg is toch steeds symmetrisch zou ik denken.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Het ambacht wielen vlechten
Op mijn website geef ik veel informatie over het spaken van wieltjes. http://www.velofilie.nl/wieltjes.htm
Nadat de mogelijkheden van naven, velgen en spaken besproken zijn, komen er bouwbeschrijvingen voor vlechtpatronen.
Er is een aparte pagina voor meer begrip van de theorie (wat gebeurt er in het wiel, waarom werken we het zo?)achter het ontwerpen van (moderne) wielen:
http://www.velofilie.nl/het%20gespaakte%20wiel.htm
Voor oude fietsen is het spaakpatroon 3X gekruist vrijwel altijd bruikbaar. Tot 1985 was dat bij racefietsen ook zo.
(What's in a name), Wiel
Nadat de mogelijkheden van naven, velgen en spaken besproken zijn, komen er bouwbeschrijvingen voor vlechtpatronen.
Er is een aparte pagina voor meer begrip van de theorie (wat gebeurt er in het wiel, waarom werken we het zo?)achter het ontwerpen van (moderne) wielen:
http://www.velofilie.nl/het%20gespaakte%20wiel.htm
Voor oude fietsen is het spaakpatroon 3X gekruist vrijwel altijd bruikbaar. Tot 1985 was dat bij racefietsen ook zo.
(What's in a name), Wiel
- HJvMontfort
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Re: Het ambacht wielen vlechten
Daar ben ik al een aantal keren geweest inderdaad, had via Sapim (waar ik mijn spaken kocht) een rekenmethode gevonden en uiteindelijk voor mijn mtb voor zogenaamde Dubbelbutted (verjongde spaken) gekozen maar het achterwiel is niet geheel recht geworden nadat ik de spaken meer schroefdraad heb gesneden. Maar ja als het niet werkt koop ik nog wel eens een setje spaken!velophile schreef:Op mijn website geef ik veel informatie over het spaken van wieltjes.
Mij werd al afgeraden om verjongde spaken te nemen maar ik ben een beetje een aardappel.
Veel wielen die ik op het werk tegenkom zijn veel te scheef om recht te krijgen, kapotte velgen met deuken en dergelijke kom ik minstens eens per week tegen.
Dit maakte mijn avond verdomd moeilijk!
http://www.youtube.com/watch?v=EOSsy0HRnBw
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Het ambacht wielen vlechten
De nippelgaten in de velg zijn vaak niet in het midden
van de velg maar om en om uit het midden geplaatst.
Om nu de meest belaste spaak op zijn plek te krijgen
hebben we een linkse of rechtse velg.
Houd de velg voor je en kijk vanuit het midden naar
het ventielgat dat beneden staat. Aan welke kant staat het nippelgat het dichts bij je ? aan de rechterkant
dan is het een rechtse velg. Aan de linkerkant dan is het een linkse velg.
Peter Langemeijer
van de velg maar om en om uit het midden geplaatst.
Om nu de meest belaste spaak op zijn plek te krijgen
hebben we een linkse of rechtse velg.
Houd de velg voor je en kijk vanuit het midden naar
het ventielgat dat beneden staat. Aan welke kant staat het nippelgat het dichts bij je ? aan de rechterkant
dan is het een rechtse velg. Aan de linkerkant dan is het een linkse velg.
Peter Langemeijer
Re: Het ambacht wielen vlechten
quote peter
Om nu de meest belaste spaak op zijn plek te krijgen
hebben we een linkse of rechtse velg.
Hoi Peter,
Als ik een rechtervelg heb en ik wil hem gebruiken voor een achterwiel dan begin ik aan de remhevelkant met spaken van buiten naar binnen met de tandwielkant naar me toe. De tweede spaak gaat dan links van de eerste spaak aan de kettingkant van buiten naar binnen.
Op zo'n manier komen de trekkende en duwende spaken ook op de goede plek.
Tijdens het fietsen zijn dan de spaken van binnen naar buiten belast. De trekkende spaken dus.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal waarom er linkse en rechtervelgen zijn omdat de plaatsing van de gaatjes links of rechts van het midden heel gemakkelijk op twee manieren te gebruiken is.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Om nu de meest belaste spaak op zijn plek te krijgen
hebben we een linkse of rechtse velg.
Hoi Peter,
Als ik een rechtervelg heb en ik wil hem gebruiken voor een achterwiel dan begin ik aan de remhevelkant met spaken van buiten naar binnen met de tandwielkant naar me toe. De tweede spaak gaat dan links van de eerste spaak aan de kettingkant van buiten naar binnen.
Op zo'n manier komen de trekkende en duwende spaken ook op de goede plek.
Tijdens het fietsen zijn dan de spaken van binnen naar buiten belast. De trekkende spaken dus.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal waarom er linkse en rechtervelgen zijn omdat de plaatsing van de gaatjes links of rechts van het midden heel gemakkelijk op twee manieren te gebruiken is.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.