bagagedrager Veeno Populair

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hendrik

bagagedrager Veeno Populair

Bericht door Hendrik »

Van mijn Veeno Populair uit begin jaren '50 is aan één kant van de staande achtervork, de aangesoldeerde (of gelaste?) bevestiging van de bagagedrager losgeraakt.
Jammer, juist bij deze fiets waarvan lak- en bieswerk nog aardig gaaf is.
Hoe is zoiets te herstellen zonder deze lak te beschadigen en toch weer stevigheid te krijgen?

Vriendelijke groet Erwin
Bijlagen
003.JPG
003.JPG (223.44 KiB) 6919 keer bekeken
maartenB

Re: bagagedrager Veeno Populair

Bericht door maartenB »

dat zal niet lukken. Het zit af-fabriek met hardsoldeer, daarvoor moet je het zeer heet stoken. Reparatie zou ook kunnen door te lassen, maar dan wordt het nog heter. Een evt optie is een wat oudere bagagadrager zoeken, die zitten geklemd om de staande vork en dan heb je die beugels niet nodig. Gaat wel ten koste van originaliteit.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Tja, daar was ik ook al een beetje bang voor.
Heb er over zitten piekeren hoe dit te doen.
Mijn lasapparaat is gewillig maar wel een beetje lomp, en ik heb soortgelijke beugels al eens nagemaakt en opgelast.
Maar dat was bij een fiets waarvan de lak sowieso niet meer origineel was.
Ik had nog wel een idee om het beugeltje als electrode te laten fungeren, en het zo op de vork te lassen zoals bij uitdeukerijen voor automobielen met speciale trekringen gebeurt.
Het is misschien het proberen waard, en anders inderdaad de originaliteit laten varen.
Of zo laten als het is (en géén schone dame achterop...)
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Hoe zwaar wil je die drager kunnen belasten? Wanneer dat met beleid gebeurt kan ik me voorstellen dat het niet heel stevig hoeft te zijn. Als dat beugeltje wordt losgemaakt zou je er twee puntjes aan kunnen lassen/solderen. Twee corresponderende gaatjes in de staande achtervork en dan vastzetten met een goede tweecomponentenlijm. Toegegeven, het is wel een noodoplossing...
Wim
DCR gaat nooit verloren....
australman

Bericht door australman »

Hoi,

Met een goed ingesteld co2 lasapparaat(lage draadsnelheid) alleen aan de binnenzijde een kort lasje leggen,daarna aan de buitenkant meteen afkoelen.
Ik denk dat je dan weinig (zichtbare) lakschade krijgt.

Hans
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Wim, Hans en Maarten bedankt voor het meedenken!
De optie met het lasapparaat zal vrees ik, zelfs met voorzichtige instelling, ten koste gaan van de lak.
Niet dat het een onbetaalbaar unieke fiets is, maar toch..
En ik zal toch eerst alle resten kopersoldeer moeten verwijderen.
Het idee van de 'puntjes' sprak me wel aan.
Ik heb er nog even over zitten brainstormen.
De drager zal waarschijnlijk niet echt worden belast (geen schone dame achterop) maar functionaliteit is wel handig.
Naar mijn idee is de grootste kracht die op het beugeltje wordt uitgeoefend, de kracht die het beugeltje úit de vork wil trekken.
Als ik nu uit een plaat metaal van de juiste dikte het beugeltje kopiëer MET twee 'pootjes' eraan, en deze pootjes met een ongeveer 90 graden hoek ombuig (net voorbij het 'originele' beugeltje rekening houdend met de materiaaldikte van de achtervork) dan zou ik theoretisch gezien deze in de te boren gaatjes in de vork kunnen haken.
Vervolgens in de haakse positie kantelen (met een lekkere dot epoxy natuurlijk) en de drager monteren.
Het geheel zou dan na droging in ieder geval niet uit de vork getrokken kunnen worden.
Bijgaand een snelle schets van de gedachte (excuus voor het hanenpotenschrift)

Het is nog maar een idee, nogmaals bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groet Erwin
Bijlagen
001.jpg
001.jpg (613.76 KiB) 6849 keer bekeken
magneet model B.B.

Bericht door magneet model B.B. »

Is een constructie welke lijkt op een bevestiging van een remhevel niet een idee? Dan hoef je geen gaten te boren in je frame. Ik bedoel dus een stripje die je strak om de framebuis heen vouwt. Als je die netjes zwart maakt valt het volgens mij amper op, en als je er een rubbertje tussen doet, beschadig je de lak ook minimaal.

Ben benieuwd naar hoe je het uiteindelijk oplost! Succes.

Gr Niels
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zou hem gewoon goed tweezijdig vastlassen of hardsolderen, de las mooi slijpen en de lak bijwerken. Als je dat goed doet, moet je uiteindelijk wel heel goed kijken om te zien wat gerepareerd is. Hij is nu gewoon stuk. Beter een goede reparatie met een klein litteken, dan een slechte reparatie (met kleiner litteken, maar nog steeds evengoed zichtbaar). De oplossing met haakjes kan weinig hebben. Een beetje een wrikkende belasting, en het komt los. Gezien het feit dat de oorspronkelijke vebinding al bezweken is, zou ik zelfs een wat dikkere las leggen, om zeker te zijn dat hij nu wel sterk genoeg is.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Tja, ik moet het allemaal nog even overwegen (gelukkig geen haast, en veel te druk met den arbeid...)
Mijn eerste gevoel zegt ook; lassen!
Omdat ik gewend ben dat te doen met gebroken staal.
Ik stel mijn besluit nog heel even uit denk ik.
De SA versnellingsnaaf die erin zit ligt ook een beetje uit elkaar...

Groet Erwin
Plaats reactie